Pe măsura ce e-commerce-ul a explodat, brandurile au ales promovarea business-urilor online, prin campanii de marketing digital desfășurate pe Google și Social Media.
Printre primele agenții de marketing digital de pe piața locală se află adLemonade, business fondat în 2012 de către antreprenoarea Anabela Luca, pentru a face campaniile de Google AdWords sau Social Media mai eficiente: pe o piață unde erau prezente agenții media care vindeau spații publicitare în termeni de volume de click-uri și afișări, Anabela Luca s-a gândit să pună bazele unei agenții de performance marketing.
„Google abia ce deschisese un birou în România în noiembrie 2010, iar primele programe de educare a pieței le-a inceput în 2012 prin Online Marketing Academy, continuând apoi cu Atelierul Digital, programe în care am fost implicată ca trainer certificat Google. În 2012 Publicitatea prin Facebook era și ea într-un stadiu incipient, reach-ul organic fiind încă destul de mare, atunci se cumpărau în principal like-uri la pagini și se gandea mai puțin în termeni de vânzări. Eu veneam cu o experiență de 3 ani pe piețele internationale (preponderent US&Canada), unde gândeam campaniile în termeni de eficiență, de cost de achiziție și volume de conversii. Principala provocare când m-am orientat spre piața locală a fost să schimb paradigma de gândire de la click-uri multe și ieftine la performanța în termeni de comenzi online și vânzări generate”, spune Anabela Luca.
Agenția oferă servicii de performace marketing (promovare plătită prin Google, Facebook, Linkedin) pentru clienți locali, dar și internaționali, printre care: Deichmann, Catena, Jolidon, Publi24, Continental Automotive.
Piețele internaționale unde agenția își oferă serviciile sunt preponderant SUA și Marea Britanie, însă adLemonade are câțiva clienți și în țările nordice, Australia sau Germania. „Diferențele între brandurile românești și cele străine constau într-o mai bună planificare a campaniilor, așteptări mai realiste cu privire la rezultate și nu în ultimul rând, faptul că ești privit ca un expert în domeniul tau și ești lăsat să îți faci treaba”, adaugă Anabela Luca.
Potrivit antreprenoarei, adLemonade a avut, în 2018, o cifră de afaceri de peste 250.000 de euro, în creștere cu 20% față de anul anterior, iar în 2019 compania țintește o creștere de până la 450.000 de euro. Per total, adLemonade a gestionat, anul trecut, bugete de promovare prin intermediul Google și Facebook de 5 milioane de euro. În august 2018, adLemonade a deschis deja al treilea birou de pe piața locală, la Cluj-Napoca, după cele de la București și Sibiu.
Bugetul mediu alocat pentru promovarea online variază în funcție de vechimea companiei: de pildă, start-up-urile cheltuie minimum 500-1.000 de euro pe lună, buget împărțit între Google și Facebook, iar firmele cu vechime de peste 1 an cheltuie între 1.000-3.000 de euro, 80% din sumă fiind îndreptată catre performance marketing, iar 20% către branding-ul companiei.
Cele mai folosite canale de promovare de către branduri sunt Google și Facebook, însă viitorul aparține unor noi platforme de promovare. „În 5 ani, cred că vom asista la noi platforme de promovare, campaniile se vor bucura de automatizări avansate prin machine learning, iar rolul specialiștilor va glisa spre zona de strategie și consultanță de business, implementările devenind tot mai automatizate”, subliniază Anabela Luca.
Care este viitorul industriei de digital marketing în contextul exploziei e-commerce-ului?
Anabela Luca estimează piața de digital marketing la 50 de milioane de euro, conform unui studiu PwC, fără a include bugetele Google sau Facebook.
„Este o piață care crește constant cu 15-20% și cred că va continua să crească în contextul mutării bugetelor din mediile tradiționale spre online. Spre exemplu, în 2017 bugetele de publicitate online au depășit cele pentru TV în SUA și așteptăm să se întâmple asta și la noi, mai ales că anul acesta se preconizează că timpul petrecut de utilizatori online zilnic va depăși cel dedicat TV-ului. Odata cu creșterea pieței ca volum, vom asista și la o creștere a sofisticării acesteia, vom avea mai multe canale de comunicare, automatizari, chat bots, mai mult video și mai multe interacțiuni vocale”, a mai spus Anabela Luca.
De altfel, tendința este de a automatize cât mai mult din activitățile zilnice, repetitive.
„Ne uităm tot mai mult la automatizări, la a elimina tot mai mult din taskurile repetitive și de a ne focusa acolo unde putem genera valoare strategică. Chat bots-ii vor deveni o prezență constantă în campaniile de marketing”.
În ceea ce privește piața de e-commerce locală, valoarea acesteia a ajuns la 3,5 miliarde de euro în 2018, în creștere cu 30% față de anul anterior, numărul magazinele online dublându-se. „Chiar dacă utilizatorul are o gamă mai largă de oferte din care să aleagă, devine din ce în ce mai clar că magazinele fără o strategie orientată pe client nu vor supraviețui.”
În contextul în care numărul magazinelor online s-a dublat anul trecut, ce conține rețeta succesului în mediul online a unei afaceri, în opinia Anabelei Luca?
„Un business de succes în online se constituie dintr-un site care se încarca repede (preferabil până în 2 secunde), are un aspect curat și îngrijit, ține cont de bunele practici de user experience, are un mix de produse atractiv și suficient de mare pentru ca utilizatorii să revina și sa comande constant, o politica de preț atractiva și nu in ultimul rând un marketing inteligent și consecvent. Așadar, e un mix de tehnic cu comercial și cu marketing. Înca e loc în piața din România pentru a deschide magazine online competitive și încurajez pe oricine cu spirit antreprenorial să încerce online-ul, însa înainte să învețe, să meargă la traininguri și evenimente de online pentru a înțelege online-ul. Multe businessuri online eșueaza fie pentru că nu au un plan de afaceri pus la punct, fie nu înțeleg cum funcționează online-ul.”
Anabela Luca este și printre primii traineri certificați Google din 2012, iar până acum a ținut peste 70 de training-uri despre promovarea prin intermediul Google .
„Încă din 2012 țin cursuri în diversele programe Google sau cursuri organizate de adLemonade și mă bucur să văd că apetența pentru învățare e în continuare foarte mare. Din 2012, am format peste 3.000 de studenți și peste 200 de oameni din companii în a desluși misterele online-ului. Doar anul trecut am avut în jur de 500 de persoane prezente la cursurile noastre, iar anul acesta plănuim o serie de cursuri care vor combina trainingurile de marketing digital cu experiențe culinare pe care le vom ține în Sibiu, care anul acesta este Capitală Culturală Gastronomică”, a mai spus Anabela Luca.
În viitorul apropiat, ea plănuiește să își extindă afacerea și mai puternic pe piețele internaționale. „Anul acesta este despre creștere. Ne vom dubla echipa și lucrăm la noi automatizări în procesele din agenție. Extinderea pe internațional va fi mai agresivă prin evenimente dedicate, parteneriate mai strânse și o abordare proactivă. Nu în ultimul rând, în a doua parte a anului, vom deschide un punct de lucru la Londra după ce înțelegem exact care sunt implicațiile Brexitului și cum ne va impacta în business”, conform antreprenoarei.