Cautare




, Contributor

Colecții și colecționari |
|

Arthur Brand, Art Detective

Istoricul de artă olandez Arthur Brand a recuperat capodopere în valoare de aproape 400 de milioane de dolari, fiind supranumit „Indiana Jones al lumii artei”. Cartea sa, „Hitler's Horses”, despre găsirea statuilor favorite ale dictatorului german după ce acestea au dispărut la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial, va fi ecranizată de studiourile Metro Goldwyn Mayer.
118716583_10158988376169365_8411671829207696287_o

Furturile de obiecte de artă au bizara calitate de a fi pe placul publicului. E genul de infracțiune în urma căreia nimeni nu e rănit, iar oamenii par să savureze reușita hoților, văzând în ea un triumf împotriva establishmentului – muzee, galerii de artă, oameni bogați. La fel de multă fascinație pare însă să exercite și un detectiv care investighează infracțiunile cu obiecte de artă.

În 1999, „Buste de Femme”, o pictură de Pablo Picasso, a fost furată de pe iahtul unui șeic. Tabloul, în valoare de 86 de milioane de dolari, a fost recuperat primăvara trecută de detectivul Arthur Brand, considerat un Indiana Jones al lumii artei. Brand a devenit interest de lumea artei în timp ce se afla în Spania, la studii. „Atunci am decis că viitorul meu va fi investigarea trecutului”, a declarat detectivul la o conferință TED, în 2015.

Arthur Brand se ocupă în prezent de mai multe cazuri, printre care și de furtul de la Muzeul Isabella Stewart Gardner din Boston: în 1990, doi hoți deghizați în polițiști au furat de aici opere de artă în valoare de peste 500 de milioane de dolari.

Deși munca lui este recunoscută și apreciată, sursa principală a veniturilor lui Arthur Brand este banala și obișnuita consultanță artistică. Unele investigații le demarează din proprie inițiativă, deci suportă costurile. Rareori primește o recompensă financiară pentru reușita demersurilor sale.

Arthur Brand și inelul care i-a aparținut lui Oscar Wilde

 

O singură dată a fost angajat de un muzeu și a primit 3000 de lire pentru un inel care i-a aparținut lui Oscar Wilde și pe care l-a recuperat pentru Colegiul Magdallen al universității din Oxford. Când au văzut fotografiile, cei de la Colegiu au considerat că au de-a face cu un fals – credeau că inscripția în greacă trebuia să fie pe interior, nu în exterior. Convins că are dreptate, Brand și-a continuat cercetările și a dat peste o scrisoare de-a lui Wilde în care acesta menționa că inscripția se află pe exteriorul inelului. „Nu știu să conduc o mașină, nu știu să schimb un bec, dar în munca mea nu fac greșeli”, spune Brand, citat de BBC. Detectivul a fost atât de ofensat de lipsa de încredere a celor de la Oxford încât a refuzat să participe la ceremonia de înapoiere a inelului.

Furtul unei opere de artă dintr-un muzeu este investigat în primă fază de polițiști. Dacă după doi ani nu obțin rezultate, cazul este închis sau tras pe linie moartă. Atunci intră în scenă Arthur Brand. „Pentru rezolvarea unui caz standard este nevoie de aproximativ opt ani. E un efort uriaș, la finalul căruia ești sau nu plătit, dar care îți oferă material pentru o carte care va fi tradusă în șapte-opt limbi”, spune detectivul pentru BBC.

Cartea sa, „Hitler’s Horses”, va fi ecranizată în curând, drepturile fiind achiziționate de studiourile Metro Goldwin Mayer, a anunțat detectivul pe pagina sa de facebook la începutul acestei luni.

Unul dintre cazurile importante la care a lucrat Brand este furtul unor cărți de valoare care îi aparțineau lui Djafar Ghazy, un colecționar iranian care trăiește în Germania. Cărțile fuseseră furate în 2007 și detectivul a fost contactat de reprezentanții colecționarului în 2018. Una dintre cărți era intitulată „Divanul din Hafez” și era un manuscris din secolul al XV-lea care valora sute de mii de dolari. Brand a fost avertizat că volumul era căutat și de serviciile secrete iraniene: „Dacă l-ar fi găsit ei primii, l-ar fi dus înapoi în Iran, deși nu le aparținea și proprietarul de drept era în Germania”, spune detectivul, citat de BBC.

Brand și-a început investigația în Londra, care este unul dintre centrele criminalității din lumea artei, dar și locul unde trăiesc mulți iranieni bogați. Cumpărătorul cărții, a aflat Brand de la informatorii săi, era îngrijorat că aceasta era căutată și de serviciile secrete iraniene și a fugit la Paris, unde spera să-și recupereze banii. Brand a lansat o cacealma, amenințându-l pe cumpărător că îi va pune pe iranieni pe urmele lui dacă nu înapoiază cartea. Spre norocul detectivului, amenințarea a funcționat: cartea fost recuperată și înapoiată familiei Ghazy.

Infracțiunile din lumea artei sunt mai numeroase decât s-ar crede. Falsificarea obicetelor de artă este a treia cea mai răspândită infracțiune, după traficul de droguri și cel cu arme. Brand crede că cel puțin 10% din arta expusă în muzee este falsă. Dealerii de artă și traficanții de falsuri sau de opere de artă furate nu sunt, din păcate, două categorii absolut distincte. Fiind vorba de bani, nu puțini sunt aceia care activează în domeniu exclusiv pentru motive pecuniare și încearcă să câștige oricât de mult, indiferent de mijloace.

La un moment dat, Brand a descoperit că două tablouri furate cu zece ani în urmă ajunseseră în posesia unui grup infracțional, ca plată parțială a unei afaceri cu droguri. Brand i-a abordat printr-o persoană de încredere și le-a spus că vor avea probleme dacă vor încerca să vândă tablourile, fiindcă erau furate; pe de altă parte, dacă le vor preda polițiștilor, aceștia vor cere detalii pentru a le acorda imunitate. Brand le-a propus să înapoieze tablourile prin intermediul lui, garantând că nu vor avea nici un fel de probleme.

Câțiva ani mai târziu, recunoscători pentru că s-a ținut de cuvânt, membrii grupului l-au sunat pe Arthur Brand și i-au spus că aveau informații despre un furt care urma să aibă loc la un muzeu european. Datorită acelui pont, Brand a reușit să prevină jaful.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii