Cautare




, Contributor

ForbesLife |
|

Annamaria Cammilli – Florența este totul pentru noi

Annamaria Cammilli este un brand de bijuterii născut și dezvoltat în inima Florenței, poate orașul italian cel mai potrivit pentru creațiile din aur și pietre scumpe, având în vedere sutele de ani de aplecare în acest domeniu și, evident, celebrul Ponte Vecchio. Am avut plăcerea de a sta de vorbă cu directorul general al acestei companii  de familie, domnul Riccardo Renai, el însuși parte din familie după aproape un sfert de secol în cadrul firmei. - de Raluca Michailov și Constantin Bacheș
RICCARDO RENAI CAMMMILLI CEO

Ce părere aveţi despre Baselworld până acum?

Bună. Chiar simt că mă aflu în locul potrivit, pentru că ştim de multă vreme că acest târg este important în special pentru ceasuri, iar din acest motiv întâlnim aici o mulţime de bijutieri (râde). Este foarte ciudat. Da, avem de multe ori probleme cu programările, pentru că, de regulă, companiile orologiere nu îşi limitează timpul de prezentare a propriilor colecţii, ci organizează nişte evenimente – cine şi invitaţii la restaurant. Înţelegem că târgul de la Basel trebuie să dureze mai mult din această cauză şi nu avem nimic împotrivă, pentru că toată lumea îşi doreşte cât mai multă atenţie din partea clienţilor – e firesc. În orice caz, pentru noi e important să ne aflăm aici. Avem un magazine-pilot, avem o mulţime de distribuitori cu vitrine extraordinare, dar, mai mult decât orice, pentru noi este important să fim aici, pentru că oamenii pot înţelege astfel că noi suntem diferiţi. Acesta este aspectul cel mai important – ne place să ne aflăm printre marile branduri, pentru a dovedi ceea ce suntem: diferiţi, unici, nu foarte mari…

Aşadar, din ce aţi constatat până acum, credeţi că oamenii au înţeles mesajul?

Din ce în ce mai mult. Da. Şi mai ales în ultimii ani… Tot mai mult. Oferta este extrem de generoasă, dar cererea este mai mică. Şi astfel, de vreme ce oferta este foarte cuprinzătoare, clienţii – distribuitorii – au nevoie de ceva prin care să demonstreze că eşti diferit. Altfel, au deja marfa necesară. Nu se mai bat pentru o diferenţă de 200 de euro. Vor să vadă ceva original, iar dacă simt că ai piese care prind la clienţii lor, vin ei singuri la tine. Altminteri, nu au niciun motiv să investească în cantitate, de vreme ce au de toate. Deci…

Şi cum concurează Annamaria Cammilli cu marile branduri? Este o companie tânără în Italia.

Da. Hai să spunem că toată lumea… Nu ne place să îi numim concurenţi, dar, într-adevăr, împărţim o mare parte din piaţă cu multe alte companii mai mari decât noi. Însă toată lumea spune acelaşi lucru despre Cammilli. Avem bucata noastră aparte, care este terenul designului – suntem o casă de design, care oferă publicului său ceva unic, diferit. Deci, de regulă, când ajungem într-un magazin, nu ne suprapunem cu oferta preexistentă a acelui magazin. Este o ofertă suplimentară. Mergem în respectivul magazin pentru a oferi ceva ce ei nu au avut înainte. Aceasta este strategia care funcţionează cel mai bine acum. Pentru că situaţia nu mai e deloc simplă. Clienţii – şi când spun „clienţi“ mă refer la distribuitorii en-detail – nu îşi mai permit doar să cumpere, trebuie să fie atenţi la ceea ce cumpără şi nu are sens să adauge în oferta lor cine știe ce brand, dacă el nu le aduce vânzări suplimentare.

Nu are sens să înlocuieşti un brand care se vinde cu un alt brand care vinde la fel de mult, pentru că un brand are nevoie de spaţiu, de atenţie, de multe informaţii, de un personal instruit. Deci, cred că aceasta este povestea. Şi trebuie să vă spun că, deşi suntem mici – raportându-ne, desigur, la companiile foarte mari –, acum este mai simplu pentru noi. Şi toată lumea ştie că noi avem propriul nostru stil, pentru că la acest aspect muncim foarte mult. Prin „stil“ vreau să spun că atunci când vezi o piesă Cammilli, trebuie să o recunoşti fără să citeşti numele de pe etichetă. Abia atunci poţi spune că ai un stil propriu. Pentru că dacă recunoşti brandul doar după ce citeşti numele… Asta nu înseamnă un stil aparte.

Cât de importantă este eticheta „Fabricat în Italia“?

Pentru noi este detaliul cel mai important, dar problema este că prea multe companii folosesc eticheta „Fabricat în Italia“, fără ca produsele lor să fie cu adevărat fabricate în Italia. Mi-aş dori ca pe viitor să putem proceda ca în afacerea cu vinuri – ştiţi sistemul lor de etichetare, D.O.C.G. (Denominazione di Origine Controllata e Garantita – Denumire de Origine Controlată şi Garantată – n.red.). Prin această etichetă, ei spun că produsul este fabricat în locul respectiv, în mod garantat. Aşa ar trebui să fie şi la noi, deoarece, după cum bine ştiţi, regulile internaţionale permit ca un produs să fie fabricat în China, iar munca de a tipări etichetele „Fabricat în Italia“ să fie suficientă pentru a pretinde că o parte din procesul de fabricaţie are loc în Italia. Şi acest lucru este corect, e permis, adică ei nu greşesc cu nimic. Eu nu vreau să spun că e ceva greşit în asta, dar mi-ar plăcea să li se explice clar clienţilor: acel produs este fabricat realmente în Italia. Pentru mine, aşadar, eticheta „100% Fabricat în Italia“ este foarte importantă, dar este şi mai important să dăm de înţeles că produsele noastre sunt realmente 100% fabricate în Italia. Ca să vă explic cât de important este pentru noi ca produsul să fie „Fabricat în Italia“, o să vă arăt un aspect pe care îl veţi găsi, probabil, interesant… Aceasta este o cutie Cammilli, iar capacul acestei cutii este o părticică de Italia.

Citește și Afaceri de familie – Roberto Coin

Marmură…

Este alabastru de Volterra, Toscana 100%. Ne place că o părticică de Italia însoţeşte bijuteriile noastre pretutindeni în lume, pentru a atesta legătura strânsă cu teritoriul nostru. M-aţi întrebat cât este de important. Cred că acesta este cel mai bun răspuns. Da. Extrem de important. Şi ne-ar plăcea să vedem produse cu eticheta „100% Fabricat în Florenţa“. Pentru că, aşa cum presupun că ştiţi deja, Florenţa este oraşul cu cea mai puternică amprentă artistică din Italia, iar asta datorită familiei de Medici, din perioada Renaşterii.

Această familie i-a cerut celui mai bun artist de la vremea respectivă să fie pictorul lor, sculptorul lor. Pentru noi, a fi o casă de bijuterii din Florenţa – suntem cea mai mare casă de bijuterii din Florenţa la ora actuală – este un motiv de mândrie, este extrem de important. De asemenea, trebuie să ştiţi că Florenţa este al doilea oraş ca importanţă în modă. Din Italia, primul este Milano, iar al doilea este Florenţa. Cred că şi aceasta este o carte de vizită nemaipomenită pentru o companie. Trebuie să ştiţi, de pildă, că Annamaria Cammilli şi echipele de creaţie nu merg la expoziţii de bijuterii. Merg la prezentări de modă. Merg să vadă podiumurile de prezentare – ce poartă doamnele. Pentru că aşa ia naştere o colecţie cu adevărat bună. Dacă nu eşti atent la ceea ce se poartă, la felul în care se îmbracă doamnele, la stilul pe care îl propun casele de modă, nu poţi crea un accesoriu. Nu poţi crea un accesoriu important, precum o bijuterie, fără să fii atent la aspecte cum ar fi linia decolteului sau detalii de genul acesta. Aşa lucrăm noi în Florenţa şi atât de importantă este Florenţa pentru noi.

Faceţi totul în Florenţa, să înţeleg.

Da, dar partea importantă… Sigur, se întâmplă să montăm o parte din pietrele preţioase în Valenza sau să facem anumite prelucrări speciale în Vicenza, pentru că specialistul nostru aurar foloseşte o anumită tehnologie… Dar partea de creaţie are loc în Florenţa. Iar a munci şi a crea în Florenţa este mult mai important decât a face acelaşi lucru în orice altă regiune a Italiei. Pentru că Florenţa este inima modei şi a creativităţii. Ştiţi, probabil, că în Florenţa avem cea mai bună şcoală de artă şi modă, Polimoda. Pentru noi, acesta este motivul pentru care scriem numele Florenţa sub logo-ul nostru. Annamaria Cammilli, Firenze.

Cine se ocupă de designul…

Annamaria Cammilli.

Ea însăşi?

Ea conduce compania şi totul porneşte de la ea; însă avem un designer principal, Rafaella, şi avem o echipă de tineri care o ajută, de regulă, pe Annamaria. Colecţia Cammilli îşi are originile în domeniul artei, dar arta nu este singura noastră sursă de inspiraţie, pentru că, fireşte, nu poţi să nu fii atent şi la modul în care arta se îmbină cu aspectul general. În munca noastră, este necesar să ne adaptăm şi să facem bijuterii pentru femeia actuală, pentru lookul cel mai recent, în ton cu cele mai noi tendinţe ale modei.

Cum stabiliţi o legătură cu generaţia mai tânără?

Mai întâi de toate, trebuie să spunem că nu suntem o casă de bijuterii care să îşi propună să fie în pas cu moda. Asta nu înseamnă că noi nu ne adaptăm la tendinţele modei. Însă abordăm moda şi „contaminăm“ produsele noastre cu ultimele tendinţe. Asta e o abordare uşor diferită. Nu o luăm în fiecare an în altă direcţie, ci ne păstrăm stilul, fiind atenţi la tendinţele modei. Desigur, uneori acest lucru ne schimbă uşor ideile despre cât de lung sau scurt trebuie să fie un colier sau cât de mare ar trebui să fie o brăţară. Sunt aspecte care depind de felul în care doamnele îşi poartă hainele. Este foarte important. Florenţa, după cum ştiţi, este locul unde îşi au sediul multe branduri mari – Gucci, Ferragamo, Cavalli… Toate sunt acolo. Pentru noi, este important să fim în acelaşi loc cu aceste companii foarte importante. Este – să spunem – cel mai mare avantaj al nostru.

În câte ţări sunteţi prezenţi în momentul de faţă?

Păi, încă nu am ajuns în Australia şi nu avem un lanţ de distribuţie foarte bun în America de Sud. În rest, pretutindeni… Chiar şi în Africa – Africa de Nord, Africa de Sud… Suntem şi acolo. Putem spune, deci, că deşi suntem o companie mică, acoperim destul de bine piaţa.

Unde aveţi cel mai mare succes? Care sunt, după părerea dumneavoastră, ţările în care oamenii sunt mai atraşi de acest design foarte special?

Ei bine, succesul este în orice caz legat de starea de sănătate a unei ţări. Aş spune totuşi că în Europa. Pentru că Europa include principala noastră piaţă de desfacere – Italia – şi în Europa ne merge foarte bine.

Şi cum vă descurcaţi cu imitaţiile? Pentru că, de câte ori ajung pe Ponte Vecchio, de pildă, văd sute de bijuterii Annamaria Cammilli, care, de fapt, nu sunt Annamaria Cammilli. Aşadar, faceţi ceva în privinţa aceasta sau pur şi simplu…

Nu, nu, nu. Mai întâi de toate, distanţa dintre o piesă Cammilli veritabilă şi o imitaţie este foarte mare. Din acest motiv, nici preţul nu este… În afară de asta, eu spun aşa: dacă nu ne-ar copia nimeni, abia atunci mi-aş face griji. Dacă cineva te imită, înseamnă că eşti pe drumul cel bun.

Corect.

Deci sunt optimist pentru că facem cercetări an de an şi… nu vreau să spun că ne apărăm calitatea, mai degrabă ne-o menţinem. Iar standardele de calitate ale bijuteriilor Cammilli sunt foarte, foarte înalte.

Putem vedea o parte din piese?

Da. Am adus cu mine câteva. Mai întâi de toate, trebuie să vă spun că ne place să le oferim clienţilor noştri o garanţie şi să le explicăm că au cumpărat o piesă Cammilli veritabilă, câte diamante şi grame de aur conţine şi, în plus, clientul va descoperi o mică poveste, în toate limbile. De asemenea, ei află cum să întreţină bijuteriile Cammilli, le oferim şi astfel de informaţii. Aşadar, le acordăm o grijă deosebită.

Se ştie că, de regulă, clienţii sunt impresionaţi de ceea ce văd şi cumpără. Dar când ajung acasă, realizează că, de fapt, au cumpărat ceva în plus pe lângă acea bijuterie: au cumpărat o poveste. Iar noi acordăm o atenţie deosebită experienţei de cumpărare, în ansamblul ei. Când clientul ajunge acasă, vrem să fie mulţumit că a cumpărat nu doar o simplă bijuterie, ci o poveste – începând cu părticica aceea de Italia pe care o reprezintă alabastrul de pe cutie, continuând cu povestea, cu certificatul de garanţie… Deci experienţa de cumpărare este la fel de importantă precum bijuteria însăşi.

Aş dori să vă prezint acum aceste piese, pentru că sunt celebre şi reprezintă esenţa calităţii Cammilli. Aceasta este culoarea caisei. Detaliile importante sunt nuanţa mată şi adâncimea. Această bijuterie are caracteristica extradimensiunii – dacă o priviţi din unghiul acesta, arată într-un fel, dacă schimbaţi unghiul, arată cu totul diferit. Este, cred, cea mai bună ilustrare a modului nostru de a confecţiona bijuterii.

Face parte dintr-una din primele colecţii ale companiei, nu?

La origine, brandul Cammilli este asociat cu elementele florale. Aceasta este prima piesă care nu are flori. Cred că sunt deja zece ani de când a fost lansată pe piaţă. Este o piesă emblematică pentru brandul nostru.

Citește și Albastru de Dubuis

Este foarte frumoasă.

Ne dorim ca de prima dată când intră în lumea Cammilli, clienţii noştri să înţeleagă că ceea ce ne defineşte pe noi în primul rând este designul. Apoi finisajul – lucios şi mat; apoi adâncimea, aşa cum spuneam, pentru că e ca o sculptură, o bijuterie tridimensională; şi, în cele din urmă, culoarea aurului. Culoarea aurului este detaliul care individualizează brandul nostru. Şi, iată, acesta este rezultatul. Este important. E atât de simplu şi totuşi atât de diferit de toate celelalte.

Compania noastră are potenţial de creştere şi creştem în fiecare an – cu 15%, cu 10%… Până acum câţiva ani – șapte sau opt –, brandul nostru era micuţ şi artizanal. Apoi ne-am hotărât să facem în aşa fel încât să-l dezvoltăm. Şi aşa am decis să producem bijuterii la scară industrială.

Şi de când sunteţi în această companie? De când a început procesul de dezvoltare?

Din 1994.

Cum ştiţi că a venit momentul să dezvoltaţi brandul? Vine cineva cu propunerea de a finanţa această dezvoltare sau simţiţi, pur şi simplu, că există potenţial într-un anumit moment? Pentru că spuneaţi mai devreme că Annamaria Cammilli era o companie mică la început, iar apoi, la un moment dat…

Bun, aceasta este o întrebare importantă. Anul trecut, în septembrie, am participat la o convenţie UBS.

Banca?

Da, banca, în Florenţa. La această convenţie au fost invitaţi clienţi importanţi ai UBS, pentru fi informaţi despre tradiţia italiană a succesiunii generaţiilor în structura unei companii. S-a constatat că nicio altă ţară, cu excepţia Italiei, nu are atât de multe familii în afaceri. Şi au vrut să afle cum anume vor fi afectate aceste familii de banii veniţi din afară; pentru că, dacă o afacere de familie poate oferi cu adevărat calitate, tradiţie, uneori nu se simte foarte confortabil când vine vorba despre infuzia de capital străin.

Cea mai interesantă situaţie este atunci când o familie micuţă are un cod intern care stabileşte strategia pe termen lung, posibilităţile de dezvoltare pe termen lung – un fel de set de reguli. De pildă, în familia Ferragamo din Florenţa, există o regulă foarte clară în ceea ce priveşte familia: cine poate participa la conducerea companiei şi cine nu. Aceasta este strategia cea mai bună. Abia apoi se poate vorbi despre posibilitatea de a creşte şi despre folosirea capitalului venit din afară. Important este însă că atât companiile mici, cât şi cele mari, înainte de a apela la investiţii sau capital străin, trebuie să respecte regula conform căreia consiliul de administraţie rămâne aşa cum era la început. Nu se schimbă odată cu venirea banilor. Este un aspect foarte important. Afacerile de familie reprezintă o strategie foarte bună, dar pot crea şi probleme uneori.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii