Cautare




, Editor Coordonator

Explorator. De vocație, om. De profesie, povestitor. www.georgianaciofoaia.ro

ForbesLife |
|

Alina Dascălu – Delicatețea în business

Suntem în showroomul Roche Bobois din București. Afară e furtună, iar noi stăm față în față la o masă superbă, cu două cafele și o sumedenie de povești gata să fie ascultate. În aprilie se împlinesc trei ani de când brandul franțuzesc a cucerit iubitorii de design din România, așa că ce motiv mai bun de a afla coordonatele Alinei Dascălu, antreprenoarea care a sedus românii cu acest French „art de vivre“?
3O5A5281

Alinei îi place ce face și cu greu s-a lăsat convinsă să se destăinuiască public. Îmi vorbește despre motivele pentru care a acceptat acest interviu și despre emoțiile pe care le are. Îi mărturisesc sincer că și eu am emoții de fiecare dată și că valsează narcotic chiar și după o sută de interviuri. Și că emoțiile sunt bune, ajută la construirea poveștii.

Alina s-a născut în Dej, însă a urmat cursurile facultății de fizică tehnologică la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj. A făcut facultatea din pasiune, nicidecum din întâmplare. Simțea fenomenele, le înțelegea și a știut întotdeauna că fizica însemna tocmai aceste fenomene și se traducea numai în formule. I-a rămas până astăzi dragostea pentru cifre și științe exacte, iar acum descoperă împreună cu băiețelul ei de 10 ani legile științei. „Îmi face plăcere să stăm împreună și să citim, mai ales că el e pasionat deja de enciclopedii, care i-au plăcut în mod foarte natural.“

Fizica este cea care o ajută astăzi și să înțeleagă mai bine rezistența unui material sau cum anume se poate optimiza legătura dintre design și provocările tehnice ale procesului de producție. „Fizica se întâmpla acum 20 de ani. Între timp m-am îndepărtat de domeniu, am devenit mama a doi copii minunați – Luca (10 ani) și Antonia (6 ani), iar o perioadă m-am dedicat numai lor.“

După ce l-a născut pe Luca, Alina și-a propus să pornească un business, dar până să se hotărască a devenit mamă pentru a doua oară. După ce Antonia a crescut puțin, Alina a început să cerceteze, să caute și să-și propună idei.

Descoperisem Roche Bobois în reviste, iar la un moment dat am vrut să-mi cumpăr ceva și am văzut că din București nu se poate. Din aproape în aproape, am ajuns să am o discuție cu Roche Bobois Paris. Au mai fost încercări-idei, dar nu am ajuns la discuții avansate. Fie vorba între noi, simt că sunt o persoană norocoasă, iar dacă îmi aleg scopul, nu există cale de întoarcere până nu reușesc ce-mi propun.“

Primul job pe care l-a avut Alina datează din vremea studenției și, întâmplător sau nu, a fost în cadrul unui magazin de mobilă. Mai mult, unul dintre frații ei (Alina este mezina familiei, având doi frați mai mari) a lucrat într-un context care implica o fabrică de mobilier. Deci interacțiunea cu designul de obiect și mobilierul nu a început la 37 de ani, când a dat startul businessului Roche Bobois în România, ci a existat mereu, chiar dacă într-un plan secund.

Șarm, cifre și mobilier de lux

Totul a pornit de la o primă discuție cu reprezentanții Roche Bobois la Paris. Alina a făcut programarea în 2013 și voia să-i cunoască pe cei care reinventau confortul. Piesele spectaculoase, dar funcționale au cucerit-o prima dată, iar filosofia companiei a desăvârșit decizia.

Roche Bobois este unul dintre liderii mondiali în designul și distribuția mobilierului de lux. Lucrând îndeaproape cu designeri renumiți cum ar fi Kenzo Takada, Ora Ito, Cedric Ragot, Sacha Lakic, Christophe Delcourt și Stephen Burks și cu case de modă Haute Couture precum Jean Paul Gaultier, Missoni Home și Christian Lacroix Maison, Roche Bobois a cucerit un public foarte larg de pe întreg mapamondul, inclusiv cu o gamă largă de proiecte realizate exclusiv la comandă și fabricate doar în ateliere europene.

M-a cucerit și dinamica brandului, ideea de a avea două colecții pe an, cu piese noi, izvorâte din inspirația arhitecților sau variante optimizate ale altora aflate deja în colecție, alături de o gamă largă de produse deja clasice, unele dintre ele, repere în istoria designului de interior.

Eram în 2013, aveam 37 de ani, iar contextul a fost unul încântător care îmbina utilul cu plăcutul. Nu mai țin minte toate detaliile discuției, pentru că mergeam doar pentru a-i cunoaște. Eram la stadiul de idee. Nu era vorba despre un «vreau», ci mai mult despre «cum ar fi dacă?». Și eu i-am testat pe ei, nu a fost un interviu doar din partea lor. Mi-a plăcut că sunt foarte deschiși, că aveam cu cine să am un dialog eficient. Totul se discută, există principii și valori de la care nu facem rabat, însă există deopotrivă și foarte multă libertate.“

A plecat din Paris pregătită de business. În 2014 s-a organizat, a căutat spațiul, au venit și cei de la Roche Bobois în România, au gândit showroomul, au făcut calculele. În aprilie 2015, Roche Bobois s-a lansat.

Cel mai mult mi-a plăcut să setăm showroomul. A fost picătura care mi-a demonstrat că fac exact ceea ce îmi place. Totul a fost o selecție alături de reprezentanții de la Paris: luminile, piesele iconice recognoscibile pentru toți cei interesați de design, precum masa Astrolab, canapeaua Bubble, biblioteca Legend, celebrele canapele Mah Jong. Am avut emoții pentru orice: câți clienți vor veni, cum va arăta magazinul, ce piese se vor cumpăra, cum va fi primit conceptul și așa mai departe.“

Alegerea pieselor a fost o adevărată provocare pentru tânăra antreprenoare: pe lângă modelele care comportă o medie de cinci dimensiuni fiecare, vin apoi câte minimum 30 de variante de culori. Totul este exponențial. Iar dacă de la bun început Alina a fost atrasă atât de cifre, cât și de estetică, deciziile nu au fost chiar ușor de luat. De exemplu, îmi povestește cum, la vremea aceea, în timp ce parizienii își doreau doar canapele de lux din piele neagră, în București, cu siguranță nu acesta era trendul. Despre pielea tundra, despre granulații, materiale, țesături și sisteme de uzură am povestit pe îndelete, exemplificând cu piesele din jurul nostru.

Investițiile inițiale s-au ridicat la aproximativ 650.000 de euro, cu tot ce reprezintă ele: chiria spațiului de aproape 600 mp, amenajarea acestuia, stocul din showroom și stocul minimal de schimb, scrisorile de garanție bancară. După trei ani de muncă intensă, echipa s-a extins păstrându-și nucleul, iar anul trecut businessul Alinei a ajuns la o cifră de afaceri echivalentă cu 1.000.000 de euro.

Curiozitatea mă îndeamnă s-o întreb pe antreprenoare cum a fost primit brandul franțuzesc și dacă emoțiile ei s-au domolit după lansare. „A fost o surpriză plăcută să vedem că Roche Bobois este cunoscut în România. Cumva, era așteptat, pentru că publicul nostru este reprezentat de cei din segmentul mediu și peste mediu, persoane care călătoresc și care au ajuns cel puțin într-unul dintre cele 250 de magazine din toată lumea.“

Lifestyle Moodboard

Alina e un Berbec care trăiește bine acordat în timpul prezent. Recunoaște că înainte de a fi femeie de afaceri este o mamă dedicată, alegându-și activitatea în care a decis să-și investească energia, tocmai pentru a o putea îmbina ușor cu viața de familie. Inspirația și-o culege din călătorii, însă în primul rând din familie.

„De exemplu, vara îl aduc aici pe băiatul meu și îl las să deseneze în voie. Familia este sufletul meu. Atât timp cât stăm împreună, ne place să facem orice. Citim împreună. Eu, ca adult, nu mai aveam timp să citesc, în schimb sunt la curent cu toate poveștile cu zâne (râde). Iar cu Luca suntem la enciclopedii; citește foarte mult, iar asta mă bucură nespus. E pasionat de spațiu. La cinci ani, recita planetele din sistemul solar, iar acum, printre preferințe se numără seria de cărți George a lui Lucy și Stephen Hawking. Momentan am epuizat seria și am trecut la alte volume. Antonia în schimb e un bulgăre  de emoție, care rezonează cu sentimentele fiecărui personaj și ne reunește pe toți într-o îmbrățișare plină de dragoste ori de câte ori are ocazia. E o micuță domnișoară cochetă, îndrăgostită de rochițe și pasionată de tot ce e frumos.“

CITEȘTE ȘI Mirela Retegan – Femeia Fenomen

Pilonii Alinei sunt fermi, însă croiți într-o manieră fină. Recunoaște că îi place să-și poarte rochiile cu grație, să-și păstreze feminitatea în orice conjunctură, să se înconjoare de culori.

Cel mai bine mă simt în roșu. E culoarea care îmi dă energie și o stare de bine. O cămașă simplă, albă, port numai dacă am o eșarfă sau un colier colorat. Dacă vorbim de frivolități, îmi plac pantofii și rochiile foarte mult. Dacă e să aleg între o rochie și o pereche de pantofi, voi alege întotdeauna o rochie care să vorbească despre mine într-un anume fel.“

Familia, combustibil existențial

Bucuriile Alinei sunt simple și se leagă, evident, de familie. Tabieturile unei zile obișnuite se traduc în pregătirea copiilor pentru școală, respectiv grădiniță, apoi prepararea cafelei și abia apoi povestea Roche Bobois.

„Magazinul se deschide la ora 11, așa că ajung încărcată cu energie, iar aici descopăr poveștile care se impun în ziua respectivă.“ După ce se termină programul celor mici, Alina revine la modul „mămică“, unde se ocupă de ceea ce presupune ziua în curs: cursuri de înot sau de balet. Urmează momentul  cinei, unde obiceiul casei presupune un moment cu toți cei patru membri. „Apoi avem un moment de joacă, eu mai deschid laptopul, mai rezolv ceva și apoi începe programul de seară, cu zâne și povești. Ne place să gătim împreună. De fapt, alternativ. Fiecare are surprizele lui. Ne place să mâncăm împreună, să ne bucurăm unul de celălalt.“

Cea mai importantă lecție pe care a învățat-o Alina de când a devenit mamă? „Am învățat că nu sunt eu cea mai importantă. Dintr-odată, am constatat că sufletul tău este copilul tău și ai da orice să îi fie bine copilului tău. Am învățat să las de la mine, într-un mod pentru care nu am cuvinte. Evident, nu vorbim la modul abstract, în care te neglijezi și uiți de tine, ci de iubirea pentru copii, care pare din altă lume.

Sunt în egală măsură mamă și femeie de afaceri. Copiii mei vin aici, în showroom, fac parte din această poveste, știu exact cu ce se ocupă mama lor, ce înseamnă Roche Bobois. Sunt implicați și le place să le povestesc despre obiecte, despre colecții sau despre noutăți. Când sunt aici, mă dedic 100%, însă acasă mă dedic total.“

Alina Dascălu este unul dintre cele mai elocvente exemple că businessul se poate face cu grație, cu siaj delicat, cu poftă și cu multă muncă, fără să-ți fie frică să-ți decantezi emoțiile în perfect acord cu ceea ce faci. Iar dacă este adevărată teoria conform căreia oamenii din jurul nostru ne inventează, sper să fiu colonizată de imaginația tot mai multor persoane asemenea Alinei.

CITEȘTE ȘI La cafea cu…Ramona Jurubiță

Acesta este un fragment din Cover Story-ul ediției de aprilie a Forbes Life. Interviul integral poate fi citit în numărul 68 al publicației.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii