Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

18 pentru 2018 |
|

18 pentru 2018: Industria auto accelerează viitorul

Industria din România este amenințată de trei riscuri: infrastructura, criza forței de muncă și absența sistemului educațional pentru Industria 4.0.
112 dosar 18 auto

Mulți nostalgici ai „Epocii de Aur” folosesc orice prilej pentru a striga în gura mare situația în care a ajuns industria României după aproape 30 de ani de capitalism: „un morman de fiare vechi”. Strigă de parcă ar veni sfârșitul lumii! Este o manipulare, fără niciun fundament pragmatic și economic. Industria României s-a adaptat pieței și conjuncturii internaționale. Cu orice risc. Iar acea lume, cu o „industrie grea”, s-a sfârșit pentru totdeauna.

În prezent, industria României are o pondere de 23,2% din Produsul Intern Brut (PIB) – conform datelor Institutului Național de Statistică (INS), peste contribuția comerțului (18,2%), a construcțiilor (3,9%) și a agriculturii (4,9%). În primele nouă luni ale anului 2017 – acestea fiind ultimele date oficiale la ora redactării acestui material – sectorul industrial a crescut cu 1,8% față de aceeași perioadă a anului 2016, ajungând la 138,4 miliarde de lei.

Cel mai important segment al industriei românești este sectorul auto. De altfel, în ultimii ani, România s-a afirmat ca cel mai dinamic centru de producție auto din Europa Centrală şi de Est, cu o producție de automobile și componente care o plasează pe locul 10 în Uniunea Europeană. Jucătorii redutabili de pe piaţa locală sunt Automobile Dacia – Renault, Continental și Ford. Francezii de la Renault au cumpărat uzina de la Pitești în 1999 și au investit până acum 2,7 miliarde de euro. La rândul său, Ford și-a asumat o investiție de 869 de milioane de euro în fabrica de la Craiova. În acest sens, Ministerul Finanţelor a prelungit până la sfârșitul anului 2025 perioada în care Ford trebuie să finalizeze investiţiile de la Craiova, condiţia fiind ca până la finele lui 2019, americanii să investească din surse proprii o sumă suplimentară de minimum 130 de milioane de euro. Grupul german Continental, prezent în 56 de țări, cu o cifră de 40,5 miliarde de euro la nivel mondial,  a investit în România 1,2 miliarde de euro, având zece locații, șapte unități de producție și patru centre de cercetare și dezvoltare. Toate cele cinci divizii ale grupului sunt prezente în România.

La această „fotografie de grup”, să mai adăugăm că cei trei jucători se numără printre cei mai mari angajatori din România. Să amintim doar că în 2016, Continental a angajat 1.700 de oameni, atingând un număr total de 18.200 de angajați, din care 5.500 sunt ingineri, care produc diferite sisteme și soluții auto, în cele patru centre de cercetare și dezvoltare (R&D) ale companiei din Timișoara, Iași, Sibiu și Brașov.

Anvergura acestor afaceri nu poate fi pusă sub semnul întrebării. Industria auto din România, care cuprinde circa 600 de companii, generează o cifră de afaceri de 22 de miliarde de euro, reprezentând 13% din PIB, iar cifra de afaceri la export se ridică la 13 miliarde de euro, adică 24% din exporturile țării. Sunt produse o gamă completă de componente și sisteme: anvelope, cabluri, conductori, cutii de viteze, componente electronice, corpuri de iluminat și baterii/acumulatori. Toată această panoplie de produse demonstrează transferul și efortul tehnologic pe care investitorii auto l-au făcut în România.

Dinamica industriei auto reprezintă și un paradox. Într-o țară ca România, în care infrastructura rutieră se plasează sub nivelul mediocru (anul trecut, n-a fost inaugurat niciun kilometru de autostradă), fiind adeseori comparată cu infrastructura unor țări africane (să nu le mai amintim!), dezvoltarea capacităților de producție la dimensiunile amintite poate fi considerată, pe bună dreptate, un miracol.

La infrastructura deficitară se adaugă și forța de muncă slab pregătită, învăţământul tehnic fiind departe de preferințele tinerilor români. Exodul creierelor în străinătate creează mari dificultăți angajatorilor din domeniul auto. Toate eforturile acestora de a investi în pregătirea profesională a potențialilor angajați sunt onorabile, dar învățământul tehnic românesc a rămas în urma solicitărilor și pretențiilor marilor companii prezente în România. Criza de ingineri români este la fel de dramatică precum cea a medicilor. Apoi, lipsa predictibilității mediului  politic, economic și social este o altă mare provocare pentru business. Incertitudinile mediului legislativ din România pun la grea încercare răbdarea și atenția mediului de afaceri.

Totuși, ce interese au investitorii străini din domeniul auto ca să-și dezvolte și să-și consolideze afacerile aici? În ciuda circumstanțelor nefavorabile, răspunsul este unul singur: încrederea în viitor. Cu alte cuvinte, investitorii au acordat și continuă să acorde credit în viitorul României. Dar creditul nu este de ajuns, atâta timp cât nu ai o viziune asupra viitorului. Iar liderii din industria auto știu ce va urma și tocmai de aceea se pregătesc pentru a întâmpina noile provocări.

Christian von Albrichsfeld, general manager al Continental România, a atras atenția, în cadrul evenimentului „Forbes CEE Forum 2017”, că provocările industriei auto în viitorul apropiat sunt autombilul electric și digitalizarea, sugerând că actualele capacități de producție din România trebuie să facă mari eforturi pentru a întâmpina aceste transformări. De altfel, pentru ca România să devină cu adevărat o platformă de referinţă în industria auto din Europa Centrală și de Est, trebuie să urmeze direcția de producţie și industrie 4.0. Din păcate, nu există o strategie naţională privind Industria 4.0. Sunt puţine programe de educaţie, care susţin dezvoltarea de noi competenţe legate de digitalizare. Sistemul educaţional nu promovează creativitatea și abilităţile personale necesare pentru Industria 4.0. Un alt risc al industriei naționale auto este relocarea unor activități de producție. În acest caz, toți ochii se îndreaptă către uzina de la Pitești a producătorului Dacia Automobile, care este puternic concurată de uzina Renault din Maroc. La unitatea din Tanger a fost depăşit pragul de un milion de autovehicule produse, circa 98% dintre maşinile ieșite de pe liniile de fabricaţie purtând marca Dacia.

Marii investitori în industria auto au arătat până acum răbdare și mari disponibilități financiare pentru România. Viitorul trebuie să confirme voință și fapte din partea autorităților române pentru ca sectorul auto să nu sufere un „accident” pe un drum înfundat.

 

22 de miliarde de euro este cifra totală de afaceri a industriei auto din România, reprezentând 13% din PIB.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii