Ana Maria Pâslaru, Brand Building Director Unilever South Central Europe
Forbes: Creșterea economică a României din acest an, anunțată de autoritățile române și de studiile UE, s-a reflectat în creșterea consumului în domeniul în care vă desfășurați activitatea?
Ana Maria Pâslaru: Ultimele luni au reprezentat o perioadă de reviriment pentru diverse zone de business din România şi am resimţit acest lucru şi în optimismul cumpărătorului român.
Credem că goana după promoţii a consumatorului şi neîncrederea în ce poate aduce ziua de mâine s-au mai estompat. Oamenii vin acum în magazine mai dispuşi să investească timp pentru a trăi experienţe la raft, aşteaptă de la brandurile lor preferate mai mult decât o reducere de preţ, îşi doresc şi o poveste care să se desfăşoare în faţa ochilor lor, care să îi implice activ.
Toate acestea trebuie să se întâmple într-o manieră surprinzătoare, inovativă, mai ales dacă vorbim despre așteptările noii generaţii, folosind tehnologie de ultimă oră, în linie cu inovaţiile care stau în spatele produselor.
Ne adaptăm şi rescriem comunicarea brandurilor pe care le gestionăm pentru a fi ancoraţi în prezent, la aşteptările consumatorilor noştri, rămânând în acelaşi timp autentici şi fideli valorilor de brand, valori care le-au consacrat şi pentru care brandurile de renume, cu tradiţie, sunt apreciate.
Citește interviul cu Laura Barbu (Vodafone)!
Forbes: Care sunt provocările dvs. din acest an în domeniul marketingului? Care ar fi elementele ce deosebesc marketingul din prezent față de marketingul din anii de criză (2009 – 2014)?
Ana Maria Pâslaru: Provocarea industriei de marketing este, cum spuneam şi mai devreme, resetarea la noile aştepări ale consumatorului, care a ieşit din obsesia promoţiilor şi se apropie din ce în ce mai mult de branduri.
Pe consumatorul de astăzi îl interesează care este inovaţia din spatele unui produs, cât de sustenabil este acesta, care este misiunea sa socială. Consumatorul caută branduri relevante pentru valorile sale proprii, care să susţină o anumita cauză, să îi îmbunătățească stilul de viată, starea de bine, care să îi ofere o experienţă placută de consum.
În perioada de criză, consumatorii erau mai pragmatici, dimensiunea socială a brandului a fost de multe ori sacrificată, în faţa raftului, pentru o ofertă de preţ.
Consumatorii de azi îşi doresc să petreacă mai mult timp cu familia şi prietenii, să aibă experienţe sociale memorabile, să contribuie la o lume mai bună (mai ales cei tineri) şi vor alege brandurile care le vor da încredere că le vor oferi aceste lucruri.
Citește interviul cu Frantisek Mala (Telekom)!
Forbes: Care credeți că sunt aptitudinile și calitățile unui om de marketing în România anului 2016?
Ana Maria Pâslaru: Mă gândesc la trei calităţi esenţiale pentru oamenii de marketing de astăzi:
– Să aibă intuiţie.
Marketingul, pe lângă a fi o ştiinţă, are şi o dimensiune pe care nu o poţi surprinde în cifre. Aici intervine, de multe ori, intuiţia (desigur, pe lângă alte elemente – experienţă, cultură, prejudecăţi etc.). Omul de marketing trebuie să ştie să intuiască cum să ducă mai departe povestea brandului, înţelegând exact care sunt aşteptările consumatorilor, trasând o linie fină între ce a consacrat un brand şi cum se poate adapta la exigenţele contemporane.
– Să fie autentic.
Un om de marketing transferă din felul său de a fi şi de a vedea lumea, din experienţa sa, din valorile sale, inevitabil, modalităţii în care alege să comunice brandul pe care îl gestionează.
Cu cât este mai autentic el, ca persoană, cu atât mesajul brandului are şanse să devină mai sincer, uman şi, în cele din urmă, relevant.
Întotdeauna a câştigat, pe termen lung, un brand care are naturaleţe, care poartă o conversaţie firească şi care este construit pornind de la valori adevărate. Aici stă măiestria omului de marketing, care trebuie să se îndrepte în mod natural spre autenticitate, într-o lume care se întoarce din ce în ce mai mult la lucrurile simple care ne îmbunătăţesc viaţa.
– Să fie vizionar.
Comunicarea comercială s-a schimbat radical odată cu apariţia noilor tehnologii, de la modul de comunicare cu consumatorii – avem un dialog mai direct ca niciodată, la modul în care utilizăm mijloacele de comunicare sau la măsurarea eficienţei unei campanii. Şi încă mai avem multe de văzut.
Cine nu are ochii şi inima deschisă, cine nu poate vedea dincolo de ce se întâmplă acum se va adapta cu întârziere. Iar acest timp pierdut se poate măsura azi, în digital, chiar şi în minute.
E o mare provocare să poţi să întrevezi ce va urma dincolo de prezent atât pe termen lung, cât şi, mai nou, pe termen scurt sau foarte scurt. Oamenii de marketing care sunt vizionari şi deschişi în a accepta noi moduri de abordare şi, desigur, în a-şi asuma riscuri, deopotrivă, sunt astăzi valoroşi.