Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Armata oarbă

Pentru cei care încă mai sunt telespectatori fideli ai televiziunilor autohtone de știri, lumea începe și se sfârșește cu telecomanda televiziorului.
Petre_Barbu.jpg

Întâmplările vieții sunt trăite în direct pe micile ecran: buletinele meteo, accidentele rutiere, talk-show-urile, „dezvăluirile incendiare”, „exclusivitățile”, totul este înghițit de-a valma, fără niciun filtru, fără nicio protecție a spiritului, fără nicio îndoială, pentru că televiziunile au devenit niște instanțe. Dacă așa a zis la televizor, înseamnă că așa este! – gândesc cei mai mulți români fideli ai acestor programe.

În fond, ei nu sunt consumatori de știri, ci niște cetățeni care doresc ca prestatorii care apar pe „sticlă” (moderatori, analiști, băgători de seamă, comentatori, guriști) să le confirme convingerile. Pentru că membrii acestui segment de „fideli” nu mai au demult nicio îndoială, nu-și mai pun întrebări, nu sunt obișnuiți să facă deosebirea între o știre și o făcătură, ei le știu pe toate, au păreri despre tot ce se petrece, nu pot să tacă și să asculte, pentru că nici personajele pe care le văd la știri, în fiecare zi, nu știu să asculte, să tacă sau să se retragă.

TELEVIZIUNILE CU CELE MAI MARI AUDIENȚE ÎN URBAN (NOIEMBRIE 2015)

Ar trebui făcute niște studii amănunțite despre modul cum televiziunile noastre de știri își transferă personalitatea către telespectatorii luați în prizonierat. Cum propagă și „infectează” audiența cu resentimente, ură și manipulări. Dar cine să facă aceste studii? Și la ce ne-ar folosi? Nici măcar companiile care investesc în publicitate pe aceste televiziuni de știri nu ar fi interesate de astfel de „finețuri” pentru că pe acestea le interesează doar ratingul.

Se perpetuează în ultimii ani, de când Antena 3 și România TV au crescut în audiență, iar B1 TV și Realitatea TV încearcă să li se opună prin orice mijloace, o complicitate între public și televiziuni. Dacă televiziunile se războiesc între ele, mai mult sau mai puțin vizibil, în mod firesc s-au format și „armate” de telespectatori devotați „cauzei”. În aparență, taberele sunt clare: „băsiștii” și „antibăsiștii”. (Traian Băsescu a părăsit Palatul Cotroceni de mai bine de un an de zile!) În realitate, cred că asistăm la o confuzie generalizată și voit întreținută. Telespectatorilor li s-au inoculat de către televiziuni certitudini potrivit cărora ei știu ce urmăresc.

Fiecare televiziune de știri are „adevărul” său și-l livrează publicului cu „dragoste”. Fiecare televiziune are pretenția că este „vocea poporului”, care cunoaște problemele, suferințele din societate și empatizează cu omul simplu din popor, neajutorat, strivit de nedreptăți. Această atitudine, cu telespectatorii noștri!, pentru telespectatorii noștri!, este o mare și nerușinată minciună.

Televiziunile noastre de știri au agende proprii, bine ascunse de atenția publicului, dictate de interesele finanțatorilor. Așa-numita grijă pentru public se află pe ultimele locuri în listele lor de priorități. Pentru aceste televiziuni contează, în primul rând, cine plătește. Pentru că cei care plătesc trebuie serviți. Din această perspectivă, aceste patru televiziuni sunt instituții ale imposturii.

Apariția canalului de știri Digi24, deținut de operatorul de cablu RCS & RDS, a stricat, cu siguranță, starea de confort a celor patru impostori care au acaparat piața știrilor de televiziune. Digi24 pare că nu este înregimentat politic. Asta se vede din prestația jurnalistică de până acum. Digi24 pare că a preluat publicul dezamăgit de „vedetele” pieței, un public care este obișnuit (educat) să gândească în fața televizorului.

Totuși, aș paria cu rezerve pe viitorul acestei televiziuni. Dar este de salutat faptul că Digi24 propune, până-n prezent, altceva decât încrâncenarea, obrăznicia și ipocrizia concurenței.

Important este ca Digi24 să nu-și aroge statutul de „general” al unei armate oarbe, pe care s-o spele pe creier.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii