Cautare




, Contributor

18 pentru 2018 |
|

18 pentru 2018: Cumpărătorul viitorului

Magazinele viitorului nu mai au vânzători. Cumpărătorul îşi calculează valoarea cumpărăturilor prin cititorul de cod de bare şi plăteşte cu cardul bancar. Și totuși.
116 dosar 18 retail

Industria bunurilor de larg consum a înregistrat o creștere de aproape 6% în valoare, în primele 9 luni ale anului 2017, potrivit studiului realizat de compania de cercetare de piaţă GfK. Pentru că avem o creştere economică bazată pe consum, evoluţia comerţului este unul dintre capitolele de urmărit în 2018. Românii au cheltuit anul trecut mai mult la un act de cumpărare şi au cumpărat cu o frecvență similară celei din primele nouă  luni din 2016. Comerțul modern domină în continuare piața de FMCG și se distanțează din ce în ce mai mult de cel tradițional. Formatele moderne au atins o cotă de piață cumulată de peste 58%, cu două puncte procentuale mai mult decât în primele 9 luni din 2016.

Hypermarketurile continuă să fie cel mai important canal pentru această industrie, dar stagnează din punct de vedere al cotei de piață comparativ cu anul trecut, așa cum se întâmplă și cu supermarketurile. În schimb, magazinele de proximitate râmân vedetele comerțului modern, câștigând noi cumpărători ca urmare a ritmului de expansiune ridicat. Și magazinele de tip discount se dezvoltă semnificativ – aproape trei sferturi dintre români au cumpărat cel puțin o dată bunuri de larg consum din acest format anul trecut.

Cea mai mare pondere în cumpărături o au alimentele, atât cele proaspete (fructe, legume, carne, lactate etc.), cât și cele ambalate. Cea mai mare dinamică au avut-o lactatele, dintre care untul, brânza proaspătă și specialitățile din brânză au avut cea mai mare creştere. Dintre băuturi, cele mai vândute au fost vinurile și spirtoasele.

Frecvența de cumpărare se mută din comerțul tradițional în cel modern. Noua generație de cumpărători, botezată „Xtreme Shoppers”, apelează la orice resurse, tehnologii sau informații pentru a ajunge la cele mai bune oferte. Astfel, potrivit cercetării GfK FutureBuy, înainte de a cumpăra un produs, 67% dintre cumpărători folosesc internetul pentru a se informa despre acel produs, iar 38% dintre subiecți merg să vadă produsul în magazin, după care îl cumpără online sau de la alt retailer.

România depășește media regiunii CEE în privinţa acestui segment, cea mai mare prezență fiind înregistrată în regiunea APAC (China, Coreea, Japonia), urmată de SUA și America Latină. „Rolul pe care îl joacă online-ul în procesul de cumpărare este complex, un ajutor din ce în ce mai puternic — nu doar în rândul Xtreme Shoppers, ci pentru toți utilizatorii de Internet. Este un fenomen susținut, printre altele, și de avansul smartphone-urilor și al tabletelor – 4 din 10 respondenți consideră telefonul mobil cel mai important instrument în procesul de cumpărare”, concluzionează cercetarea GfK. Atât în mediul online, cât și offline, aproape trei sferturi dintre cumpărătorii români (72%) sunt din ce în ce mai siguri pe ei, în timp ce 64% dintre ei se consideră independenți de influența retailerilor sau a brandurilor.

Majoritatea preferă să meargă în mai multe magazine pentru a găsi preţul cel mai mic.  Circa 91% dintre români consideră mersul la cumpărături plăcut, în timp ce în Cehia, Slovacia şi Austria, doar şapte din zece persoane consideră shopping-ul o activitate plăcută, arată un alt studiu de piaţă realizat de GfK. În România, aproximativ 35% din cumpărători sunt sub presiunea timpului atunci când îşi fac cumpărăturile zilnice. Acest lucru a influenţat dezvoltarea comerţului modern de proximitate.

„Una dintre modalităţile convenabile de a face cumpărăturile mai uşoare este pregătirea unei liste de cumpărături pe care majoritatea oamenilor o au cu ei în magazin. Cumpărătorii bulgari o folosesc cel mai mult (aproape 7 din 10). În România, 5 din 10 cumpărători îşi organizează cumpăraturile cu ajutorul unei liste, dar numărul acestora scade de la un an la altul”, arată studiul.

72% dintre cumpărătorii români sunt dispuşi să îşi facă cumpărăturile din mai multe magazine dacă asta îi ajută să obţină un preţ mai mic sau oferte mai convenabile.

„Românii au aşteptări ridicate de la oferta de produse a magazinelor, încercând să îşi optimizeze cumpărăturile. Partea buna este că încă mai găsesc plăcere în actul de cumpărare, ceea ce face mediul de business mai deschis şi oportunităţile mai uşor de concretizat”, se mai arată în studiu.

Diferența principală dintre consumatori și cumpărători se referă la nevoile pe care aceștia le manifestă în relație cu brandurile sau cu magazinele. Nevoile consumatorului sunt în general pasive și gravitează în jurul produsului și al momentului de consum. Dar în momentul în care apare o ocazie de achiziție, consumatorul devine shopper și începe un proces de căutare activă a informațiilor. Nevoile sale ca shopper devin mult mai pragmatice, fiind în strânsă legătură cu procesul de cumpărare propriu-zisă: accesibilitate, vizibilitate, preț.

La nivel comportamental, shopperul român poate fi încadrat în șase tipologii diferite în funcție de când, cum și mai ales de ceea ce cumpără: „Shopping Fun”, „Fidel”, „Cosmopolitan”, „În căutarea calității”, „Best Buy” și „Impulsiv”. Cele şase tipologii au fost detaliate în studiul de segmentare psihologică a obiceiurilor de cumpărare ale românilor – LeoShop, realizat de Arc, agenția de shopper marketing și brand activation a Leo Burnett Group, în parteneriat cu D&D Research.  Obiceiul de a cumpăra într-un anumit fel reprezintă o caracteristică contextuală și nu o trăsătură individuală. Acelaşi individ poate fi încadrat într-una sau mai multe tipologii de cumpărător în funcție de context.

Cumpărătorul viitorului este un individ sofisticat, pretențios, cu posibilități multiple de informare și achiziție. Dacă în trecut consumatorul devenea shopper doar în momentul în care trecea fizic pragul magazinului, acum tehnologia permite o metamorfoză instantanee între cele două stări: azi, oamenii cumpără mai mult, mai des și utilizează mai multe canale pentru asta.

 

72% dintre cumpărătorii români sunt dispuşi să îşi facă cumpărăturile din mai multe magazine dacă asta îi ajută să obţină un preţ mai mic sau oferte mai convenabile.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii