Cautare




, Contributor

Lifestyle |
|

Alimentația de vară

Vacanţa de vară nu-și deschide numai miresmele de rășini și flori de tei ale munţilor și briza sărată a mării, ci și gustul fructelor și legumelor care prin culoare și aromă ne duc pe cărări neumblate în alte anotimpuri.
Alina Stoica_Contibutors

Despre calităţile alimentelor de vară putem vorbi, putem scrie, putem realiza evaluări nutriţionale și, cu toate acestea, ca într-un marș al răzbunării pe covrigii de peste an, ne continuăm obiceiurile nesănătoase.

Deși majoritatea dintre noi suntem preocupaţi de viaţa armonioasă și de alimentaţia echilibrată, în realitate, nu transpunem aceste cunoștinţe, de la nivel macroinformaţional la nivel individual sau la nivelul familiilor noastre, și trăim într-o stare de resemnare asumată, într-o viaţă a priorităţilor, într-o viteză către nicăieri.

Vara ne aduce armonie în farfurie, prin abundenţă de fructe și legume, viu colorate și cu un aport variat de substanţe nutritive. În același timp, vacanţele în care se încurajează excesul alimentar nu sunt benefice pentru sănătatea noastră, pentru echilibrul nostru minte-trup-suflet.

Briza mării și aerul curat de munte nu trebuie percepute numai prin lentila farfuriei și a paharului.

Interesant este că primul mesaj vizavi de o vacanţă cuprinde în primul rând informaţii culinare (exemplu: ce bine se mănâncă, cât de variat este meniul, ce poze minunate am postat cu diferite mese copioase, cât de delicioase au fost deserturile). Dacă tot vorbim despre mâncare, să vedem și ce este hrănitor, ce ne ajută în acest anotimp, nu numai ce poate fi delicios. Cu mic, cu mare, trebuie să bem câteva pahare de apă, de la trezire și până la culcare. Important este ce bem, dar mai ales cum bem. Pentru a beneficia de proprietăţile terapeutice ale apei, trebuie să o bem cu înghiţituri mici, în ritmul propriei respiraţii. La evaluările nutriţionale observ adesea o deshidratare a organismului, chiar la persoane care au un aport de lichide corespunzător, cauza principală fiind modul în care este obţinut acest aport (nu beţi pe nerăsuflate). Deshidratarea ne poate pune sănătatea în pericol (colesterolul și glicemia cresc în organismul deshidratat) și determină o reducere a nivelului de energie.

Dulce și aromată, adesea frumos ambalată, îngheţata este desertul preferat în timpul verii atât de copii, cât și de părinţi și bunici.

Calitatea ingredientelor din care este preparată îngheţata este factorul decisiv în ceea ce privește frecvenţa cu care ne putem bucura de ea.

O îngheţată pe a cărei etichetă sunt trecute zeci de rânduri la ingrediente, bineînţeles că trebuie evitată. Îngheţata sănătoasă, pregătită cu ingrediente integrale, pure, nemodificate genetic, neaditivate se poate consumă zilnic, ca și gustare (1-2 cupe): se poate pregăti îngheţată cu fructe proaspete/iaurt/fructe deshidratate/oleginoase (nuci, caju, migdale, afine, căpșuni, mango, cireșe, piersici, caise), beneficiind astfel de proprietăţi terapeutice semnificative.

De exemplu, îngheţata din vișine este un bun energizant, îngheţata cu avocado, banană și caju ne oferă grăsimi sănătoase, deosebit de importante activităţii cerebrale și nu numai.

Insist în a sublinia „îngheţată sănătoasă”, care nu este sinonim cu „îngheţată naturală”, cum adesea avem tendinţa să credem.

Vara putem vorbi despre un cufăr al bunătăţilor de care ne putem bucura din plin atât în sezon, cât și pe tot parcursul anului, deoarece putem deshidrata fructele și legumele și le putem consuma rehidratate sau oricând ne dorim o gustare sănătoasă. Nu este etic să facem un clasament în lista de cumpărături, dar ne putem axa pe diferite alimente, în funcţie de valoarea lor terapeutică:

  • bogate în fibre, extrem de utile în reglarea tranzitului intestinal: dovlecei, pere, vinete, roșii, caise, piersici, zmeură, mure, cireșe, suc de morcov;
  • sănătatea pielii: roșii, castravete, ardei gras, caise, piersici, nectarine, pepene roșu, pepene galben.

Betacarotenul protejează pielea și asigură o bronzare uniformă și rapidă. De asemenea, seleniul, conţinut în fructele de mare și în cerealele integrale, protejează pielea împotriva depigmentării, încetinește îmbătrânirea cutanată, facilitează bronzul uniform și rapid.

  • rehidratare: castravete, dovlecei, pepene roșu;
  • stări de oboseală: vișine, mure, afine, fragi, zmeură, căpșuni;
  • vitaminizarea organismului: cireșe, căpșuni, roșii, caise, ardei gras, zmeură, afine, mure;
  • stimularea imunităţii (aport crescut de betacaroten – provitamina A): caise, cătină, piersici, nectarine, pepene galben, zmeură, afine;
  • prevenţia cancerului: ciuperci, ardei gras, pepene galben, căpșuni, afine, mure, fragi, limitarea excesului de proteină animală, introducerea în meniul zilnic a legumelor și a fructelor;
  • afecţiuni ale ochilor: afine, caise, morcov, mure;
  • afecţiuni ale articulaţiilor: ţelina (suc, salată) stimulează producerea de lichid sinovial, în timp ce zahărul poate declanșa probleme articulare;
  • gastrită, balonare, arsuri la stomac, flatulenţă: dovlecel, morcov, afine, mere coapte, avocado, banană, kiwi (fără sâmburi), cereale integrale (orez, ovăz, quinoa, hrișcă);
  • afecţiuni ale ficatului: căpșuni, ulei presat la rece (in, cânepă, armurariu);
  • nisipul și pietrele la rinichi: ceai din cozi de cireșe;
  • afecţiunile cardiovasculare: măceșe;
  • infecţiile urinare: merișoare;
  • enterocolite: afine, morcov fiert;
  • astenie, insomnie: caise;
  • retenţia de apă: ierburi aromatice (oregano, pătrunjel, mărar, rozmarin, cimbru, busuioc, ceapă, usturoi, hrean, ardei iute), cireșe, pepene roșu;
  • probleme legate de greutate: salatele (fructe sau legume) reprezintă o alegere înţeleaptă, prin aport ridicat de nutrienţi, dar redus ca și calorii. Supele de legume le putem servi la cină, pentru o digestie ușoară.

 

Pentru a ne bucura de proprietăţile miraculoase ale acestor alimente, trebuie să acordăm atenţie și modului în care le pregătim: salate, cuptor, coapte, grătar, supe și evităm prăjirea sau îmbogăţirea lor cu sosuri/dressinguri.

Pentru a avea un aport corespunzător de substanţe nutritive, se recomandă adoptarea unei alimentaţii variate, în care să includem alimente din toate categoriile, în funcţie de profilul nostru individual (stil de viaţă, afecţiuni, tratamente medicale, istoric în familie, alergii și intoleranţe alimentare).

Temperaturile ridicate din timpul verii ne ajută în reglarea apetitului, deoarece inhibă centrul foamei, acţionând asupra sistemului nervos, și anume la nivelul hipotalamusului.

Să ne bucurăm, așadar, de o sănătate a minţii, a trupului și a sufletului!

Armonie în farfurie!

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii