Cautare




, Contributor

Servicii Financiare & Imobiliare & Auto

Afaceri |
|

Andrei Gemeneanu, Managing Partner și Cofondator Morphosis Capital: “În contextul pandemiei globale, este clar cine vor fi câștigătorii, respectiv companiile care își adaptează modelul de afaceri la noile realități rapid și eficient”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021.
Andrei Gemeneanu

Andrei Gemeneanu, Managing Partner și Cofondator Morphosis Capital

Evoluția companiei într-un cuvânt

La Morphosis Capital am traversat anul 2020 cu un citat celebru în minte: „Nu irosi niciodată o criză bună”. Fiind un fond de private equity, am avut două opțiuni la începutul pandemiei: fie să stăm pe margine și să așteptăm să treacă anul pentru a vedea cum arată realitatea „post-COVID” ori să fim activi și să continuăm să investim capital în companii. Am ales rolul jucătorului și nu al spectatorului și suntem fericiți să încheiem 2020 cu două noi tranzacții finalizate: în centrul specializat în imagistică complexă Medima Health și Clinicile Dentare Dr. Leahu.În ianuarie, înainte de a avea încă vreo idee despre cât de neașteptat va evolua anul acesta, am stabilit că obiectivul nostru pentru anul 2020 este de a adăuga încă două companii în portofoliu.Suntem astfel recunoscători că, în ciuda acestui context unic, ne-am îndeplinit obiectivele stabilite pentru acest an.

Cele mai importante lecții

O criză economică întotdeauna forțează extremele întrucât împarte companiile în două grupuri: câștigători sau perdanți. Din punct de vedere istoric, în urma marilor recesiuni economice, diverse sectoare au rămas fără jucătorii „de mijloc” – companiile care funcționează în condiții normale, dar care, în contextul unei crize, fie ies câștigătoare fie dispar. Începem să vedem și în prezent aceeași paradigmă. În contextul pandemiei globale, este clar cine vor fi câștigătorii, respectiv companiile care își adaptează modelul de afaceri la noile realități rapid și eficient. Digitalizarea va fi diferențiatorul „do or die” (totul sau nimic) al acestui clasament.

Din perspectiva noastră, de tranzacții M&A, anul acesta s-au întâmplat lucruri pe care nu le credeam posibile acum un an. De exemplu, investiția noastră în Medima Health a fost inițiată și derulată în totalitate pe ZOOM – ne-am întâlnit doar cu fondatorul, Prof. Dr. Gheorghe Iana, la jumătatea procesului de negociere, când aveam deja principiile parteneriatului agreate. În plus, ne-am uitat cu atenție și la procesele noastre interne și astfel am reușit să finalizăm tranzacția în doar 4 luni. Rapiditatea a fost și va continua să fie esențială în contextul actual, deoarece companiile au nevoie de capital mai mult ca oricând, iar antreprenorii caută modalități flexibile și orientate către business de a realiza o tranzacție. În ceea ce ne privește, pot spune că am învățat cum să răspundem cel mai bine acestor noi provocări.

Prestația autorităților

Pandemia a evoluat rapid și neașteptat, și chiar la nivel global nu au existat soluții perfecte. De fapt, în realitate, toate guvernele Europei au improvizat. Ce mă îngrijorează este că economia Uniunii Europene și implicit a României, este susținută de stat și abia în 2021 vom vedea efectele reale în economie, odată ce această susținere va dispărea.

Strategia de business pentru 2021

Încheiem anul 2020 cu două investiții noi și un total de trei companii în portofoliul nostru: DocProcess – companie de tehnologie specializată în dezvoltarea de soluții digitale pentru automatizarea proceselor de business, Medima Health – centru specializat în imagistică complexă și Clinicile Dentare Dr. Leahu. Astfel, primul vector al strategiei noastre în 2021 îl reprezintă promisiunea noastră de a fi în continuare un partener de business foarte implicat pentru companiile din portofoliul nostru.

În al doilea rând, planificăm să ne continuăm investițiile în IMM-urile din România cu potențial ridicat de creștere din sectoare precum servicii medicale, tehnologii, servicii B2B, producție precum și bunuri de larg consum (FMCG), cu perspective de extindere internațională și EBITDA de minim jumătate de milion de euro. La sfârșitul anului 2020, suntem la jumătatea parcursului investițional al primului nostru fond și intenționăm să investim în alte 4 companii până la mijlocul anului 2022. În al treilea rând, ne vom urma în continuare filozofia de “private equity with human touch” și vom încheia parteneriate cu alți antreprenori/oameni cu ambiții și valori aliniate.

Provocări în 2021

Cea mai mare provocare din 2021 o va reprezenta abordarea consecințelor pandemiei globale, în special a schimbărilor semnificative în comportamentul consumatorilor, precum și a noilor modele de lucru. Tiparele de comportament ale consumatorilor și preferințele de cumpărături se schimbă rapid în timpul pandemiei de COVID-19 iar mediul recesionar pe care îl anticipăm va influența o bună parte a anului 2021. Aceste schimbări dramatice vor impune companiilor să își reajusteze complet modelele de afaceri pentru a supraviețui în noua realitate.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii