Anca Roman, Corporate Affairs & Communication Manager FrieslandCampina România
Cum a traversat brandul Napolact anul pandemic 2020?
Anca Roman: A fost un an dificil pentru toți și încă suntem într-o perioadă dificilă. În urmă cu un an, am fost cu toții luați prin surprindere. În martie 2020, ne-am trezit că majoritatea planurilor pe care le gândiserăm nu mai puteau fi implementate așa cum ne doream. Evident, a trebuit să ne adaptăm. Acesta a fost cuvântul de bază pentru anul 2020: adaptarea.
Comunicarea a trecut, cumva, pe un plan secund.
Primul lucru pe care a trebuit să-l facem a fost să asigurăm mâncarea sănătoasă românilor. Fiind un producător de lactate avem această misiune nobilă de a asigura românilor o nutriție sănătoasă.
Am făcut în așa fel, încât, angajații noștri din producție să vină la muncă și să-și facă treaba în condiții de siguranță maximă pentru ca românii să se poată bucura în continuare de produse sigure și sănătoase.
Practic, la începutul pandemiei, aceasta a fost prioritatea noastră: să ne organizăm astfel încât să ne continuăm activitatea și să rămânem cât se poate de sănătoși, mai ales pentru colegii din producție, dar și pentru colegii din vânzări, logistică și toți cei care n-au putut să lucreze de-acasă. La fel de important a fost și pentru fermierii noștri ca să putem să colectăm laptele în același ritm normal și în deplină siguranță. Practic, în cele două luni de stare de urgență, ne-am reinventat pentru a fi lângă consumatorii noștri.
Brandul Napolact nu a încetat niciodată să comunice.
A fost o perioadă în care consumatorii au avut tendința de a stoca multe produse. Lactatele nu sunt au o viață îndelungată. Într-adevăr, am înregistrat o creștere foarte mare a cererii și aceasta a fost una dintre marile provocări ale momentului: să reușim să producem și să livrăm la nivelul solicitărilor.
Cum s-a implicat Napolact în societatea românească afectată de criza medicală?
Anca Roman: Am urmărit două direcții. În prima direcție, am ajutat cu produse, în special spitalele COVID, centrele de carantină care existau la momentul respectiv, dar și ONG-urile și asociațiile care au ajutat persoanele care nu puteau să se deplaseze și persoanele defavorizate. În unele spitale am instalat frigidere și vitrine frigorifice, pentru că produsele noastre trebuie să stea la temperaturi scăzute. Aceste lucruri le facem în mod constant, dar în acele momente, au fost mai active. Am donat până acum peste 10 tone de produse lactate.
A doua direcție a fost legată de comunicare. În luna aprilie 2020, am început un proiect, împreună cu Pro TV, care s-a numit „Ne facem bine așa cum se cuvine”. La momentul respectiv, pentru că societatea românească era inundată de atâtea vești proaste, pentru că tot ce se întâmpla în jurul nostru era sumbru, am decis să căutăm știri pozitive, bune, despre oameni care fac fapte bune. Am vrut să comunicăm lucrurile bune astfel încât să dăm o rază de speranță și o ideea de bucurie de care să ne agățăm cu toții.
Anca Roman a preluat în anul 2019 funcția de Corporate Affairs & Communication Manager FrieslandCampina Romania, producătorul brandului românesc de lactate Napolact. Anca Roman s-a alăturat companiei în urma cu 8 ani. Din poziția pe care o ocupă, Anca Roman este responsabilă pentru definirea, implementarea și coordonarea strategiilor de corporate affairs, proiecte de responsabilitate socială și comunicare corporativă. A deținut timp de trei ani funcția de Digital & Communication Manager în departamentul de marketing al FrieslandCampina România. Are o experiență de peste 15 ani în companii internaționale (PepsiCo, Henkel, Warner Bros.), lucrând pentru brand-uri precum Lay’s, Krax, Star, Bref și Clin).
Cum a evoluat cererea de produse lactate în pandemie?
Anca Roman: În general, cererea de lactatele urmează o sezonalitate. În lunile friguroase, organismul nostru ne cere mai mult calciu și atunci cererea de lactate este mai mare. În lunile de iarnă, cererea este ridicată după care scade treptat în timpul verii și își revine către toamnă.
Anul 2020 a fost total atipic, astfel încât, în plină primăvară, noi a trebuit să oferim o cantitate mult mai mare de produse decât estimasem inițial. Am reușit să gestionăm cererea ridicată și am făcut față cu brio. Da, 2020 a fost un an atipic cu o cerere foarte mare, dar am reușit să răspundem cererii fără probleme.
Restricționarea activităților din HoReCa și mutarea școlii în online au influențat consumul de produse lactate. Cererile au scăzut din aceste direcții, dar am putut să compensă din consumul general. Absența programului „Cornul și laptele” a avut un impact puternic.
În consumul de-acasă, însă, consumul s-a menținut, dacă nu cumva chiar a crescut.
În ce măsură majorarea consumului de televiziune a fost o oportunitate pentru strategia de marketing a brandului Napolact?
Anca Roman: Televiziunea este un canal important pentru noi pentru că produsele noastre se adresează publicului larg. Televiziunea este cel mai eficient mijloc de a ajunge la public. N-aș putea spune că ne-a influențat strategia de marketing, dar pot spune că am fost mai vizibili. Da, am păstrat planurile de comunicare pe televiziune. Într-adevăr, outdoor-ul a devenit mai puțin important, iar presa scrisă, din păcate, știm cu toții în ce situație se află.
În zona de online, am reușit să facem, într-un timp foarte scurt, ceva cu care cochetam de luni de zile: magazinul online. Un magazin online în care consumatorii din Cluj, deocamdată din Cluj, pot să comande produse Napolact. Această lansare a venit pentru a răspunde nevoii crescute a oamenilor de produse lactate, fără să-și riște sănătate. Din câte știu, FrieslandCampina este singurul producător de lactate care, în această perioadă, a reușit să lanseze un astfel de magazin online.
De asemenea, prin acest proiect am vrut să ajutăm, astfel încât am făcut un parteneriat cu Banca pentru Alimente din Cluj Napoca, și am dat posibilitatea tuturor oamenilor, nu doar clujenilor, să doneze produse. Practic, ei intrau pe site-ul nostru, comandau ce produse doreau să doneze, iar acestea erau trimise către Banca pentru Alimente. Contribuția noastră a fost că am dublat fiecare astfel de donație pe care au făcut-o românii. Exact în ideea de a ne ajuta unii pe alții în momente atât de dificile!
A fost o campanie de succes. Parteneriatul nostru cu Banca pentru Alimente continuă și va continua înainte.
Mai contează cota de piață în acest domeniu, în aceste vremuri de pandemie?
Anca Roman: Cu siguranță, sănătatea angajaților noștri este pe primul loc. Apoi, luptăm ca să ne continuăm producția. Avem continuitate în business.
Totuși, nu putem să nu ne uităm la cifre. Suntem o multinațională, avem obiective pe termen scurt, mediu și lung și cu toții sperăm că această perioadă se va termina și ne vom întoarce la viața obișnuită. Sănătatea fizică și mentală sunt mult mai importante acum. În același timp, noi ne păstrăm planurile și avem aceleași obiective de creștere durabilă pentru brandul nostru sănătos și autentic. Așa încât n-aveam cum să nu ne uităm și la cifre.
(martie 2021)