Cautare




, Contributor

Bianca Duță este Research Analyst în cadrul Euromonitor International, din 2017, unde analizează dezvoltarea segmentului de băuturi alcoolice și non-alcoolice și a industriei tutunului din România....

Bunuri de consum |
|

Analiză Euromonitor International: Factori care contribuie la potențialul de creștere al vinului din comerț în România

Vinul, supranumit și licoarea zeilor, reprezintă în continuare o categorie cu potențial de creștere la nivel global, în ciuda vechimii pe care o are. Conform legendelor, fie că era administrat ca ser al adevărului, de unde și zicala “In vino veritas”, sau era utilizat pentru a purifica apa, până în prezent, ocaziile de consum ale acestei băuturi alcoolice nu au încetat să evolueze.
vin shutterstock_1036881205

Europa de Vest, deținătoare a unor regiuni vitivinicole importante, a înregistrat în anul 2018 un consum de vin pe cap de locuitor de 23 de litri* (*conform datelor oficiale Euromonitor International care includ vânzările din retail și HoReCa), în comparație cu Europa de Est, unde s-au băut, in medie, doar 9 litri* pe cap de locuitor.

În principal, tradiția pe care țări precum Franța sau Italia o au în producția și consumul de vin, împreună cu numărul de turiști înregistrați anual, au contribuit de-a lungul timpului la menținerea unei constante a numarului de litri consumați în Europa de Vest. Europa de Est, în schimb, este o regiune cu potențial de creștere pentru categoria de vin. Principalii factori care contribuie la acest potențial sunt: climatul economic favorabil, pe de o parte – care sporește disponibilitatea populației pentru a experimenta, și revitalizarea categoriei pe de altă parte – care contribuie la diversificarea ocaziilor de consum.

Sursa: Euromonitor International

România se situează pe locul trei din punctul de vedere al potențialului de creștere în volum al vinului consumat pe cap de locuitor până în anul 2023, dupa Ungaria și Bulgaria, în ciuda fenomenului de scădere a populației ajunse la vârsta majoratului.

Sursa: Euromonitor International

Acest potențial de creștere se datorează, în primul rând, comportamentului de consum. Conform datelor Institutului Național de Statistică, românii consumă, în medie, peste 20 de litri de vin pe an, aceste cifre incluzând și producția casnică. Din comerț este achizitionată mai puțin de jumătate din această cantitate. În consecință, din punct de vedere al nivelului de consum și al tradiției pentru producerea vinului, România se aseamănă cu Europa de Vest. Consumul mediu total de vin pe cap de locuitor în România este apropiat de cifra țărilor precum: Italia, Spania sau Franța. În același timp, din punct de vedere al consumului de vin din comerț, media pe cap de locuitor este apoape identică cu  cea a Europei de Est. În această regiune volumul fiind înfluențat negativ de țări cu preferință pentru băuturile spirtoase, precum Rusia sau Ucraina.

Un alt factor care contribuie la potențialul de creștere al vinului îl reprezintă revitalizarea categoriei. Schimbarea stilului de viață al consumatorului român influențează și categoria vin. Spre exemplu, în trecut, luarea mesei în oraș era considerata mai degrabă un lux decât o obișnuință. În prezent, nu observăm doar o popularitate intensă a restaurantelor și a cafenelelor, ci asistăm și la o creștere în importanță a wine barurilor, unde consumatorii au ocazia să se familiarizeze cu noi soiuri de vin și să beneficieze de sfaturile experților.

Ca răspuns al cererii în creștere, jucătorii din piață pun în 2018 din ce în ce mai mult accentul pe vinurile care spun o poveste. Câteva exemple vizibile din partea industriei și care vor influența categoria și în următorii ani sunt: accentul pe promovarea soiurilor autentice, educarea consumatorilor prin organizarea de festivaluri dedicate vinului si iubitorilor de vin, lansarea de noi ambalaje care vorbesc despre povestea vinului, și nu în ultimul rând prin promovarea turismului viticol.

Expansiunea comerțului modern va continua, de asemenea, să contribuie la creșterea popularității categoriei, prin permiterea unei varietăți mai mari la raft. Provocarea generată de acest trend este captarea atenței consumatorului. Factorul diferențiator într-o categorie deja fragmentată va fi, pe lângă calitatea produsului, merchandisingul atractiv.

În ceea ce privește noile ocazii de consum care se conturează, vinul crește din ce în ce mai mult în preferințele consumatorilor, nu doar în retail, ci și în restaurante și baruri. Eforturile industriei de educare a consumatorilor sunt vizibile în preferințele din ce în ce mai sofisticate ale acestora. Doi indicatori importanți în acest sens sunt preferința în creștere pentru vinul roșu și creșterea accelerață a valorii pieței. În anul 2018, volumul de vin roșu a crescut, iar vinul alb a scăzut ușor, în timp ce valoarea tuturor subcategoriilor de vin a crescut semnificativ. Luând în considerare majorarea cu aproximativ 2% a prețurilor și creșterea de 2% a volumului în 2018, o creștere a valorii categoriei de 8% este susținută în principal de preferința pentru vinuri dintr-un segment de preț superior. Acest comportament este așteptat să influențeze categoria pozitiv în perioada viitoare.

Sursa: Euromonitor International

Noi ocazii de consum apar și pentru băuturile spumante, care nu mai sunt văzute doar ca băuturi destinate sărbătorilor, în special celor de iarnă, ci sunt percepute ca opțiuni sofisticate, mai ales în rândul doamnelor și domnișoarelor, care optează de cele mai multe ori pentru Prossecco atunci când ies în oraș. Acest tip de băuturi fac de asemenea legătura între lumea vinului și cea a cocktailurilor, prin creșterea popularității băuturilor precum Mimosa. Vorbind de doamne și domnișoare, licoarea lui Bachus a încetat de mult să mai fie un produs interzis acestora, așa cum se întâmpla în antichitate. În prezent, acest segment de consumatori deschide porțile către noi categorii cu potențial de dezvoltare precum vinul Rose. Potențialul de creștere al acestei subcategorii este preconizat să contribuie la apariția campaniilor de marketing care targetează în particular anumite grupuri sau segmente de consumatori.

Alte posibile arii de exploatat de către producătorii români ar putea fi exporturile. Spre exemplu, începând cu anul 2017, China este o piață care manifestă un interes sporit către categoria de vin. De asemenea, noi idei de ambalaje care vizeaza consumul on the go sau sunt adresate consumatorilor tineri și dornici să experimenteze ar putea contribui la creșterea categoriei. Vinul la doza și-a făcut loc pe piața din SUA cu mai bine de 3 ani în urmă, și începe să apară treptat și pe rafturile supermarketurilor din Europa. Ținând cont de creșterea interesului pentru experiențe noi, adusă de industria berii craft, există și în România posibilitatea apariției unui interes al generației tinere, pentru vinul la doză, care poate fi transportat mai usor decat cel la sticlă.

Categoria vinurilor are un potențial de creștere semnificativ în România. Creșterea în volum va fi una organică, contribuind împreună cu sofisticarea ocaziilor de consum la o creștere și mai spectaculoasă în valoare.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii