FacebookTwitterLinkedIn

Chestionați ce ar face în situaţia în care resursele financiare nu ar fi suficiente pentru a acoperi în totalitate nevoile familiei şi ale afacerii, 42% din antreprenorii români au afirmat că ar pune afacerea pe primul plan, potrivit studiului EY – „Barometrul afacerilor de familie din România”, ediţia 2017. Cei mai mulţi dintre antreprenorii români care conduc afaceri de familie (57%) ar ajusta atât nevoile familiei, cât şi pe cele ale afacerii, în aşa fel încât ambele să aibă parte de resurse pentru susţinere şi creştere.

73% dintre afacerile de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri nu au încă implementate structuri de guvernanţă familială şi nici nu au în plan crearea unei astfel de structuri, arată studiul. Guvernanţa familială conţine măsurile ce pot fi luate atunci când apar neînţelegeri sau conflicte între familie şi business şi este important ca acestea să existe înainte ca situaţiile să aibă loc. Potrivit studiului EY, doar o cincime din afacerile de familie româneşti au reuşit succesiunea la a doua generaţie. Toţi antreprenorii români cu afaceri de familie cu venituri de peste un milion de euro au identificat succesorul, faţă de 87% la nivel global. Cu toate acestea, doar 20% din afacerile româneşti de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri au realizat cu succes trecerea la a doua generaţie de antreprenori, iar 73% dintre acestea sunt încă conduse de fondatori şi se pregătesc pentru succesiune. La nivel global, 50% dintre afacerile de familie reuşesc succesiunea la a doua generaţie şi doar 20% realizează cu succes trecerea la a treia generaţie. Succesorii trebuie să fie pregătiţi continuu pentru această trecere. „Pe de o parte, aproape trei sferturi dintre respondenţi nu au o structură de guvernanţă familială, iar, pe de altă parte, mai puţin de 10% dintre ei şi-au organizat afacerea printr-o structură de tip holding. Concluziile studiului indică faptul că afacerile de familie din România sunt încă la etapa căutărilor de sine, a pionieratului, unde lucrurile sunt mai puţin formalizate. Acest lucru se va schimba în anii următori, când se aşteaptă coagularea unor afaceri de familie solide, cu potenţial de dezvoltare internaţională, care să pună România pe harta afacerilor de familie la nivel mondial, după cum susţin reprezentanţii EY România.

Dedeman Bacău, cea mai mare companie antreprenorială din România, controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl, şi-a consolidat an de an poziţia pe piaţa de bricolaj, fiind primul business antreprenorial care a trecut de vânzări de un miliard de euro. Anul trecut reţeaua a ajuns la peste 10.000 de angajaţi. Avansul susţinut al companiei din Bacău se datorează şi extinderii reţelei, care a ajuns la un total de 48 de magazine, cel mai mare fiind deschis în luna iunie în Băneasa, în urma unei investiţii de 33 mil. euro. Retailerul îşi bugetase pentru anul trecut afaceri de 5,6 miliarde de lei, adică 1,22 miliarde de euro. Dedeman a demarat o campanie puternică de achiziţii, fraţii Pavăl ajungând să deţină 5,56% din Transelectrica, una dintre cele mai valoroase companii de stat, să cumpere un teren de 2,7 hectare pe Şoseaua Progresului din Capitală contra sumei de 6,7 mil. euro, sau să ajungă la aproape 33% din acţiunile producătorului de cărămidă Cemacon. Tot Dedeman a fost la un pas de preluarea birourilor AFI Park din Capitală, contra sumei de 164 mil. euro, în cea mai mare tranzacţie ce ar fi fost semnată vreodată pe segmentul de office în România, deal care însă nu s-a finalizat.

Neculai Mihai este unul dintre cei mai puternici antreprenori şi manageri din sectorul curieratului, punând bazele FAN Courier alături de fratele său Adrian Mihai şi de prietenul lor Felix Pătraşcanu cu 19 ani în urmă. FAN Courier este în prezent cea mai mare firmă de curierat de pe plan local, cu o cifră de afaceri de peste 512,5 milioane de lei, însemnând 113 milioane de euro. Piaţa de curierat din România este evaluată la 350 milioane de euro. Firma lor este astăzi liderul pieţei de curierat, depăşind cotele de piaţă deţinute de multinaţionale. Anul trecut, cei trei acţionari au prognozat la începutul anului o creştere de 10-15%, pe toate palierele: vânzări, cifră de afaceri, profituri, investiții şi număr de angajați. Şi au reuşit să realizeze ceea ce şi-au propus.

FAN Courier ajunsese anul trecut la peste 4.500 de angajaţi şi colaboratori, fiind cel mai mare angajator din sector. De opt ani au avut nevoie pentru a deveni lideri pe piaţa de curierat. În criză, businessul FAN Courier a crescut an de an, fiind una din puţinele afaceri care a reuşit să contracareze scăderea economiei.  Neculai Mihai consideră că trei principii esenţiale ar trebui promovate în mediul de business românesc, astfel încât acesta să devină mai performant și mai credibil: transparenţa, unitatea şi dezvoltarea de parteneriate sociale durabile pentru comunitate.  În acest an, principalele elemente ale strategiei de afaceri sunt investiţiile, inovaţia şi creşterea gradului de satisfacţie a clienţilor. „Fără aceste componente, pierzi, poate nu pe termen scurt, dar, cu siguranţă, pe termen mediu şi lung“, precizează Mihai, care crede că implicarea familiei în afaceri este bună, dar în anumite limite.

Fraţii Marius şi Dan Ştefan din Piatra-Neamţ au realizat anul trecut prin compania de închirieri de maşini Autonom Services afaceri de 22 mil. euro, în creştere cu 20% faţă de anul precedent. Compania a intrat şi pe piaţa din Ungaria şi pe cea din Serbia. „2017 a fost un an plin de proiecte noi, iar printre principalele realizări au fost extinderea Autonom peste hotare, respectiv intrarea în cea de-a treia ţară, Serbia. De asemenea, am reuşit să creştem businessul din Ungaria cu aproximativ 25%. În plus, am deschis o nouă divizie, în afara zonei de mobilitate, care ne-a consacrat, şi anume închirieri de echipamente“, a declarat Dan Ştefan. Povestea companiei de închirieri de maşini Autonom Services a luat naştere în anul 2006, c]nd fraţii Marius şi Dan Ştefan au decis ca după terminarea studiilor în Franţa, respectiv SUA, să intre în afaceri.

Sunt multe alte afaceri de familie care evoluează în diverse domenii de activitate. Fiecare an vine cu noi oportunităţi şi noi strategii de piaţă. Din experienţa fiecărei familii avem ce învăţa, de aceea le vom urmări evoluţiile şi în 2018.