FacebookTwitterLinkedIn

Dacă documentul ANCOM va rămâne nemodificat, de la 1 ianuarie 2014 tariful maxim pentru terminarea apelurilor la puncte fixe va scădea de la 0,67 eurocenţi/minut la 0,15 eurocenţi/minut, iar tariful maxim pentru terminarea apelurilor la puncte mobile de la 3,07 eurocenţi la 0,86 eurocenţi/minut.

Tarifele maxime vor deveni obligatorii pentru toţi furnizorii de reţele din România, identificaţi cu putere semnificativă pe piețele de terminare a apelurilor la puncte fixe și mobile din România: 51 de furnizori de reţele fixe şi 6 furnizori de reţele mobile.

La fel ca până acum, tarifele de terminare nu sunt diferenţiate în funcţie de tehnologia utilizată (de exemplu, 2G sau 3G, PSTN sau IP), de intervalul orar în care au loc apelurile sau de originea lor (fixe, mobile, reţele naţionale sau internaţionale).

„Tarifele de interconectare rămân cheia competiţiei în telecom. Pe piaţa de terminare fiecare operator are un monopol natural şi de aceea este nevoie să reglementăm aceste tarife, iar datele din piaţă demonstrează că nivelurile stabilite de ANCOM în ultimii 10 ani au stimulat concurenţa, inovaţia şi investiţiile în piaţa de comunicaţii din România. Sub presiunea concurenţei, tarifele medii pentru apeluri au scăzut de 7 ori, iar consumul a crescut exponenţial”, declară Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.

Concurenţa a condus spre tarife tot mai mici – în prezent consumatorii români plătesc unul dintre cele mai mici tarife medii la nivelul Uniunii Europene – 1,9 eurocenţi/minut – dar a şi stimulat operatorii de comunicaţii să realizeze investiţii masive în dezvoltarea unor reţele tot mai eficiente şi în furnizarea de noi servicii, precum cele de internet în bandă largă.

În plus, anticipând evoluţiile viitoare ale pieţei de comunicaţii din România, furnizorii de reţele de comunicaţii mobile şi-au majorat substanţial anul trecut portofoliile de frecvenţe radio.

La rândul lor, furnizorii de reţele de comunicaţii fixe au investit în reţele performante, capabile să ofere clienţilor viteze de acces la internet, la nivelul celor stabilite de Uniunea Europeană în Agenda Digitală, se mai arată în comunicatul ANCOM.

Tariful de terminare reprezintă preţul plătit pe piaţa de gros de un furnizor de servicii de telefonie operatorului în reţeaua căruia sunt terminate apelurile efectuate de proprii utilizatori. Întrucât acest preţ se regăseşte în tariful perceput utilizatorului final care iniţiază apelul, practicarea unor tarife de terminare excesive în raport cu costurile furnizării eficiente a serviciilor poate prejudicia concurenţa la nivelul pieţei de telefonie şi denaturează comportamentul de consum al utilizatorilor.

De aceea, pentru a obţine valorile corecte ale tarifelor de terminare, ANCOM a calculat costurile eficiente ale furnizării serviciilor, utilizând ipoteze de lucru în conformitate cu legislaţia din România, informaţiile transmise de furnizorii de reţele, precum şi cele mai bune practici de modelare de la nivelul Uniunii Europene, modelele fiind supuse consultării publice în cursul trimestrului IV 2012.

Măsurile supuse consultării publice prevăd noi plafoane tarifare şi pentru alte servicii de comunicaţii electronice reglementate, respectiv serviciile de tranzit național al apelurilor, serviciile auxiliare de interconectare oferite de toţi furnizorii de reţele de comunicaţii, serviciile de linii închiriate segmente terminale şi serviciile de backhaul pe suport Ethernet, furnizate de societatea Romtelecom.

 ANCOM urmează să notifice Comisiei Europene şi autorităţilor naţionale de reglementare din celelalte state membre ale Uniunii Europene setul de măsuri propuse, împreună cu motivele care stau la baza acestor măsuri.

Comisia Europeană şi celelalte autorităţi de reglementare vor putea transmite ANCOM comentarii şi observaţii în termen de o lună de la data notificării, de care ANCOM va trebui să ţină seama în cel mai înalt grad. Intrarea în vigoare a măsurilor este preconizată pentru 1 ianuarie 2014.

 Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care protejează interesele utilizatorilor de comunicaţii din România, prin promovarea concurenţei pe piaţa de comunicaţii, administrarea resurselor limitate, încurajarea investiţiilor eficiente în infrastructură şi a inovaţiei.