FacebookTwitterLinkedIn

Adoptarea de către Guvernul Ponta a Ordonanței de Urgență 25/2013 prin care s-a eliminat participarea agențiilor de media în procesul de cumpărare a publicității la televiziuni a avut efecte negative asupra televiziunilor mici.

Din cauza birocrației excesive, introduse de către Ordonanță, mulți clienții publicitari și-au redus alocarea de bugete către aceste canale, preferând să lucreze cu marile televiziuni sau cu cele de nișă, aparținând celor două mari trusturi, Intact și Pro TV S.A.

„Forbes România” a analizat volumele de audiență livrate de 31 de televiziuni de nișă către clienții publicitari, în primul trimestru al acestui an. (Pe baza punctelor de audiență – Gross Rating Points, companiile cumpără timpi de publicitate de la televiziuni.) Au fost excluse din analiză atât televiziunile generaliste, cât și cele de știri (considerate „mari”).

Astfel, 17 televiziuni din cele 31 analizate au suferit scăderi ale volumelor de audiență în perioada amintită, pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani). Din cele 17, doar două televiziuni (Universal Channel – 5,7% și TCM – 7,9%) au avut scăderi cu o singură cifră procentuală, restul suferind reduceri de două cifre.

Printre marii pierzători se numără: Cartoon Network (-68,5%), Dolce Sport (-68,1%), Mynele TV (-65,3%), ETNO TV (59,6%), Disney Channel (-57,8%), Animal Planet (-50,5%), Film Café (-44%) și Taraf TV (-36,7%).

În cealaltă jumătate a televiziunilor mici și „fericite”, care și-au crescut bugetele de publicitate, se remarcă History Channel (creștere de 224,4%), AXN White (100,7%) și Kiss TV (37,3%). Dar aceste creșteri au fost realizate prin politici de prețuri de publicitate foarte reduse, atractive pentru clienții publicitari.

Alte stații care s-au „bucurat” de bugetele advertiserilor: AXN (creștere de 6,6%), Diva Universal (13,6%), Discovery Channel (9,5%) și Music Channel (20,4%).

În primele trei luni ale anului, cele 31 de televiziuni mici au livrat în total 56.736 GRP’30 pe targetul comercial, reprezentând 13,3% din volumul de audiență furnizat de piața TV (53 de televiziuni monitorizate).