Cautare




, Contributor

Leadership |
|

Andrei Costescu: antreprenor prin definiţie

Oricine ar fi demoralizat de un eşec, însă pentru Andrei Costescu, eşecul a fost catalizatorul pentru a încerca iar şi iar şi iar... În generală, îşi dorea să fie şef.
Costescu

Avea tot felul de mici proiecte “antreprenoriale” pe care le punea în practică când mergea la bunici, de la diferite obiecte pe care le scotea la vânzare, la idei măreţe de a face săli de jocuri şi cinematografe.

În liceu deja învăţase despre cum este să fie lider, totul graţie unui concurs pe teme de antreprenoriat social organizat de Junior Achievement (o pasiune inoculată de profesoara de psihologie) care i-a oferit şansa de a merge în Canada şi a învăţa să susţină un pitch. “Încă mai am cartea despre cum să-ţi faci planul de afaceri şi ţin minte ce scrie acolo. Atunci m-am format din punct de vedere al obiectivelor, al strategiei, am înţeles ce înseamnă un business”, spune Andrei Costescu, tânărul de 27 de ani care astăzi este CEO şi Fondator MReady, o companie care dezvoltă aplicaţii mobile.

Între timp, a devenit şeful elevilor şi s-a implicat în diverse programe pentru aceştia: şi-a propus să facă standuri pentru de biciclete şi să aducă profesorii ARDOR pentru a a-i iniţia pe elevi în dezbateri. Însă lecţiile pe care avea să le ţină minte pe tot parcursul său antreprenorial au venit odată cu participarea la Oracle Academy. “Acolo am văzut pentru prima dată importanţa leadership-ului şi a omului care se ocupă să organizeze nişte minţi deştepte. Atunci am realizat ce înseamnă să poţi da speranţă unei echipe care se îndoieşte de sine”, povesteşte Andrei.

Primele încercări serioase în lumea antreprenoriatului au venit abia după terminarea liceului. Şi tot de atunci sunt şi primele lecţii pe care le-a învăţat, aşa cum spun americanii, “the hard way”. Prin 2005 punea bazele primei firme alături de trei alţi prieteni: trebuiau să facă aplicaţii mobile pentru Zapp. Cu ce s-a ales din această experienţă? Cu ideea clară că nu trebuie să se mai asocieze niciodată cu atât de multe persoane, că trebuie să te ţii de programul stabilit şi în niciun caz să nu începi să-ţi cauţi maşini scumpe de la primii bani pe care îi faci. Rezultatul: un faliment răsunător.

“Eram cu prietenul meu cel mai bun pe o băncuţă în parc şi am sunat-o pe mama, “uite mamă despre ce e vorba”, şi i-am povestit tot. Vorbele ei m-au ajutat câţiva ani mai târziu: „Retrage-te! Fă altceva singur!”. Nu am ascultat-o atunci, dar sfaturile ei m-au ajutat enorm atunci când am dat faliment ulterior şi am decis să închidem taraba”, îşi aminteşte Andrei.

Din păcate, au fost necesari şase ani de zile, alte încercări nereuşite pe plan antreprenorial şi chiar gândul că un job ar fi o soluţie mai bună, până la ideea care avea să-i asigure succesul.

“Am învăţat nişte lucruri, am trecut printr-o criză de identitate profesională, mă consideram un om ratat – facultate nu, firmă nu, pierdusem legătura cu prietenii. A venit apoi o noapte în care mi-am dat seama că am învăţat ceva şi am identificat nişte piloni pe care stau: Antreprenoriat, Tehnologie, Educaţie, Energie / Sustenabilitate. Pilonul care a rezistat cel mai mult era chiar acela de care mă îndoiam cel mai tare: antreprenoriatul.  Mi-am zis că dacă tot am învăţat nişte lecţii, e păcat să mă angajez. Îmi veniseră o grămada de idei pe care să le dau altora, voiam să mă retrag din antreprenoriat. Făcusem o listă de 10 pagini de idei, le dădeam oamenilor pe care îi consideram antreprenoriali o idee şi mai veneau 10. Entuziasmându-mă din nou m-am gândit că e cazul să mai încerc o dată înainte să zic că nu e pentru mine”, mai spune tânărul.

Paradoxal, ideea de milioane a avut la bază prima aventură antreprenorială a sa: dezvoltarea de aplicaţii mobile, care conecta astfel toate punctele din traiectoria sa profesională de până atunci. Astfel, în septembrie 2011 pornea aventura mReady, care a concentrat toată experienţa sa.

În prezent, mReady creează aplicaţii mobile (Android şi iOS) la comandă pentru agenţii şi clienţi din România şi din strainătate. Potrivit lui Andrei, între octombrie 2011 şi iulie 2012, au dezvoltat 23 de proiecte alături de echipa sa lansând 46 de aplicaţii atât pe Android cât şi pe iOS. Acum, în portofoliul de clienţi se regăsesc nume sonore precum Coca-Cola (de altfel primul client care a plătit pentru o aplicaţie făcută de Andrei şi echipa sa), How to Web, KPMG, TAROM, KFC sau Vodafone.

Ar fi putut să renunţe oricând, dar şi-a dat mereu o a doua şansă şi a preferat să îşi asume deciziile şi eşecurile în loc să dea vina pe cei din jur.  S-a bucurat de susţinerea celor din jur, a avut mereu pasiunea necesară pentru inovaţii, chiar dacă nu s-au dovedit toate de succes şi a căutat să dobândească cunoştinţele necesare pentru a fi mereu la curent atât cu ultimele noutăţi din domeniul software cât şi cu ceea ce are nevoie un antreprenor pentru a-şi conduce business-ul. Sfatul său: un antreprenor trebuie să îşi valideze ideile cu piaţa pe care activează.

“În viaţă nu e important ce pumni puternici poţi să iei, ci cum te ridici după asta. După câte eşecuri am avut, nu mă pot mulţumi cu un succes mediocru. Prima oară e dificil pentru că te consideri invincibil. Am văzut ce înseamnă să ajungi foarte jos şi doar aşa am învăţat cum te poţi ridica. De multe ori considerăm că părţile negative ne fac slabi, însă asta ne transformă de fapt în oameni de succes”, povesteşte Costescu.

Astăzi consideră că este esenţial să ai alături de tine la început de drum mentori care să îţi îndrume paşii şi să te ajute să te dezvolţi în direcţia potrivită. Din acest motiv, a ales să se implice la rândul său ca mentor în How to Web MVP Academy, program de pre-accelerare adresat celor mai performante startup-uri din Europa Centrală şi de Est.

A discutat de-a lungul timpului cu numeroase startup-uri şi crede că principala greşeală pe care o fac fondatorii este că nu îşi validează ideea cu piaţa ci pornesc de la presupuneri atunci când dezvoltă un produs. „Nu te opune pieţei şi creează un produs pe care oamenii l-ar folosi şi pentru care ar plăti. Faptul că ţie ţi se pare o idee genială nu e suficient. Ia feedback de la cât mai mulţi oameni, creează un produs minim viabil şi validează-l cu audienţa. Chiar dacă acest lucru nu îţi garantează succesul, te va ajuta cu siguranţă să eşuezi mai rapid!”, le recomandă la final Andrei Costescu antreprenorilor la început de drum.

Acest material este realizat împreună cu How to Web MVP Academy, program de pre-accelerare adresat celor mai performante startup-uri din Europa Centrală şi de Est dezvoltat în parteneriat cu Microsoft, Romtelecom şi Cosmote cu sprijinul Bitdefender, Raiffeisen Bank, Hub:raum şi TechHub Bucharest.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii