Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

Art at Vacheron Constantin

La începuturile călătoriei mele prin această extraordinară lume a ceasurilor, acum mulţi, mulţi ani, am făcut cunoștinţă cu Vacheron Constantin, prin intermediul colecţiei lor Métiers d’Art și atunci am înţeles ce înseamnă, cu adevărat, haute horlogerie.
Watchmaker at work - workbench - making of caliber 1120SQ

Vacheron Constantin, brand orologer născut în 1755 și cu funcţionare neîntreruptă din acel an, este o instituţie în adevăratul sens al cuvântului, o companie unde ceasurile sunt produse pentru a însemna ceva și acum, și peste alte trei sute de ani. O companie unde, de 263 de ani, maeștrii ceasornicari lucrează în fiecare zi pentru a realiza un ceas și mai bun, și mai frumos, și mai inovativ, și mai exact – iar rezultatul constă în adevărate opere de artă, care trec cu brio testul timpului.

Am avut bucuria de a vizita Muzeul Vacheron Constantin din boutique-ul istoric al brandului, în Geneva. Pe lângă ceasurile de buzunar superbe de acum 200 de ani sau catastifele îngălbenite de vreme, unde încă se mai vede semnătura lui Jean-Marc Vacheron, am avut marea șansă de a vedea și o expoziţie al cărei titlu mă descumpănise iniţial – Chei orologere. Eu bătusem atâta drum ca să văd ceasuri, multe ceasuri, nu niște cheiţe folosite pentru a întoarce ceasurile și care nu puteau fi foarte interesante. Resemnată, am pornit turul, iar după o oră și ceva, nu mă mai dădeam dusă – îmi doream să cumpăr toate cheiţele expuse în vitrine. Pentru că, așa cum face cu orice ceas, Vacheron Constantin transformase un umil obiect util într-o veritabilă operă de artă: gravate, emailate, pictate, ornate cu tot felul de tehnici – acele cheiţe mă urmăresc și azi, după vreo 13-14 ani, pentru că îmi vorbesc despre cruciada și încăpăţânarea unor oameni de a crea artă și frumuseţe în jurul a orice, din orice. Apoi am văzut la Salonul de la Geneva o ediţie limitată Vacheron Constantin, din gama Métiers d’Art (Vacheron avea atelier de Métiers d’Art înainte ca acest concept să ajungă la modă și să fie folosit de alte mărci doar ca o desemnare „fancy” a unor ceasuri cu multe diamante) – în acel an, orologerul genevez realizase o serie de ceasuri ale căror cadrane reproduceau, în cel mai mic detaliu, măști antice ale unor triburi din întreaga lume. Până atunci și de atunci încoace nu am mai văzut ceva atât de spectaculos în industria orologeră. Și tot atunci m-am îndrăgostit iremediabil de conceptul de métiers d’art, pentru că am văzut cu ochii mei ce minuni poate face mâna omului când e ghidată de inspiraţie și de bucuria de a crea.

Astfel, am fost foarte încântată anul acesta când am avut ocazia de a reveni la manufactura Vacheron Constantin din Plan-les-Ouates, unde am așteptat ca pe ace să ajung la departamentul care mă interesa pe mine cel mai mult – Atelier Métiers d’Art.

Înainte, în „camera” vecină am avut bucuria de a-l cunoaște pe SUPA, un domn afabil de origine thailandeză, care este responsabil de tot ceea ce înseamnă guilloché la Vacheron Constantin. Ca toţi creatorii pe care îi respect, și SUPA vorbește cu modestie despre munca sa, ca și cum ceea ce face nu e nici greu, nici teribil de important. Când, în realitate, este extrem de dificil să manevrezi mașina Rose Engine Turning, care are peste 100 de ani. Și este și mai greu, aproape imposibil, să o manevrezi în așa fel încât să creezi cadrane cu un guillochage perfect. Lucru pentru care Vacheron Constantin este renumit – cadrane cu un guilloché superb, fin, în același timp vizibil, simetric, elegant, spectaculos.

În următorul birou se adăpostesc trei oameni despre care eu cred că se află printre ultimii mari artiști ai omenirii – gravorul, specialistul în email și specialistul în pietre preţioase. Am fost extraordinar de fericită deoarece am putut vedea, pe viu, realizarea unora dintre cele mai spectaculoase modele Vacheron Constantin (unele dintre ele piese unice, realizate la comandă) și – pentru mine cea mai mare bucurie – modele din colecţia Les Aérostiers, în care artiștii Vacheron Constantin au reprodus imagini reale cu primele baloane care s-au ridicat de la sol în Franţa, în secolul 18. Gravura, culorile, minuţiozitatea, sculptura 3D – totul este la un nivel care bucură și hrănește inima și ochii iubitorului de frumos și de istorie. La fel, munca gravorului pare foarte ușoară – până încerci să iei minuscula daltă și să trasezi măcar o linie dreaptă (nici nu poate fi vorba despre un balon superb, cu tot cu nacelă și, într-un caz, cu reproducerea fidelă a animalelor care au decolat în acel aerostat). Ca să fiu sinceră – e imposibil fără ani mulţi de pregătire, de perfecţionare, de dedicaţie. Ca, de altfel, și munca specialistului în pietre preţioase, care alege singur toate diamantele sau alte pietre preţioase care vor compune un ceas haute joaillerie și care apoi le montează, astfel încât gema să fie pusă în valoare, iar montura să fie practic invizibilă. Maestrul trebuie să ia în calcul talia diamantelor, strălucirea și alte atribute, pentru ca rezultatul să fie coerent, spectaculos, unic.

Preferatul meu, artistul în email, creează sau reproduce picturi în miniatură pe cadranele ceasurilor din colecţiile Vacheron Constantin sau pentru modelele realizate la comandă. Fie că este vorba de email cloisonné, champlevé sau Grand Feu, artistul are de menţinut mereu un echilibru foarte delicat, totul pentru ca, de fiecare dată, culoarea să fie cât mai intensă. Din discuţia noastră, am înţeles că, din nefericire, unii pigmenţi naturali nu se mai găsesc, poate și pentru că unele plante dispar de pe planetă, ceea ce îngreunează munca artistului. După cum spuneam, sunt, probabil, ultimele astfel de creaţii din istoria omenirii, ceea ce le face cu atât mai preţioase.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii