Cautare




, Contributor

500 miliardari |
|

Alexandru Rizea

Alexandru_Rizea.jpg
Avere: 20-22 milioane de euro Vârstă: 59 de ani Reşedinţă: Prahova Domenii: Producţie şi distribuţie mobilă

atronul fabricii de mobilă Lemet este unul dintre puţinii antreprenori români pe care criza nu i-a prins pe picior greşit. Poate a fost fler, poate chiar noroc, un lucru este cert, investiţiile erau deja stopate în 2008, anul în care începeau să se vadă primele semne ale crizei economice şi financiare care avea să dea peste cap întreaga lume. În ceea ce-l priveşte, creşterea a căzut în 2009, însă a reuşit să adopte la timp strategia potrivită şi să se adapteze la noile condiţii de piaţă. A avut şi de la cine să înveţe. Din facultate a reţinut două lucruri de la profesori: unul i-a zis prin 1970 că trebuie să ştie engleză şi calculator ca să reuşească în afaceri, iar altul l-a sfătuit să facă serii mari, dacă vrea să se apuce de industrie.

Aşa a şi proiectat fabrica de la Câmpina, urmând sfatul profesorilor. A venit însă criza, care a adus vânzări cu mult mai mici. Nici fabrica nu funcţiona la întreaga capacitate. A conştientizat repede că trebuie să devină mai flexibil, să cumpere alte maşini pentru a putea să lucreze serii mult mai mici, altfel nu avea nicio şansă să reziste pe piaţă. Nu a stat mult pe gânduri, în 2009 şi 2010 a scos foarte multe produse noi (living, bucătărie şi dormitoare), care au fost bine primite de piaţă. A înţeles la momentul potrivit că sunt şi clienţi care cer lucruri personalizate sau un pic de culoare, iar producătorul trebuie să fie gata la orice oră să le îndeplinească cerinţele.

„E necesar să fiu pregătit ca în ziua în care cineva solicită anumite produse, a doua zi să le poţi face şi să le urci în tir“, afirmă Rizea. În mare, este vorba de anumite detalii care diferenţiază produsele, în timp ce restul componentelor sunt de serie. Tocmai această mobilitate constituie avantajul de necontestat în faţa concurenţei. Un atu reprezintă şi faptul că are o reţea de peste 80 de magazine în ţară şi o flotă proprie de maşini. Ceea ce a făcut Lemet nu este nicidecum o noutate, este un drum pe care alţii l-au parcurs deja, iar exemplul cel mai elocvent sunt nemţii şi italienii, producători renumiţi pe piaţă. O altă măsură luată de Rizea pentru a stopa scăderea vânzărilor a fost iniţi-erea de promoţii. Recunoaşte că i-a fost afectat profitul, însă cel mai important este faptul că a reuşit să păstreze locurile de muncă. „E uşor de închis fabrica câteva luni, dar oamenii îşi pierd încrederea, instalaţiile se strică şi, până la urmă, pierzi mult mai mult“, spune Rizea.

În plus, nu poate să înşele încrederea salariaţilor, mai ales că el i-a angajat pe toţi, ştie care de unde este şi de ce este capabil. Pe mulţi i-a luat de jos şi i-a pus la birou, chiar dacă nu aveau studii. De multe ori i-a trimis la facultate, convins că pot să dea mai mult.

Spre deosebire de alţi oameni de afaceri, care se remarcă prin businessuri foarte diversificate, Rizea preferă să se concentreze pe un singur domeniu. A fost oarecum inspirat că a făcut studii de electroenergetică, ceea ce l-a ajutat mai târziu. După facultate a lucrat circa 17 ani într-o fabrică de piese turnate, unde a făcut de toate, de la şef de atelier, până la director. Mai târziu avea să-i folosească foarte mult experienţa.

Când a început afacerea cu mobilă ştia cum să conducă un business. Îşi aduce aminte cu nostalgie de vremea când el singur şi-a construit două utilaje de producţie şi a obţinut primele produse. Le-a realizat atât de bine, încât acestea ar funcţiona şi astăzi, dacă le-ar da drumul. Atunci lucra singur, pentru că soţia nu renunţase la slujbă, ca să aibă un venit sigur.

Ulterior, a luat nişte oameni să-l ajute. Aceştia mai aveau un serviciu şi veneau pe seară. Munceau împreună până pe la 11 noaptea. Aşa începe istoria producătorului de mobilă Lemet, una dintre principalele companii de profil din România. În timp, Rizea a construit o fabrică de top, investind chiar şi pe timp de criză, iar dacă piaţa o cere nu va ezita să o facă şi în viitor. Anul 2009 nu a adus doar o scădere a vânzărilor, ci a alungat şi investitorii dornici să cumpere firma, după ofertele din 2008.

Rizea afirmă însă că nu vrea să vândă, de altfel nici nu a avut de gând vreodată. Lemet va rămâne o afacere de familie, sunt o echipă cu toţii, iar fiecare membru are sarcina lui bine definită. Optimist din fire şi plin de energie, investitorul simte că mai are încă multe de spus, cu atât mai mult cu cât o mare parte din pronosticurile lui s-au adeverit.

A ghicit nu doar criza, ci şi cursul euro pe 2008 şi 2009. Îl tentează şi bursa, dar dacă va intra o va face pe banii lui, nu pe ai firmei. După ce ani în şir nu şi-a luat concediu, acum simte nevoia să călătorească. Ar vrea să meargă cât mai departe, pentru că peste un an-doi nu o să mai poată să reziste în avion 12 ore. Şi mai are o grămadă de lucruri de văzut.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii