Sandu Cuturela, directorul general SC Concept și Producție Nutrinatura își amintește și astăzi cu același drag că „scânteia” business-ului său a apărut la primul contact pe care l-a avut cu țările africane: „am știut că vom reveni deoarece am întâlnit oameni minunați și ne doream să fim mai aproape de ei, nu doar simpli turiști. Vizitele în Republica Democrată Congo au început să fie tot mai dese, discuțiile mai profunde și astfel a apărut ideea brandului Aromes Noirs”.
În urma discuțiilor cu fermierii locali din provincia Équateur, Sandu Cuturela a decis că este timpul să aducă acest aliment și pe piața din România, oferind în același timp și o sursă de venit locuitorilor din zona africană. O parte importantă de boabe de cacao importate provin din RD Congo (provincia Équateur), iar fermierii din satele învecinate lucrează împreună la îngrijirea culturii.
În plantațiile de cacao există două sezoane de culegere pe an, iar în 2020, în zona RD Congo din provincia Equateur, s-au recoltat în jur de 2.000 tone de fructe de cacao. „Producția arborilor de cacao poate fi influențată de la un sezon la altul de fenomenele meteo, de inundații sau alunecările de teren care afectează satele localnicilor și recoltarea fructelor. În Africa am învățat mai mult despre colaborare și susținere reciprocă. Plantațiile arborilor de cacao se află în proprietatea localnicilor, noi fiind cei care îi susținem prin cumpărarea producției și prin punerea la dispoziție a materialelor necesare recoltării fructelor de cacao”, a punctat Sandu Cuturela.
Aceasta ar fi pe scurt partea frumoasă a business-ului, însă ca în orice început provocările nu au ocolit nici brandul Aromes Noirs, cea mai mare dintre acestea fiind cea legată de importul produsului pe piața din România, mai ales că era vorba despre transportul boabelor de cacao pe cale maritimă în container, direct din Africa – un lucru care nu mai fusese realizat nici măcar o dată după Revoluție. „ A fost foarte dificil din punct de vedere al neconcordanțelor legislative și în ceea ce privește hățișul de acte necesar. O a doua provocare a fost susținerea financiară a afacerii, deoarece a existat și există o reticență a marilor magazine de a lista și promova produse de nișă, puțin cunoscute publicului. Și nu cea din urmă, o altă problemă face referire la schimbarea mentalității cumpărătorilor a căror decizie de achiziție este influențată în mare măsură de preț și nu de calitatea produselor. Iar diferența de preț este destul de mică, mai ales dacă luăm în considerare beneficiile produselor naturale față de problemele cauzate de o alimentație super procesată”, a explicat Sandu Cuturela.
2020 – a venit la pachet cu o lecție și pentru directorul general SC Concept și Producție Nutrinatura, care deși are experiența traversării celorlalte crize economice tot din rolul antreprenorului, recunoaște că această perioadă dificilă se poate traversa doar printr-o readaptare la noul context.
„Am simțit teama partenerilor noștri din HoReCa, nesiguranța legată de păstrarea afacerilor pe care le dețin, am asistat la închiderea magazinelor aflate în zona clădirilor de birouri și la dezamăgirea partenerilor noștri din domeniul realizării de evenimente. Anul pandemic 2020 a venit să ne arate încă o dată că supraviețuirea depinde de adaptare. Cu toate acestea, am reușit să ne mobilizăm și să vedem și oportunități printre atâtea provocări. Nu trebuie să uităm lucrurile pozitive ale acestui episod pandemic, și anume, că 2020 este anul în care am lansat produse noi, gândite în folosul persoanelor care petrec mai mult timp în casă și care vor să aibă un stil de viață sănătos. Pe lângă boabele de cacao care pot fi consumate ca gustare, producem acum și pudra de cacao 100% naturală, untul de cacao pur și miezul de boabe de cacao coapte”.
Pentru a traversa mai ușor perioada dificilă provocată de restricțiile pandemiei de coronavirus, atât societatea care deține brandul Aromes Noirs, cât și magazinele partenere și-au îndreptat mai mult atenția către mediul online: „site-ul Aromes Noirs a devenit mai prietenos pentru a facilita interacțiunea cu clienții. Nevoia de informare a rămas aceeași însă am schimbat abordarea. Dacă până acum eram prezenți la târgurile de profil sau la evenimente dedicate produselor naturale, unde participanții puteau testa produsele, acum încercăm să mutăm această experiență în mediul online prin articolele și ofertele gândite pentru cumpărători”.
Cuvântul de ordine pe care se axează business-ul în acest an este „consolidare” – consolidarea poziției în piață a produselor proaspăt lansate, pudra de cacao, untul de cacao și miezul copt din boabe de cacao, dar și consolidarea parteneriatelor existente și dezvoltarea unora noi.
„Colaborarea cu SN Plafar funcționează foarte bine, iar expertiza lor se regăsește în producerea celor 8 sortimente de ceaiuri Aromes Noirs, același lucru pot spune și despre parteneriatul cu Laboratoarele Medica. De asemenea, deoarece boabele de cacao sunt considerate superalimente și aduc un plus de beneficii produselor în care sunt asociate, anul acesta vom demara o serie de colaborări pentru producerea unor băuturi, suplimente alimentare și produse de patiserie premium”, a precizat Sandu Cuturela.
Brandul Aromes Noirs nu mizează numai pe cifre de afaceri, investiții, strategii de business, ci și pe proiecte de suflet, iar unul dintre acestea este cel al susținerii unei școli din zona rurală a provinciei Equateur: „din orice produs Aromes Noirs cumpărat, 2% direcționăm către susținerea educației și a tinerilor din zonele forestiere izolate din RD Congo”, a exemplificat directorul general SC Concept și Producție Nutrinatura.
Potrivit reprezentanților companiei, investițiile în brandul Aromes Noirs se ridică, în prezent la aproximativ 600.000 de euro și vor continua în perioada următoare.