Cautare




, Contributor

|
|

100% Românesc

Un adevărat „fashionist” știe că accesoriile fac diferența. Iar Bogdan Voiculescu, creatorul șosetelor Madam Mitza, și-a construit afacerea pentru această nișă.
Bogdan Voiculescu (2)

Când îl vezi prima dată pe Bogdan Voiculescu, îți dai seama că lucrează în industriile creative. La 40 de ani, culorile îi vin foarte bine și nu e zi în care să nu-și promoveze afacerea cu șosete 100% românești, purtându-le chiar el. Pe lângă asta, borseta (tot în culori) pare „trademark-ul” lui, alături de un tricou cu mesaj amuzant și, evident, teniși, la fel de vii.

Este absolvent al liceului Tonitza, 70% din timp este antreprenor, iar 30% face grafic design din postura de freelancer – pentru că încă are nevoie de job pentru a investi în Madam Mitza, afacerea lui în vârstă de doi ani. „Ideea afacerii a venit în 2014, undeva în toamnă. Nu-mi aparține în totalitate, am gândit-o împreună cu un prieten care trebuia să fie partenerul meu, dar a preferat să facă altceva și mi-a lăsat-o mie în mâini”, își amintește el. Și mai înainte ca Madam Mitza să devină un brand, cei doi prieteni au vrut, de fapt, să importe șosete și să le vândă pe plan local. „Am pus ochii pe un brand 100% franțuzesc – Archiduchesse -, am vrut să produc la fabrica lor din Franța șosetele, dar ne-au refuzat politicos. Nici la propunerea de a vinde produsele lor aici nu s-au arătat interesați. Ei vând în medie 6.000 de perechi pe lună, ceea ce este foarte mult”, a detaliat antreprenorul. După toate refuzurile, a fost momentul în care Bogdan Voiculescu a zis „dar de ce să nu producem noi ceva aici?”. Acesta detaliază:

„Evident, am știut că nu putem vinde orice, oricum, oricând. Am început să mă documentez, am creat brandul și am preluat frâiele întregii afaceri. Am căutat furnizor, mi-am creat modelele. Am observat din ceea ce am văzut prin țară că nu exista un brand asemănător.  Așa că, de ce să nu fac un brand 100% românesc, colorat, pornind de la Mița biciclista?”.

Pentru că de propria linie de producție nu se pune problema momentan, acesta fiind un pas pe care l-ar face după aproape cinci ani, când afacerea va ajunge la o oarecare maturitate, antreprenorul a început să bată la ușile puținelor fabrici din domeniu, în căutarea „șosetelor ideale”. A ales să lucreze cu o fabrică din București, investind 2.000 de euro în primele stocuri, pentru că aici a găsit cea mai bună combinație de materiale pentru șosetele pe care urma să le vândă românilor: „Mi-a plăcut calitatea la ei și nu cred că am avut mai mult de cinci feedback-uri negative de când produc șosete. O șosetă bună cred că are în compoziție un fir de bumbac nici foarte gros, nici foarte subțire. O șosetă bună nu trebuie neapărat să țină cinci ani, dar nici să se ducă materialul. Toate șosetele se scămoșează, dar important este să conțină cât mai mult bumbac. Toți vor 100% bumbac, dar dacă ar fi 100% bumbac, nu ar sta pe picior. Nu este deloc elastică șoseta. Nu există, iar dacă există, nu-ți va conveni. Eu am 80% bumbac, 18% poliamidă și 2% elastan. Este o combinație ideală”.

Antreprenor la școală. Ca mulți alți antreprenori, prima afacere cu care se bucură de succes nu este și prima încercare de a face business. „Business fac din 2003, când am început cu web design. Ideea mea a fost să am un boutique de creație, am avut și angajați, a venit criza, am pierdut bani, am pierdut și angajații. Am avut și ocazia să vând afacerea, dar am pierdut acel tren. Acum sunt freelancer. Cu businessurile din trecut mi-am luat numai bobârnace și n-am reușit. Recunosc, n-am reușit. Acum, cu Madam Mitza, am zis să nu mai fac greșelile din trecut și de aceea învăț tot timpul”, spune Bogdan Voiculescu.

Și din greșelile culese, dar și „de la școală” a învățat să construiască Madam Mitza. Mai exact, Bogdan Voiculescu a învățat cum să-și întocmească planul de afaceri și cum să-și vândă efectiv produsele la  atelierele de antreprenoriat de la Romanian Business Leaders, iar acum se consultă permanent cu mentorii săi: „Am fost la acest curs, merg des la întâlniri de networking, am mai fost la niște cursuri de Facebook Ads, deci încerc să învăț cât mai multe și să fac afacerea asta cât mai bine, să nu o mai pierd”.

Până acum câteva luni, când a angajat pe cineva pe partea de social media și PR, Bogdan făcea singur tot, pentru că a fost nevoit, nu pentru că îi place prea tare partea administrativă. De fapt, el visează ca în viitor să se ocupe doar de crearea modelelor, de vizitele la fabrică pentru a consulta produsul finit. Căci astfel de activități „hrănesc” cel mai bine un creativ.

„Ideal ar fi să am un partener cu care să mă completez (un vânzător), mi-ar plăcea să mă ocup de partea de creație, de producție, nu de calcule. Mie mi-e foarte greu pentru că vin din alt domeniu. Pe măsură ce cresc, vreau să fac doar asta, să fiu 100% antreprenor”, a mai spus Voiculescu.

Însă, spune tot el, acest lucru se va întâmpla când nu va mai aduce bani de acasă și când afacerea va deveni profitabilă. Până în prezent, alături de investiția inițială, Bogdan a alocat aproape 70.000 de lei pentru șosetele lui colorate, dintre care 50.000 de lei sunt bani dintr-o linie de credit. Pentru anul trecut, afacerile Madam Mitza au ajuns la 200.000 de lei, iar pentru 2016 antreprenorul estimează o creștere de 20%. Pentru asta, nu a ratat niciun târg de profil în acest an, evenimente la care îl putem găsi, în spatele standului, alături de soție și de fiica sa. „În principiu merg la cel puțin șase târguri pe an. Vreau să intru și pe zona de corporate, să merg către firmele care vor să ofere cadouri angajaților. În acest moment lucrez să-mi fac o rețea de distribuție”, detaliază Voiculescu. Chiar dacă vânzările îi vin în mare parte prin magazinul online (80%), șosetele Madam Mitza se găsesc și în magazine fizice, cum ar fi Cărturești sau Bike Boutique and More din București, dar și într-un magazin din centrul Brașovului. „Aș vrea ca la sfârșitul anului să am 10-15 magazine partenere, care să-mi asigure câte 50 de perechi vândute lunar. Ar fi extraordinar”, punctează acesta.

65% clienți bărbați. Creatorul Madam Mitza spune că „nu este un brand ieftin pentru piața noastră”, prețul mediul pentru o pereche de șosetele fiind de 17 lei. Totuși, acesta știe foarte bine care este targetul său și știe că este vorba despre o nișă, ce va crește în viitor: „Dacă la început businessul era nișat pe șosete pentru pedalat și create în special pentru femei, acum nu mai este poziționat așa. Am început cu șosete pentru femei (mărimi și modele), dar culmea, 60-65% dintre vânzări sunt reprezentate de șosete pentru bărbați. Cei mai mulți clienți Madam Mitza au o vârstă medie de 35 de ani. Sunt oameni dispuși să investească în look-ul lor, deschiși la minte, cu studii medii sau superioare, persoane care se simt bine în pielea lor, cu ce poartă și cum poartă”. Și pentru că modelele cu albinuțe, lăbuțe de pisică sau mustăți sunt toate desenate de el, a crezut inițial că important este „să se vadă modelul”: „Când am lansat șosetele 3/4 mi-a fost puțin frică, nu știam dacă la noi lumea poartă așa ceva. Și românii încă nu au curaj să poarte 3/4; un român mi-a cumpărat numai din aceștia, dar a trăit foarte mult prin Italia și nu înțelegea cum aici nu poartă bărbații așa ceva, căci acolo numai din aceștia poartă. Am înțeles acum că pot să fac și tălpici (1/4), că este vorba până la urmă de felul în care se simte persoana. Eu mă gândisem la început că trebuie să se vadă ciorapul, dar nu contează chestia asta”.

Dacă în 2014 Bogdan începuse afacerea cu primele trei modele desenate, la sfârșitul lui 2016, portofoliul lui va cuprinde aproximativ 25 de modele. Și dacă oferta este mai vastă, și cumpărătorii vor fi mai mulți, căci se cere varietate. Așadar, Bogdan Voiculescu așteaptă ca vânzările să ajungă la 600 de perechi pe lună, față de 400, câte număra până acum. De asemenea, printre acele multe idei pe care le are pentru viitor, își face loc și extinderea gamei de produse. Adică, Bogdan vrea să producă și boxeri, espadrile și să se adreseze și copiilor cu aceste produse. Până la momentul oportun, aceste planuri rămân pe hârtie, alături de visul de a-și duce produsele peste graniță și de a avea un boutique în Centrul Istoric cu sigla „Madam Mitza” la intrare.

Un sfat de la el pentru cei care vor să-și facă o afacere: „Se poate, nu trebuie să te plângi, căci cu asta vei rămâne. Înainte de Madam Mitza am avut diferite probleme, în celelalte afaceri. Nu trebuie să te gândești la asta, ci să rămâi focusat pe ceea ce vrei să faci și unde vrei să ajungi”.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii