Cautare




, Contributor

Lifestyle |
|

Alimentaţia de vacanţă… răsfăţ sau risc pentru sănătate

Vă spuneam în articolul din numărul trecut că mulţi oameni percep vacanţa prin prisma farfuriei: ce bine se mănâncă la nu știu ce pensiune sau hotel, cât de variat este meniul, ce mese copioase au avut în zilele de concediu, cât de delicioase au fost deserturile. Dacă tot vorbim despre mâncare, să vedem acum ce este cu adevărat benefic, ce ne ajută în acest anotimp, nu numai ce ne încântă papilele gustative.
Alina Stoica_Contibutors

Dar, mai întâi, să înlăturăm tendinţa exagerată de a consuma băuturi răcoritoare, obicei cauzat în special de caniculă. Acest lucru nu acoperă senzaţia de saţietate, conţinutul ridicat de zahăr putând declanșa grave probleme legate de greutate atât copiilor, cât și adulţilor.

Apoi, să avem grijă la zahăr, cafea și alcool. Toate deshidratează organismul și trebuie să ţinem cont de acest detaliu mai ales în timpul călătoriilor. Ne putem asigura un nivel optim de hidratare, răcorindu-ne în același timp, consumând apă plată/carbogazoasă, la care adăugăm lămâie, mentă, soc, fructe sau legume proaspete (apa cu castravete sau apa cu fructe de pădure este răcoroasă și plăcută).

De asemenea, infuziile  de plante (reci sau calde) au un efect benefic asupra organismului, sunt și ele plăcute la gust și cu siguranţă ne vor răcori în zilele călduroase.

Totodată, este de evitat excesul de băuturi reci, cu adaos mare de gheaţă (caffe-frappe, suc cu gheaţă, ceai cu gheaţă), deoarece pot afecta tubul digestiv, blocând digestia, fără să răcorească mai mult decât băuturile aflate la temperatura ambiantă. Valoarea nutritivă a acestor băuturi este redusă, în schimb aportul de zahăr și coloranţi este foarte mare.

Cu mic, cu mare, trebuie să bem câteva pahare de apă, de la trezire și până la culcare. Important este ce bem, dar mai ales cum bem. Pentru a beneficia de proprietăţile terapeutice ale apei, trebuie să o bem cu înghiţituri mici, în ritmul propriei respiraţii. La evaluările nutriţionale, observ adesea o deshidratare a organismului chiar la persoane care au un aport de lichide corespunzător, cauza principală fiind modul în care este obţinut acest aport (nu beţi pe nerăsuflate). Deshidratarea ne poate pune sănătatea în pericol (colesterolul crește în organismul deshidratat) și determină și o reducere a nivelului de energie.

Vara putem vorbi despre un cufăr al bunătăţilor de care ne putem bucura din plin, dar putem face și provizii pentru tot anul, deoarece putem deshidrata fructe și legume și le putem consuma rehidratate sau nu, oricând ne dorim o gustare sănătoasă. Nu este etic să facem un clasament în lista de cumpărături, dar ne putem axa pe diferite alimente, în funcţie de valoarea lor terapeutică:

-Bogate în fibre, extrem de utile în reglarea tranzitului intestinal: dovlecei, pere, vinete, roșii, caise, piersici, zmeură, mure, cireșe, suc de morcov.

-Benefice pentru sănătatea pielii: roșii, castravete, ardei gras, caise, piersici, nectarine, pepene roșu, pepene galben.

-Stări de oboseală: vișine, mure, afine, fragi, zmeură, căpșuni.

-Vitaminizarea organismului: cireșe, căpșuni, roșii, caise, ardei gras, cătină, piersici, nectarine, pepene galben, zmeură, afine.

Afecţiuni ale ochilor: afine, caise, morcov, mure. Afecţiuni ale articulaţiilor: ţelina, apio (suc, salată) stimulează producerea de lichid sinovial.

-Ameliorează gastrita, balonarea, arsurile la stomac, flatulenţa: dovlecelul, morcovul, afinele, merele coapte, avocado, banana, kiwi (fără sâmburi), cereale integrale (orez, ovăz, quinoa, hrișcă).

Citește și Detoxifierea, între modă și necesitate

-Afecţiuni ale ficatului: căpșuni, ulei presat la rece (in, cânepă, armurariu, nucă).

-Nisip și pietre la rinichi: ceai din codiţe de cireșe.

-Afecţiunile cardiovasculare: măceșe.

-Infecţiile urinare: merișoare.

-Enterocolite: afine, morcov fiert.

-Astenie, insomnie: caise.

-Retenţia de apă: ierburi aromatice (oregano, pătrunjel, mărar, rozmarin, cimbru, busuioc, ceapă, usturoi, hrean, ardei iute), ţelină, apio, grepfrut, lime, ghimbir.

-Probleme legate de greutate: salatele (fructe sau legume) reprezintă o alegere înţeleaptă, prin aport ridicat de nutrienţi, dar redus din punct de vedere caloric. Supele de legume le putem servi atât la prânz, cât și la cină, asigurând o digestie ușoară.

Pentru a ne bucura de proprietăţile terapeutice ale acestor alimente, trebuie să acordăm atenţie calităţii și modului în care sunt pregătite: salate, coapte în cuptor sau pe grătar, în supe, sotate, fierte la aburi.

Să ne bucurăm, așadar, de armonia din farfurie!

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii