
Până pe 3 octombrie, Arcul de Triumf din Paris are o nouă înfățișare: este înfășurat complet în 25.000 de metri pătrați de pânză din polipropilenă reciclabilă argintie, ancorată cu 3.000 de metri de coardă elastică de culoare roșie.
Ideea i-a venit în 1961 artistului bulgar Christo Vladimirov Javacev (care s-a stins anul trecut în mai, la 84 de ani), și a fost pusă în aplicare 50 de ani mai târziu.
Născuți în aceeași zi și în același an – 13 iunie 1935, el în Bulgaria, ea în Casablanca, Maroc -, Christo Vladimirov Javacev și Jeanne-Claude Dennat de Guillebon s-au cunoscut și s-au căsătorit la Paris, la sfârșitul anilor 50.
Happily Ever After este o formulă ce pare incompatibilă cu lumea artelor. Și totuși, Christo și Jeanne-Claude au format unul dintre acele rare cupluri în care doi artiști lucrează și trăiesc fericiți împreună până la adânci bătrâneți.
Prima lor expoziție a avut vernisajul în 1961, anunțând încă de atunci elementele care aveau să definească stilul artistic al cuplului: obiecte ambalate, butoaie de petrol și instalații monumentale temporare.
Creațiile lor, uneori controversate, cel mai adesea de dimensiuni impresionante și cu un impact vizual copleșitor, au avut nevoie de zeci de ani pentru pregătire, fiind nevoie de identificarea soluțiilor tehnice, de negocieri politice, obținerea de avize de mediu sau a acordului anumitor comunități.

Cei doi au refuzat finanțările din fonduri publice, bursele sau donațiile, investindu-și propriii bani în creație. Arta lui Christo și Jean-Claude este cu atât mai impresionantă cu cât este efemeră și nu are un scop mercantil: cei doi au făcut artă de dragul artei. În anumite cazuri, după ani de documentare și punere în aplicare, creațiile lor au putut fi admirate doar câteva săptămâni.
Arcul de Triumf din Paris va sta înfășurat 18 zile, din 16 septembrie până pe 3 octombrie. O altă creație a lui Christo, Running Fence – un gard din pânză întins pe 40 de kilometri pe dealurile din Sonoma, California – a „trăit” 14 zile, în timp ce demersurile proiectului și instalarea lui au durat mai bine de patru ani.

Însă probabil cel mai spectaculos proiect al celor doi a fost Wrapped Reichstag: ca și Arcul de Triumf, clădirea Reichstagului din Berlin a fost înfășurată într-o enormă pânză, strânsă pe formele clădirii cu coardă albastră.
Ideea s-a născut în 1971, iar demersul s-a concretizat după ce artiștii au făcut lobby pentru proiectul lor timp de 24 de ani, pe lângă șase președinți ai Bundestagului. Reichstagul a fost înfășurat în 1995, cu 100.000 de metri pătrați de pânză argintie, devenind un simbol al Germaniei unite și marcând renașterea Berlinului ca oraș al lumii moderne; pentru bulgarul Christo, evenimentul a avut un puternic ecou personal.

Christo și Jeanne-Claude au spus mereu că procesul adesea dificil prin care se naște arta lor este parte integrantă a creației; că arta lor nu are altă menire decât impactul estetic imediat, scopul ei fiind frumusețea, bucuria, noua perspectivă oferită asupra unor lucruri altfel familiare.
Ca orice idee a cărei genialitate este dată tocmai de simplitatea ei, filosofia lui Christo și Jeanne-Claude este cât se poate de adevărată: uneori o altă perspectivă asupra obișnuitului sau a prezentului este suficientă pentru a te face să mergi mai departe.
