Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

Ana Consulea, fondator Zexe Braserie: Statul trebuie să acționeze rapid, avem nevoie de acest lucru și nu trebuie să așteptăm să ajungem în situația Franței, Italiei sau Spaniei

Ana Consulea, fondator Zexe Braserie, consideră că statul trebuie să acționeze rapid, să comunice cu industriile afectate de criza generată de răspândirea pandemiei de COVID-19 și să prezinte planuri de acțiune.
Ana-Consulea-Zexe-Braserie-3-525x350

Forbes România: Ce decizii de business a luat compania dumneavoastră de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

În ultima săptămână, planurile noastre s-au schimbat într-un mod incredibil. La 180 de grade, cel puțin! Ne-am adaptat, de fapt, de pe o zi pe alta evoluției fulminante a realității curente. Am urmărit cu sufletul la gură, în fiecare zi, declarațiile și deciziile autorităților, gata să luăm măsuri întocmai.

Dacă până marțea trecută eram în plin proces de dezvoltare a afacerii, în momentul acesta, suntem în plin proces de reorientare, pur si simplu. Zexe Braserie a fost și va fi despre oameni, bucuria de a fi împreună, fie că vorbim despre oaspeții noștri sau oamenii din echipă, furnizori și colaboratori. De la afacere bazată pe interacțiunea umană, ne-am reorganizat și ne-am axat pe livrări și pe pregătirea de pachete care pot fi ridicate de clienții noștri cât mai rapid și în siguranță, fără contact direct cu personalul. Asta în doar 2-3 zile!

Începând de astăzi, 18 martie, în urma deciziei autorităților de a suspenda funcționarea barurilor și restaurantelor, am încetat orice activitate care presupune servire la Braserie și vom funcționa exclusiv în regim de livrări la domiciliu sau „pick-up”.  Împreună, am încredere că vom depăși acest moment groaznic pentru populație și pentru industria ospitalității.

Partea de „delivery” a fost întotdeauna secundară în afacerea noastră, pentru că noi am vrut și ne-a plăcut să ne cunoaștem direct clienții, să le povestim despre ceea ce facem #InSpateleVitrinei, să fim motivul lor de bucurie, iar Braseria – să fie oaza lor de liniște și fericire. Pentru că vrem să nu ajungem în situația statelor grav afectate, facem tot posibilul să îi încurajăm acum pe oameni să stea acasă, mergând noi la ei. Îi ajutăm astfel și pe ei să treacă peste acest moment, bucurându-se cât mai mult de lucrurile care le făceau plăcere și pe care obișnuiau să le consume înainte de izbucnirea acestei situații. Să învățăm să trăim normal într-o situație care până mai ieri ni se părea anormală, imposibilă.

Forbes România: Care sunt măsurile pe care compania dumneavoastră le-a luat în sprijinul angajaților de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Am făcut un plan pe etape, văzând că lucrurile se schimbă de la o zi la alta. Planul a fost demarat acum trei săptămâni, când am realizat că lucrurile sunt foarte serioase. Dezamăgitor a fost că nu am primit direct de la autorități nimic, în acel moment. Luam toate informațiile de pe paginile oficiale ale autorităților, dar către noi direct nu s-a emis absolut nicio înștiințare. Sau poate nu a ajuns la noi.

Primul lucru pe care l-am făcut a fost să contactez furnizori, colaboratori, afaceri de același gen din țări afectate, precum Italia, Franța și Spania. Așa am realizat că lucrurile pot deveni și la noi grave.

Până pe data de 17 martie, am fost în faza a 2-a planului – personalul laboratorului a fost în concediu de odihnă (nemaiavând absolut nicio comandă, cu excepția celor generate de Zexe Braserie, mi-a fost foarte ușor să mă ocup personal de producție).

La Braserie, pentru această fază, am constituit 3 echipe de lucru. S-au aflat la muncă doar 40% din angajații care ar fi fost prezenți într-o zi obișnuită. Am luat, de asemenea, decizia de a scurta programul și de a realoca o parte din personal către livrări.

După declarațiile oficialilor din seara de 17 martie, am intrat în faza 3. În această fază, personalul de la laborator rămâne în concediu, iar una din cele 3 echipe constituite la Braserie intră și ea în concediu. Zona de servire la masă a Braseriei se închide, rămânem concentrați doar pe vânzare rapidă, pregătirea prealabilă a comenzilor plasate telefonic, pick-up și/sau livrare. Din nefericire, considerăm că statul nu a intervenit suficient, prin simpla amânare a datoriilor. Angajații au încă salariile normale, deși nu produc ca de obicei, ceea ce înseamnă că nici în iulie nu vom avea de unde să dăm banii datorați pe martie. Doar nu vom recupera în 1-2 luni ce am pierdut… Deocamdată, facem toate eforturile ca salariile de bază să nu fie afectate.

Deciziile se iau, oricum, în funcție de cum evoluează lucrurile și de indicațiile date de autorități. Planul de acum poate să nu mai aibă nicio legatură cu planul de peste 10 minute.

Din fericire, noi suntem o afacere mică, echilibrată, tânără, capabilă să se adapteze rapid. Cheltuielile fixe nu sunt foarte mari, așa că până acum, am reușit să ne menținem, deși încasările au scăzut drastic. Cel mai probabil, așa cum s-a întâmplat și în celelalte state, vom sista activitatea la ordinele autorităților în viitorul apropiat. Dificultățile vor apărea când rezervele se vor termina, în cazul în care statul nu intervine.

Probleme mult mai mari au, însă, restaurantele mari, cu mult personal și chirii pe măsură, sau cele la început de drum. Despre turism nici nu îndrăznesc să vorbesc.

Forbes România: Care ar fi măsurile guvernamentale ce ar trebui luate în următoarea perioadă de timp pentru a atenua efectele negative ale coronavirusului asupra activității din sectorul în care activați?

Statul trebuie să acționeze rapid, avem nevoie de acest lucru și nu trebuie să așteptăm să ajungem în situația Franței, Italiei sau Spaniei. Statul trebuie să comunice cu industriile afectate și să prezinte planuri bazate pe acest senariu pesimist, pe care nu ni-l doream, pe care l-am luat în calcul, dar pe care sperăm să nu fie nevoie să îl aplicăm: începând de astăzi, vom fi nevoiți să închidem pe o perioadă nedeterminată Braseria – partea de servire, o măsură cu un impact major asupra business-ului nostru. Statul trebuie să ne respecte, așa cum noi l-am respectat pe el prin plata taxelor și impozitelor ani la rând, și să ne comunice care sunt pașii și cum ne sprijină acum când avem și noi cea mai mare nevoie.

Măsurile pe care industria noastră le cere autorităților sunt: plata imediată a datoriilor statului către companii (concedii medicale, TVA, facturi), să susțină plata șomajului tehnic a angajaților sau, acolo unde nu este cazul șomajului, să scutească angajatorul de impozite, să îi permită amânarea ratelor, să îi ofere posibilitatea de a contracta credite guvernamentale cu condiții preferențiale.

Forbes România: Care sunt scenariile posibile pe care le vedeți pentru business-ul dumneavoastră dacă epidemia continua si/sau ia amploare? Dar pentru întreaga economie românească?

Cum era de așteptat, numărul cazurilor a crescut, iar la ordinul autorităților, restaurantele se închid, de astăzi, așa cum s-a întâmplat și în celelalte state afectate. Tocmai din acest motiv, rugăm oamenii să stea acasă acum, pentru a a limita cât mai mult această situație.

Forbes România: Cum credeți că ați putea ajuta comunitatea – socială și/sau de business?

În acest moment, cred că cel mai eficient este să comunicăm statului care sunt problemele și cerințele noastre prin intermediul asociațiilor (așa cum este HORA în industria ospitalității). În rest, cred că ne putem ajuta între noi comunicându-le celorlalți cum ne-am reorganizat noi, putem face cunoscute măsurile pe care le-au luat și celelalte business-uri din domeniu, putem încheia parteneriate cu alte afaceri care oferă produse din zona noastră. Putem continua să luăm materie primă de la furnizorii noștri, în special de la cei mici, locali. Putem încuraja oamenii să cumpere vouchere de la restaurantele preferate, pe care să le folosească după ce depășim momentul acesta și vom putea ieși din nou. Le putem da un telefon celor cu afaceri asemănătoare cu ale noastre, pentru a-i asculta și pentru a-i ține la curent cu ce se întâmplă la noi în firmă. Putem să facem absolut tot ce ne stă în putință să ne păstram echipele.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii