FacebookTwitterLinkedIn

Traineri, consultanți și coachi își pun la bătaie cunoștințele, expertiza, experiența și mai ales, carisma, pentru a-i educa și inspira pe cei dornici să cunoască succesul profesional, prin tehnici de public speaking, branding personal sau NLP (programare neuro-lingvistică).

Amalia Sterescu, executive presence & career transition coach, ne-a povestit cu entuziasm despre cel mai nou curs al său, ”Leadership Carismatic”, un concept propriu, pe care l-a implementat în premieră în România, în luna martie a acestui an.
1. De curând, ați susținut, în premieră la nivel național, un curs numit ”Leadership Carismatic”, un concept care intrigă și stârnește curiozitate, deopotrivă. Ne puteți spune ce înseamnă mai exact ”leadershipul carismatic”? 

Dicționarul Oxford imprimă două sensuri pentru carismă: a. farmec sau atractivitate aparte care imprimă devotamentul și b. un talent sau o putere specială de sorginte divină. Probabil, pornind de la a doua definiție au și venit multe dintre întrebările pe care le-am primit cu privire la posibilitatea de a educa această controversată carismă. Sper că de acum e mai limpede că în demersurile mele fac referire la prima definiție. Iar dacă mai adăugăm și sensul termenului leadership – acțiunea de a conduce un grup sau o organizație – cred că putem spune că avem o definiție a acestui concept. Practic, leadershipul carismatic presupune existența unui cumul de aptitudini și cunoștințe necesare pentru a conduce un grup sau o organizație, căruia i se adaugă și ”cireașa de pe tort” – cum se spune – sau ingredientul ”magic”: capacitatea de a-i face pe cei pe care-i conduci să fie magnetizați de prezența ta. Mie îmi place să spun că definiția ar fi ”știința de a-ți pune în valoare personalitatea, pentru ca cei cărora le vorbești să se racordeze la viziunea ta din convingere”.

2. Cum ați contura profilul ideal al liderului carismatic? Ne puteți da câteva exemple de lideri carismatici de la noi din țară? 

Liderul carismatic este cel care are o viziune și o strategie clară pentru sine, echipa sa și compania pe care o conduce, care știe să-și motiveze echipa, care și-a adunat în jurul său adepți, iar nu obiedienți, care conduce inspirându-i pe ceilalți prin modelul său, iar nu prin frică sau promisiuni fără acoperire. Pentru a nu fi acuzată că fac reclamă sau că am parti-pris-uri politice, o să vă dau câteva exemple din istorie: Brâncoveanu – pentru deschiderea culturală fără precedent în istoria noastră, Regina Maria – pentru că a făcut România cunoscută în lume, George Enescu – pentru geniul său muzical, dar și pentru că a fost profesorul unor mari instrumentiști, Corneliu Coposu – pentru dârzenie și principialitate și lista ar putea continua. Cred că putem lua ca reper și Topul celor mai influente femei pe care l-ați lansat de curând și vom găsi acolo suficiente exemple de doamne care își pot adăuga și această etichetă, de lideri carismatici.

3. Credeți că România stă bine la acest capitol comparativ cu alte țări mai dezvoltate? Există o pătură suficientă la nivel de leadership profesionist?

Comparativ cu alte țări mai dezvoltate, nu stăm tocmai grozav. Dar, pe de altă parte, noi suntem încă în plin proces de învățare-dezvoltare la foarte multe capitole, atât în politică și economie, cât și la nivel educațional. Cred că noi, ca națiune, ar cam trebui să renunțăm la complexele acumulate de-a lungul istoriei. Nu fără a ne păstra luciditatea, firește. E foarte greu să te compari cu SUA, de exemplu, unde se încurajează cultul personalității la nivel de individ, încă din grădiniță. Sau cu alte țări europene, care au beneficiat de o cultură a dialogului și de un exercițiu al democrației cu câteva zeci sau sute de ani înaintea noastră. Evident că la nivel macro, am fost influențați, ca societate, de anii comunismului, de mentalitatea obiedientă, care nu are în centrul său individul, libertățile sale și bunăstarea sa. Totuși, eu apreciez eforturile pe care mulți antreprenori și top manageri le-au făcut în acești 20 și ceva de ani de când suntem o piață liberă. Cred că s-a muncit mult, există deja unii care au reușite importante pe aceste paliere. Mai este însă și de lucru. Până la urmă, ce mă încântă cu adevărat e faptul că tot mai mulți profesioniști, antreprenori și senior managers devin conștienți de importanța formării continue și că alocă timp și buget pentru astfel de activități care – până la urmă – ne ajută pe toți, ca societate.

4. Poate, totuși, cineva să învețe să fie mai carismatic? Nu are nevoie mai degrabă de un talent nativ în acest sens?

Revin la definiția de la începutul discuției. Dacă alegi să privești carisma dintr-o perpectivă mistică, atunci poți spune că vorbim de ceva care e ”de drept divin”, cum se spunea în trecut. Dacă, însă, studiem istoria, vom descoperi o serie de personalități carismatice care și-au depășit timidități, complexe și chiar defecte fizice, pentru a deveni ulterior personaje extrem de carismatice. Vă dau aici doar exemplul lui Sir Winston Churchill, care, deși a fost un student mediocru, se bâlbâia și era sâsâit, a reușit, după mulți ani de discursuri publice pregătite cu grijă, să inspire o națiune întreagă. Deci, da, cred cu tărie și pot demonstra că până și carisma se poate antrena.

5. Cum v-a venit ideea susținerii unui astfel de curs? 

Ideea a venit spre mine, mai precis – a fost o cerere la nivelul pieței. Pur și simplu, am primit solicitări de la unii dintre cei cu care făceam coaching, care-mi spuneau că în diverse contexte li s-a spus că le-ar lipsi … carisma. Mi-am alocat în jur de jumătate de an pentru a studia fenomenul, a mă documenta și a putea veni cu un curs special adaptat acestei categorii de clienți, care părea să caute așa ceva.

6. Ce fel de cursanți caută să se instruiască în Charismatic Leadership? Știu cursanții la ce să se aștepte de la un astfel de curs? 

Sunt din mai multe categorii: top managers, middle managers din corporații, dar și antreprenori români aflați la început de drum sau coordonatori ai unor echipe mai mici. Practic, au venit la curs cei care au simțit că această nouă aptitudine îi poate ajuta să-și îmbunățească relațiile profesionale, dar și să obțină o evoluție în carieră. Sigur, un curs nu te transformă peste noapte într-un lider carismatic, dar îți deschide niște perspective, îți prezintă un altfel de mindsetși te învață niște practicicare, exersate un timp suficient de îndelungat, te pot aduce mai aproape de acest deziderat. Am avut și cursanți circumspecți, dar și cursanți cu așteptări moderate. Primul curs m-a ajutat și pe mine să-mi reglez abordarea după așteptările lor și cred că edițiile următoare vor fi mult mai aplicate.

7. Fiind prima experiență de acest gen pe piața din România, ne puteți spune câteva detalii despre feedbackul primit în urma cursului?

Fără a mă lăuda, feedbackul a fost pozitiv și majoritatea au apreciat în special modul în care eu le-am livrat cursul. Practic, au apreciat faptul că prin exemplul meu le-amdemonstrat că eu însămi am reușit să mă educ de la o tânără timidă la o profesionistă carismatică. Am primit însă și solicitări de a acorda o mai mare atenție zonei de misiune personală și valori individuale sau inteligenței emoționale sau să mă focusez pe obținerea echilibrului minte-corp-emoții sau pe limbajul non-verbal. Desigur, unele sugestii o să le încorporez în edițiile următoare.

8. Care sunt pașii următori pe care-i recomandați cuiva care a participat deja la acest curs?

Ar trebui să aibă mereu în minte obiectivele de carieră despre care le-am vorbit și apoi să lucreze pentru atingerea acestor obiective, implementând ceea ce învață în cadrul programelor de dezvoltare personală și asumându-și și o doză rezonabilă de riscuri. Până la urmă nu este un secret, există și un citat celebru în acest sens:”Viziunea fără acțiune e doar halucinație”.

9. Dacă ne gândim la jucătorii importanți din zona de business de la noi din țară: în ce măsură și în ce sens i-a ajutat sau din contră, i-a dezavantajat, faptul că au avut sau nu lideri carismatici la cârmă?

Cred că prezența unor lideri carismatici într-o companie facilitează procesele și contribuie la succesul tuturor stakeholders-ilor implicați, începând cu angajații și terminând cu societatea per ansamblu. Dar, până la urmă sunt o multitudine de factori – interni și internaționali – care influențează parcursul unei companii pe piață, așa că nu pot formula o concluzie cu valoare de adevăr absolut.

10. Și ca să încheiem într-o notă optimistă, povestiți-ne cum se desfășoară o întâlnire de business dintre doi lideri carismatici care tocmai au semnat un joint venture și trebuie să comunice strategia companiei pe anul viitor echipelor lor reunite?

Întâlnirea între cei doi ar fi ca un raliu, la care atât copilotul, cât și pilotul au ales traseul și marca mașinii de curse, iar acum se bucură pur și simplu de experiența care-i pasionează pe amândoi. Iar prezentarea pe care o fac angajaților cred că ar fi similară cu experiența asistării la niște TED Talks sau cu alte cuvinte, angajații ar pleca de acolo cu o doză serioasă de inspirație, pentru a pune viziunea companiei în practică, cu elan, pentru a începe munca încă de a doua zi, dar și cu o serie de glume bune de amintit în pauze, pentru mult timp de atunci încolo.