Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

AutonomVoice |
|

ANTI-FRAGILITATEA

Înființată în 2006 la Piatra Neamț, compania românească Autonom a crescut de la un start-up local la unul dintre cei mai importanți jucători din sectorul mobilității, cu prezență în România, Ungaria și Serbia. Criza financiară din 2008-2011 a reprezentat perioada în care Autonom și-a consolidat poziția pe piața locală. În prezent, Grupul împărtășește din experiențele învățate și cu alți antreprenori, lansând în vară un „Ghid practic pentru sprijinul antreprenorilor”.
 aboneaza-te
Picture 1

DAN ȘTEFAN

Coacționar și fondator al grupului Autonom International

Cum să navigăm mai ușor prin criză?

Prin adaptare și reinventare. Și, clar, prin decizii luate rapid ca răspuns la criză. Cred că fiecare criză prezintă cel puțin o oportunitate pentru antreprenori să experimenteze, să lanseze noi servicii și produse și chiar să inițieze procese de M&A. Adaptarea rapidă este cheia, iar companiile nu ar trebui să se teamă să-și schimbe modelul de activitate pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor și ale pieței. De asemenea, este un timp și pentru dezvoltarea unor noi parteneriate,  revizuirea costurilor și a cheltuielilor, evaluarea activelor deținute și a surselor de finanțare.

Aceasta a fost strategia pe care ați aplicat-o la Autonom în 2008?

Da, atunci a fost momentul când am aflat că fiecare criză severă amplifică distrugerea creativă și aduce multe oportunități pentru companiile reziliente. Am trecut foarte bine prin criza financiară si economică din 2008-2011, la începutul căreia ne-am schimbat rapid modelul de afaceri și pe parcursul căreia am prosperat, atingând o rată compusă de creștere anuală de peste 50%. În acele timpuri, am învățat și implementat mai multe principii și politici pentru gestionarea riscurilor și a oportunităților, concepute pentru a asigura atât robustețea, cât și „anti-fragilitatea” activității noastre.

Cum a întâmpinat Autonom această criză?

Eram conștienți de un posibil sfârșit al actualului ciclu economic și ne pregăteam de ceva timp pentru o recesiune sau chiar pentru o viitoare criză financiară. Desigur, nu ne așteptam la o criza declanșată de o pandemie.  Din fericire, putem spune că actuala criză, deși neprevăzută și „virulentă”, ne-a găsit bine pregătiți, atât în ​​ceea ce privește resursele financiare, cât și adaptabilitatea modelului de afaceri.

Cum a fost impactat mediul de afaceri românesc per ansamblu? Care este cea mai mare provocare a antreprenorilor în acest moment?

La începutul lunii iunie, am decis să realizăm un scurt studiu în rândul clienților noștri pentru a afla care a fost impactul pandemiei asupra afacerilor lor. 75% dintre clienții noștri au înregistrat o scădere a veniturilor sau a activității comerciale cauzată de perioada de izolare. Majoritatea au indicat o nevoie imediată de capital pentru a-și putea continua afacerea. Unii dintre respondenți s-au bazat pe finanțare din partea băncilor și a instituțiilorfinanciare, sau pe măsuri de sprijin și scheme de ajutor din partea statului. Totuși, în actualul context de impredictibilitate, accesarea finanțărilor – atât de necesare business-urilor acum – a devenit mai rigidă. De aceea, necesitatea asigurării lichidității determină antreprenorii să apeleze la soluții de finanțare alternative și să își optimizeze costurile cu activele deținute, demonstrând astfel celebra expresie: în perioade de criză, cash is king. Prin urmare, am decis să venim în sprijinul  antreprenorii locali și am lansat un Ghid în care am selectat o gamă de soluții concrete, cu scopul de a le oferi o sursă utilă de idei pentru optimizarea și dezvoltarea business-ului. Ghidul este disponibil pentru descărcare gratuită la: https://leasingoperational.com/solutii-antreprenori/.

Care sunt câteva dintre soluțiile despre care vorbiți în ghid?

Am încercat să oferim o gamă vastă de soluții și, din acest motiv, nu ne-am concentrat doar pe soluțiile oferite de Autonom, ci ne-am invitat și partenerii noștri să contribuie la crearea conținutului. Ghidul cuprinde 16 soluții de optimizare pentru 5 provocări ale business-ului. Desigur, vorbim in principal despre soluții legate de flote și active fixe, unde, din experiența noastră am văzut că există întotdeauna loc pentru optimizări și reduceri de costuri. Însă în ghid sunt prezentate, de asemenea, surse alternative de finanțare pe care companiile le pot accesa pentru noi investiții și capital de lucru, soluții pentru creșterea productivității și pregătirea angajaților, dar și sfaturi despre minimizarea riscurilor și a impactului acestora. Astfel, antreprenorii vor găsi un ghid plin de idei, de la sale & lease back, finanțare prin intermediul pieței de capital ca modalitate de reducere a gradului de îndatorare și până la reinventarea spațiului de birouri, ca urmare a trecerii la modelul de muncă de acasă.

Cash is king, dar de obicei menținerea fluxului de numerar este cea mai mare provocare în criză. Ce măsură recomandați antreprenorilor care au nevoie să obțină lichidități rapide? 

Sale & Lease Back este o opțiune simplă și directă, în special pentru companiile care necesită capital urgent și rapid. În același timp, poate fi o opțiune utilă și pentru managerii care doresc să reducă gradul de îndatorare sau să își administreze mai eficient parcul auto. Un mare avantaj al opțiunii Sale & Lease Back îl reprezintă rapiditatea acesteia, deoarece necesită doar primirea detaliilor despre flotă de la client, pe care apoi le analizăm și fie selectăm mașinile pentru răscumpărare, fie cumpărăm flota în întregime la un preț de piață sau la un preț contabil. Pentru aceste autoturisme cumpărate, oferim apoi un contract de leasing operațional, care include, de asemenea, servicii complementare. Astfel, clientul beneficiază de lichiditate și plătește o taxă lunară stabilă pentru utilizarea mașinii și a serviciilor suplimentare asociate acesteia. Începând din acest an, ne-am extins oferta pentru a include acest serviciu de Sale & Lease Back și pentru alte active nu doar pentru mașini, ci și pentru utilaje și echipamente. Mai multe detalii se pot gasi pe: https://leasingoperational.com/sale-and-lease-back/.

Ce așteptări aveți pentru anul 2021?

Ne așteptăm ca anul următor să vină cu mai multe provocări pentru mediul de afaceri din România. Mai simplu spus: ne așteptăm la un an greu pentru economie, în majoritatea sectoarelor. Credem că vom vedea și multe „default-uri” ale companiilor aflate în dificultate, dar și „distanțarea de pluton” a companiilor performante – care au capacitatea și curajul de a (se) dezvolta. Noi plănuim să facem parte din a doua categorie și să ne ajutăm clienții să fie printre câștigătorii acestei perioade turbulente.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii