Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

SmallBusiness |
|

10 calitați care te duc spre succes

Ce îi trebuie unui antreprenor pentru a avea succes? Oameni de afaceri și consultanți ne-au răspuns la această întrebare, iar sfaturile pot fi utile pentru toți cei aflați la început de drum antreprenorial.
Antreprenoriat

Tot mai mulţi români tind să guste din plăcerea antreprenoriatului însă, inevitabil, apare întrebarea dacă, pe termen lung, vor reuşi să aibă sau nu succes. Nume precum Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Richard Branson sau Kevin Systrom sunt exemple că antreprenoriatul poate fi apanajul oricui, indiferent de educaţie sau starea socială. Puţini sunt însă cei care au sclipiri de geniu, iar o reţetă universală care poate fi aplicată în cazul reuşitei unui business nu a fost descoperită, ci există numai câteva ingrediente de bază pe care fiecare viitor antreprenor ar trebui să le pună în practică. Şi cum cele mai bune sfaturi vin întotdeauna de la cei care au mai trecut prin astfel de experienţe, Forbes România a întrebat manageri şi antreprenori autohtoni care sunt calităţile unui antreprenor de succes. Reţeta rezultată o puteţi citi mai jos.

Viziune: La început a fost ideea, aşa ar putea spune majoritatea antreprenorilor şi managerilor din companii. O idee care a schimbat lumea sau care, cel puţin, le-a schimbat viaţa celor care s-au gândit să o pună în practică. „Importantă este ideea. O idee puternică, inovatoare care să atragă oameni care să împărtășească viziunea, care să investească, care să cumpere, care să ducă povestea mai departe”, este de părere Mona Opran, COO Centrade. Însă faptul că există o idee bună în mintea unui viitor antreprenor nu înseamnă că aceasta este şi fezabilă. „Un antreprenor de succes trebuie să aibă ambiția să fie pionier în industria în care își are afacerea, să se diferențieze continuu prin inovație în produse și servicii deosebite care oferă o valoare marcantă clienților tipici industriei dar și celor care în mod obișnuit refuză oferta industriei”, spune Dan Mocanu, coach și practician acreditat în Blue Ocean Strategy. De la exemple celebre precum Steve Jobs sau Mark Zuckerberg, importantă este ideea, dar şi faptul că un antreprenor trebuie să privească dincolo de ziua de astăzi. „Afacerea trebuie să fie condusă cu viziune ca un proiect pe termen lung”, explică Lucia Morariu, preşedintă ANAT şi Eximtur. De asemenea, şi Mihaela Rus, director general Vitrina Advertising şi preşedintă fondatoare a Asociaţiei Femeilor de Afaceri Nord-Vest, argumentează că antreprenorul trebuie „să vadă pe întuneric”, adică să aibă viziune, fler şi curiozitate.

Curaj: Oricât de plăcut ar suna ideea de a deveni propriul şef, antreprenorul trebuie să îşi domine frica inerentă oricărui început de drum. „Singurul lucru de care ar trebui să îţi fie frică este frica însăşi”, spunea fostul preşedinte american Franklin Delano Roosevelt, aşa că o afacere are nevoie de mult curaj mai ales că în faţa antreprenorului se aşterne o mare de nesiguranţă legată de supravieţuirea businessului. „Capacitatea de a-ţi recunoaşte fricile, evaluarea cauzelor şi apoi să iei decizii, toate acestea pot face diferenţa dintre succes şi eşec pentru o companie nouă”, explică miliardarul Richard Branson, fondatorul Virgin Group. De altfel, curajul este „elementul-cheie” care îl poate face să iasă în evidenţă, să renunţe la statutul confortabil de angajat şi să înceapă să îşi asume riscuri. „Am întâlnit oameni care au pus în joc toate economiile familiei pariind pe o idee. Alţii, care la începutul crizei, şi-au văzut munca de peste 15 ani ştearsă cu buretele şi au decis să ia totul de la capăt, să reconstruiască pe alte coordonate. Dacă n-ar fi avut curaj, acum nu ar avea la ce să se uite în urmă cu mândrie”, explică Gabriel Sincu, Tax Executive Director al E.Y. România.

Implicare: Dacă un antreprenor are curaj să facă primul pas pe cont propriu, elementul esenţial este să creadă şi să îşi dorească cu adevărat ca afacerea să aibă succes. Aşa cum sumarizează şi Bogdan Brânzaş, CEO al Branzas, important este „să îţi doreşti cu adevărat. Restul nu mai contează”. Pe de altă parte, viziunea managerului este ceva mai pragmatică. „Să îndrăznească să viseze şi să fie în acelaşi timp un realist care să ştie când să se oprească. Cu alte cuvinte, să poată să ia decizii cu un anumit grad de risc și să aibă foarte clar conturat cum ar arăta un scenariu de succes care să îi valideze ideea. Și să poată să se oprească o secundă să compare realitatea cu scenariul inițial”, argumentează, Daniel Boaje, CEO McDonald’s România. Pe de altă parte, eșecul face, de multe ori, parte din joc, iar cel mai bun exemplu este cel al antreprenorului român Radu Georgescu care nu se ferește să mărturisească că a avut destule eșecuri și numai câteva reușite. Este adevărat că succesele sale au însemnat exituri importante printre care vânzarea antivirusului RAV către Microsoft (2003), a GECAD ePayment către Naspers (2010) sau Avangate către Francisco Partners (2013). Mai mult, Ionuț Pătrăhău, manager și coproprietar Brain Institute, rezumă: „Un antreprenor bun este implicat până peste cap în afacerea lui. Nu mai vede nimic în stânga și în dreapta. Înțelege modelul de business, face greșeli, merge mai departe, schimbă direcția până când o nimerește pe cea bună”.

Echipa: Chiar dacă nu este evident încă de la începutul afacerii, echipa este de multe ori cea care are o parte semnificativă din succesului unei afaceri, chiar și în cazurile în care antreprenorul este zgârcit în a delega din sarcini. „Fă-ți echipa să se simtă respectată, puternică și entuziastă față de misiunea pe care o are compania”, spune Tim Westergren, cofondatorul Pandora, un serviciu de radio personalizat, lansat la începutul anilor 2000, în California și listată la bursă 11 ani mai târziu. În asentimentul lui Tim Westergren sunt și managerii și antreprenorii cu care Forbes România a discutat. Toți pun mare preț pe oamenii din jurul fondatorului unui business. Florian Aldea, director general Carpatcement Holding, spune că principala calitate a antreprenorului de succes este, în opinia sa, „aceea de a-și construi și motiva propria echipă”. Cu cât echipa țintește mai sus, cu atât toate cele trei laturi ale triunghiului (antreprenorul-echipa-afacerea) vor avea de câștigat. „Oamenii proactivi pot obține multe satisfacții pe cont propriu, dar împreună pot realiza mai mult”, spune Ioana Enache, director general Amway România. Și Mihai Marcu, președintele Consiliului de Administrație al MedLife, pune pe primul loc echipa, urmată de persevență și încredere în oameni ca principale atribute ale unui antreprenor de succes.

Corectitudine: Cât de corect trebuie să fie un antreprenor? Lipsit de mijloacele pe care le au corporațiile, antreprenorul trebuie să iasă singur în evidență, să își construiască un brand și să se facă cunoscut. „Succesul antreprenorului va fi, incontestabil, când își construiește afacerea pe valori solide și, mai ales, morale”, argumentează Cătălina Rousseau, președinte&CEO BDR Associates România și Republica Moldova. Ioana Filipescu, unul dintre cei mai experimentați bancheri de investiții de pe piața românească, argumentează că este nevoie de mai mult decât simplul fapt ca produsul sau serviciul să corespundă unei nevoi reale a pieței, și anume de capacitatea de gestiune corectă.

Muncã, muncã si iar muncã: Lei Jun, fondatorul gigantului chinez Xiaomi, lucrează 100 de ore pe săptămană. Se spune că, în anii 2000, Steve Jobs lucra 15 ore pe zi. Mark Zuckerberg petrece și el cel puțin 10 ore pe zi  lucrând.  Indiferent de nivelul financiar la care au ajuns, antreprenorii nu iau vacanță decât rareori și, chiar și atunci, tind să fie permanent conectați cu ceea ce se întâmplă în businessul lor. Iar dacă ești un antreprenor la început de drum varianta programului unei zile de lucru de opt ore nici nu intră în calcul. Și Remus Vișan, managing director al Paravion.ro, pare să fie de aceeași părere. El afirmă că „munca enormă – de la idee, la capacitatea de a găsi și ține o echipă dedicată, de profesioniști”, toate reprezintă un atribut vital pentru o afacere de succes. Și pentru Javier Garcia del Valle, CEO Happy Tour, ingredientele pentru o afacere de succes sunt calitatea lucrurilor făcute, munca susținută, dar și cunoașterea în amănunt a businessului.

Adaptabilitate: Sunt multe businessurile care nu reușesc să treacă de primul an de existență din cauză că au anticipat greșit așteptările consumatorilor și nevoile pieței. O afacere poate avea succes dacă se adresează unui public suficient de mare care să fie, pe deasupra, dispus să plătească ce are de vândut afacerea respectivă, explică Daniel Gavrilă, managing director Papaya Advertising. „O afacere de succes trebuie să fie eficace (în sensul în care trebuie să livreze preodusele de care clientul are nevoie) și eficientă (adică trebuie să folosească la maximum resursele pe care le are la dispoziție)”, spune fondatorul Supremia Group, Levente Hugo Bara. Un alt lucru demn de luat în seamă pe care îl subliniază Julien Bratu, country manager la Institutul Kaizen România, este atitudinea de a fi mereu aproape de client adică înțelegându-i și anticipându-i nevoile și pentru care acesta este dispus să și plătească pentru a ajunge, în cele din urmă, la o situație de tipul win-win.

Atentie la detalii: „Diferența între o companie de succes și una falimentară stă în detalii, câteodată minore”, spune Cristian Covaciu, acționar al Ipec SA. Pentru că ideile bune nu se traduc neapărat în produse de calitate, atenţia la detalii este, prin urmare, un alt atribut care poate face diferenţa. Cu toate că experiența de utilizarea  produsului este importantă, felul în care acesta arată și atenția acordată micilor detalii sunt importante pentru consumatorul final. Pentru că designul este o investiție în sine, iar cel mai bun exemplu poate fi cel al produselor Apple care au devenit un statement pentru cei care le folosesc.

Cu ochii pe bani: „Cash is king”, spune o vorbă des folosită de oamenii de business pe care și Sorin Preda, cofondatorul Global Vision ne-a amintit-o. El atrage atenția că sunt multe start-up-uri ai căror proprietari nu dau atenția cuvenită operațiunilor financiare. „A nu se înțelege greșit faptul că trebuie ca administratorul sau proprietarul să aibă studii economice, însă este absolut obligatoriu ca periodic să fie realizată o analiză și înțelegere a rapoartelor financiare, astfel încât să se poată interveni și lua deciziile corecte la timp”. Specialiștii sunt de părere că, uneori, greșeala intervine încă de la început când antreprenorii își fac calcule financiare optimiste și deloc în conexiune cu realitatea. În plus, Sorin Preda mărturisește că a învățat pe parcurs că „nu motivația financiară este aceea care asigură succesul într-o afacere. Este bine să țintim profituri, creșteri etc., dar ceea ce obținem dintr-o afacere (câștigul financiar, stabilitate, poziție socială, alte satisfacții personale) este o sumă a ceea ce dăm afacerii în fiecare zi”. Și cofondatorul Instagram, Kevin Systrom, mărturisea că doar „dacă nu îți stă mintea la bani poți rămâne sănătos, altfel, pe termen lung poți să o iei razna”.

Noroc: Nu este un secret faptul că nimic nu se poate face fără noroc, lucru pe care îl recunosc cei mai mulţi dintre oamenii de afaceri nu numai din România, dar şi din străinătate. Ion Sturza, fost premier al Republicii Moldova și unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori moldoveni din România, spune care sunt, în opinia sa, ingredientele care fac ca o afacere să fie una de succes: „să fie inițiată la timpul și locul potrivit. Cu un pic de noroc, multă muncă și profesionalism (puțină carte) poți să reușești”. Mai pe înțelesul tuturor – „potrivirea”, după cum subliniază și Maia Novolan, director general la Syscom Digital. „În spatele acestui cuvânt «se ascund», în fapt, un șir întreg de factori. Potrivirea între momentul lansării afacerii cu domeniul sau nișa de activitate, cu cererea (mare) de la momentul respectiv, cu expertiza oamenilor din echipă, cu relațiile (eventuale) pe care echipa le are în rândul potențialilor clienți”, explică ea.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii