Asociația Română de Comunicații Audiovizuale (ARCA) susține că proiectul de HG are „probleme în relația sa cu proiectul ANCOM”: “Documentație pentru organizarea procedurii de selecție competitivă în vederea acordării licențelor de utilizare a frecvențelor radio în sistem digital terestru de radiodifuziune T-DAB+”.
Conform HG 36/2017 de organizare a ministerului comunicațiilor, ministerul nu are artibuții de reglementare în domeniul alocării de frecvențe radio si nici nu poate aviza reglementări din acest domeniu, susține ARCA.
Existența proiectului de HG, unde se fac intervenții asupra ariei de competență a ANCOM, inclusiv prin adăugarea benzii radio pentru emisia digitală în sistem DRM, indică unele probleme de coordonare între actele emise de cele două autorități, mai arată ARCA.
Strategia MCSI conține un calendar de termene care nu este adus la zi, în sensul că se face referire la obiective care trebuie îndeplinite în anul 2017 sau la punerea în operă a unui multiplex la 1 decembrie 2018, notează Media Expres.
Cel mai problematic aspect al strategiei este însă impunerea trecerii la T-DAB+ prin încetarea emisiei analogice, temă introdusă prin pct 3.1 al capitolului III (“ASO-Analog Switch-Off se va realiza în perioada 2025-2027”). Sub acest aspect, considerăm că oportunitatea de a acorda licențe pentru multiplexurile T-DAB+ trebuie privită numai în contextul existenței garanției că nu se va trece la o închidere a emisiei analogice în FM, ca cea pe care o propune proiectul de HG al MCSI.
O problemă care va greva tranziția la emisie digitală este aceea că receptoarele analogice nu vor putea fi înlocuite de cele digitale într-o dinamică prin care să se evite colapsul activității de radiodifuzare sonoră în zona comercială (privată), mai ales în situația în care o parte a recepției programelor radio (20%) se face prin intermediul aparatelor instalate din construcție pe cele aproape 8 milioane de autoturisme existente în România, pentru care ar fi imposibilă comutarea în timp util la radiouri digitale.
Aceeași problemă există și în cazul recepției în gospodăriile populației, care dau 53% din audiența radio, unde ar trebui să existe o motivare eficientă a achiziționării unui receptor digital, chiar în contextul în care prețul lor ar deveni nesemnificativ. Din această cauză, chiar dacă emisia s-ar produce, ea nu ar avea publicul necesar pentru o funcționare normală sub raport financiar, ceea ce, pentru modul de finanțare a radioului privat, dependent total de audiență, ar fi dezastruos.
ARCA mai observă că Legea audiovizualului nu conține o procedură specială care să garanteze continuarea difuzării în digital a programelor radiourilor care au în prezent emisie în banda FM, similară procedurii prevăzute de lege la articolul 45, aplicabilă programelor de televiziune pentru care difuzarea în emisia analogică a încetat.
Nu se poate concepe o strategie de închidere a emisiei analogice în cazul radiodifuziunii sonore fără a oferi prin lege o protecție radiodifuzorilor care ar fi vizați de această închidere a emisiei analogice, mai susține organizația televiziunilor și radiourilor private.
ARCA cere ca Legea audiovizualului să nu fie modificată pentru introducerea de reglementări relative la un analog switch of în radio, viziunea corectă fiind renunțarea la perspectiva unei închideri a emisiei analogice.
ARCA solicită de asemenea ca MCSI, în colaborare cu ANCOM, să constituie un grup de lucru, care să își prezinte concluziile în procesul de dezbatere a proiectului de strategie, înainte de supunerea acesteia procedurii de consultare publică, de adoptarea acesteia prin hotârâre guvern și înainte de redactarea unor alte acte reglementative în domeniul emisiei T DAB +, grup de lucru din care să facă parte și reprezentanții radiodifuzorilor, ARCA, Consiliul Național al Audiovizualului, precum și alte entități interesate.