Cautare




, Contributor

Macroeconomie |
|

Ambasadorul României în R. Coreea: „România este pecepută ca fiind o ţară cu multiple oportunităţi economice”

În ciuda distanţei, România şi Republica Coreea se cunosc destul de bine, iar pentru Seoul, Bucureştiul poate reprezenta o poartă de intrare alternativă pe pieţele europene. Ambasadorul României în Republica Coreea, Călin Fabian, a explicat, pentru Forbes România, care sunt pilonii pe care se pot dezvolta relaţiile economice. Contextul pare să fie favorabil, mai ales că, în 2015, se împlinesc 25 de ani de când cele două state au relaţii diplomatice.
Calin Fabian

În 2008, România şi Coreea de Sud au semnat un parteneriat strategic. Care sunt consecinţele economice ale acestuia ?

Declaraţia privind Parteneriatul Strategic a facilitat legitimarea unui process de cooperare dinamic şi, în acelaşi timp, a lărgit spectrul intereselor reciproce ale celor două state. În plus, un astfel de cadru politic la nivel înalt a pus bazele pentru crearea de legături economice mai puternice. Astfel, se pot lua în considerare :

Relaţiile economice dintre România şi Republica Coreea (ROK) au înregistrat o creştere constantă în fiecare an. Acest lucru a avut drept consecinţă un volum total al schimburilor bilaterale care a atins şi a depăşit impresionanta sumă de aproximativ un miliard de dolari. În acest context economic favorabil, exporturile României către ROK s-au triplat, în special în industria alimentară şi chimică, dar şi în sectorul de maşini.

Mai mult, cadrul economic bilateral a înregistrat o dezvoltare puternică. În fiecare an, am organizat sesiuni al Comitetului Mixt pentru Cooperare Industrială la Bucureşti, dar şi la Seoul – la nivel de miniştri adjuncţi ai Economiei -; aceasta a fost o bună ocazie pentru stabilirea de contacte directe între mediile de afaceri ale celor două state, facilitând o cooperare mai strânsă şi întărind şi mai mult o relaţie care este deja fructuoasă.

Mai mult, cele două părţi au semnat – la nivel ministerial – un Memorandum de Înţelegere care presupune o colaborare cuprinzătoare în domenii strategice precum IT şi Comunicaţiile.

În cele din urmă, dar nu mai puţin important, relaţia bilaterală a generat investiţii din partea companiilor sud-coreene ; un bun exemplu în acest sens sunt eforturile Daewoo Shipbuilding din Mangalia. Asemenea iniţiative au atras atenţia şi au fost urmărite de la cel mai înalt nivel atât de către preşedintele cât şi de premierul României.

Care ar fi avantajele României în ochii Seoulului?

Sunt multe aspect pe care le-aş putea menţiona aici, şi o să vă enumăr numai câteva:

România poate fi văzută ca un stat care împărtăşeşte aceleaşi valori cu statele occidentale, crescându-şi prestigiul pe plan internaţional la fel şi imaginea tuturor celor aflaţi în strânsă cooperare cu ea ;

Mai mult, faptul că România este membră a NATO şi UE se dovedeşte a fi un alt avantaj. Fiindcă România este situată la graniţa celor două oranizaţii, reprezintă punctul ideal de intrare pentru terţe părţi. Acest lucru face din România un partener atractiv atât din punct de vedere economic , pentru că le oferă posibilitatea celorlalţi de a ajunge mai aproape de piaţa europeană, dar şi din punct de vedere militar şi strategic – mai ales că ROK se află în strânsă colaborare cu NATO în cadrul Programului Parteneriatul pentru Pace.

În plus, România îşi poate dezvolta în continuare sectorul economic, atât din punctul de vedere al standardelor internaţionale cât şi din perspectiva unui mediu economic liber şi liberalizat. Aceasta reprezintă, din nou, un stimulent important pentru ca ROK să construiască relaţii mai apropiate cu Bucureştiul ;

Totodată, poziţia geostrategică la Marea Neagră este un alt factor important considerat de către colegii de la Seoul ca un element absolut necesar în alegerea partnerilor pe termen lung ;

În cele din urmă, ospitalitatea poporului român înlesneşte stabilirea unui climat economic şi de afaceri favorabil, ideal pentru oportunităţi de creştere pentru ambele părţi.

Care ar fi companiile sud-coreene dispuse să investească în România în următorii 2-3 ani? În ce domeniu?

Sunt foarte multe domenii în care companiile coreene sunt interesate să investească. Acestea merg de la dezvoltarea infrastructurii – contrucţia de drumuri sau poduri – la modernizarea unităţilor de producerea energiei, producerea de componente şi accesorii auto şi chiar agricultură. Printre companiile care încep să se arate interesate, aş putea menţiona Samsung Cand T, Hyunday Engineering sau GMB Korea.

Atunci când este menţionat numele României în Coreea de Sud, la ce se gândesc sud-coreenii ? Şi care este părerea oamenilor de afaceri ?

Încă de la început, trebuie subliniat faptul că cele două ţări se cunosc destul de bine. Prin urmare, societatea românească a aflat foarte multe despre istoria şi civilizaţia coreeană profitând de filmele coreene şi de programele culturale care au fost difuzate pe canelele de televiziune româneşti. Acestea se adresează unei generaţii de tineri foarte interesaţi. În schimb, în Coreea, încă mai este loc pentru o diplomaţie publică mai activă care să aibă ca scop o cunoaştere mai bună despre contribuţia României la moştenirea globală culturală. De obicei, atunci când vine vorba despre România, cea mai frecventă imagine este reprezentată de Nadia Comăneci, Nicolae Ceauşescu şi poate Gheorghe Hagi şi, mai ales, Dracula.

În ceea ce priveşte mediul de business, România este pecepută ca fiind un membru cu drepturi depline a UE – cu toate beneficiile ce decurg din acest statut – şi, în plus, o ţară cu multiple oportunităţi economice, cu o industrie diversificată (nu întotdeauna modernizată, dar oferind facilităţile de bază), condiţii bune pentru o agricultură productivă, materii prime şi o piaţă stabilă etc. Pe deasupra, trebuie luat în calcul faptul că România are o forţă de muncă accesibilă din punct de vedere financiar dar, cu toate acestea, foarte bine calificată.

De ce credeţi că numărul companiilor sud-coreene care au investit în România este încă mic ? Ce ar putea determina o creştere ?

Numărul companiilor sud-coreene care au investit în România nu este atât de mic pe cât s-ar putea crede, acesta ajungând la 200 de firme. Cu toate acestea, trebuie să recunoaştem că valoarea investiţiilor – care se situează la aproximativ 100 de milioane de dolari – este, cu siguranţă, sub posibilităţile economiei coreene. De asemenea, mai este şi o problemă legată de statistici fiindcă investiţiile făcute de subsidiarele coreene din Europa care, de asemenea, au investit o jumătate de miliard de dolari, nu sunt luate în calcul în analizele care se fac, în prezent, în România.

Numărul şi valoarea acestor investiţii coreene pot fi crescute prin crearea de noi oportunităţi de investiţii în domenii diverse cum ar fi agricultura, turismul sau industria minieră. Suntem încrezători că angajamentele politice şi economice substanţiale pe care şi le-au asumat cele două state vor avea drept consecinţă beneficii reciproce pe care ambele părţi le aşteaptă.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii