FacebookTwitterLinkedIn

Factorii acestei schimbări sunt cerința angajaților ca organizația să aibă un rol social mai puternic, necesitatea unei conduceri simfonice a organizației bazate pe colaborare, avansul noilor tehnologii care elimină unele dintre locurile de muncă tradiționale, dar creează altele, precum și apariția unor modele diferite de carieră tot mai puțin dependente de angajatori.

Doar 18% dintre respondenți sunt de părere că impactul companiei asupra societății este o prioritate majoră în strategia organizației.

„Tendințele din zona capitalului uman arată o schimbare de paradigmă: trecerea de la mediul de afaceri tradițional orientat doar spre zona economică către unul orientat să creeze impact în societate ca ansamblu prin intermediul unui nou tip de întreprindere, respectiv întreprinderea socială (social enterprise). Asta înseamnă că organizațiile nu mai sunt evaluate doar pentru performanța lor financiară și impactul lor direct în economie, ci în funcție de impactul lor asupra mediului în care operează și a membrilor lor, deci asupra societății în general. În ultimul timp, pe fondul pierderii încrederii în liderii politici, oamenii au început să considere că mediul de afaceri privat este motorul schimbării în societate. De aceea organizațiile trebuie să fie receptive la toate vocile societății și să investească în ecosistemul social mai larg, să devină modele de responsabilitate socială. Companiile trebuie să insufle propriilor angajati sentimentul de scop colectiv, de misiune superioară, pentru că în joc se află reputația și, în cele din urmă, succesul sau eșecul lor”, precizează Raluca Bontaș, Partener Global Employer Services, Deloitte România.

85% dintre cei intervievaţi consideră necesară o conducere simfonică, un nou model de leadership care presupune un nivel fără precedent de colaborare interdisciplinară şi o viziune comună a executivilor dintr-o organizaţie. Pentru a face acest lucru, directorii executivi joacă împreună ca o echipă, conducând, de asemenea, propriile echipe, toate în armonie. De asemenea, 51% dintre respondenți cred că organizațiile lor nu sunt pregătite sau parțial pregătite pentru nivelul de colaborare necesar, în ciuda faptului că aceasta este principala problemă identificată.

„Cea mai importantă tendință în zona capitalului uman este nevoia de a descompune ierarhiile funcționale și de a construi o organizație bazată pe echipă, pe colaborare. Mesajul este clar: liderii trebuie să lucreze unul cu celălalt și să acționeze ca unul. Cu toate acestea, trecerea către o conducere simfonică completă pare a fi în fază incipientă”, explică Raluca Bontaș.

Doar 42% consideră că organizațiile lor sunt formate în principal din angajați salariați și estimează că dependența de contractanți, lucrători independenți și alte forme de colaborare va crește dramatic în următorii ani.

„Observăm că modelele tradiționale de carieră se schimbă și că are loc o redefinire a relației angajator-angajat, în contextul creșterii economiei de tip colaborativ. Multe organizații pot considera că această schimbare este o oportunitate. Pentru a o valorifica, specialiștii în resurse umane și liderii din companii ar trebui să dezvolte strategii și programe integrate care să vizeze toate aspectele, de la cele legale până la cele de dezvoltare a carierei, mobilitate sau beneficii”, spune Florentina Munteanu, Partener Reff și Asociații, societate de avocatură membră Deloitte Legal.

Inteligența Artificială, robotica și automatizarea sunt considerate foarte importante de 72% dintre cei intervievați, iar peste 40% dintre aceștia consideră că automatizarea va avea un impact major asupra locurilor de muncă.

„În ultimul an, organizațiile s-au concentrat din ce în ce mai mult asupra modului în care schimbările induse de automatizare vor avea un impact asupra indivizilor. Pe măsură ce munca de rutină este automatizată, vor fi create noi locuri de muncă axate pe abilitățile umane esențiale. Doar companiile care regândesc modul în care utilizează munca pentru a crește aceste abilități vor putea să rămână cu un pas înaintea concurenței”, arată Florentina Munteanu.

Sondajul din 2018 a inclus răspunsurile a peste 11.000 de directori executivi și de resurse umane la nivel global, fiind cel mai amplu studiu de acest fel realizat de Deloitte.