Cautare




, Contributor

I am a Breaking News Editor at Forbes Romania, with a focus on covering important Real Estate and Economic news. Have a news tip? DMs are open on Instagram @andreea__gutu or drop me an email at andree...

Afaceri |
|

Alexandru Păduraru, Fondator Creative Tim: “Cele trei luni de pandemie și izolare de la începutul anului echivalează cu cinci ani de evoluție și schimbări a mediului digital”

Forbes România a invitat comunitatea de business din România să răspundă la cele mai importante chestiuni ale momentului în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2021.
Alexandru Paduraru

Alexandru Păduraru, Fondator Creative Tim

Evoluția companiei într-un cuvânt

Roller-Coster.

La începutul anului ne-am propus să ne extindem suita de produse digitale pe care le oferim folosind limbaje noi de programare. În felul acesta puteam să ne adresăm unor segmente noi de clienți. Când a început pandemia, neștiind ce va urma, am decis să reducem viteza de dezvoltare și să fim atenți la cheltuielile recurente. Astfel, ne-am asigurat că rămânem profitabili și fiecare angajat va fi protejat. Am tot susținut în această perioadă importanța ca oamenii să se simtă în siguranță când vine vorba de locul de muncă. Era suficient stres venit de pe alte canale, mai ales că săptămânal zeci de mii de oameni, la nivel global, rămâneau făra locuri de muncă.

Pot spune că am fost în tabăra norocoasă. Vânzările și parteneriatele companiei nu au fost afectate de pandemie. Am înregistrat chiar o creștere a vânzărilor în perioada aprilie-mai, perioadă în care lumea s-a izolat în casă. Cu toate acestea, ne-am dat seama că nu este un moment bun de expansiune și că trebuie să ne securizăm cât mai bine modelul de business.

Domeniul nostru, IT-ul în general, cred că arată tot ca un Roller-Coster. Vedem companii ca Microsoft, SalesForce, Slack, Zoom care au crescut incredibil de mult, dar în același timp sunt companii mici de web development și programare care au închis business-ul. Acești jucători mici făceau site-uri și aplicații pentru restaurante, hoteluri, companii de transporturi etc. Domenile ce au fost puternic afectate de pandemie, la randul lor au afectat și companiile de web development.

Cele mai importante lecții

Am realizat că, în business, nu mai putem face planuri anuale foarte bine definite. Trebuie să avem o idee despre zona în care vrem să ajungem, să evaluăm și, dacă e nevoie, să ne reorganizăm la fiecare 3 luni în funcție de schimbările globale. Cele trei luni de pandemie și izolare de la începutul anului echivalează cu cinci ani de evoluție și schimbări a mediului digital.

Pe plan personal am realizat că ziua se poate împărți în diverse activități și muncă, iar în curând ceea ce știam ca fiind programul 9-5 se va schimba radical.

Prestația autorităților

Ceea ce s-a întâmplat cu pandemia a fost o lebădă neagră, iar autoritățile au fost prinse la mijloc. Aveau de ales între a proteja cetățenii de virus, a proteja mediul de business și a proteja un sistem medical șubred. Cred că au facut ceea ce era bine pentru toate părțile.

Pe lângă aceste decizii, cred că am avut și încă avem 2 probleme mari: ajutoarele oferite companiilor ce aveau nevoie de capital au venit prea târziu și nu avem un plan concret local de ieșire din această situație, așteptăm mereu să vedem ce fac țările celelalte.

Strategia de business pentru 2021

Adaptarea la noile nevoi ale pieței prin extinderea ofertei de produse și în afara ariei de programatori. Vrem să oferim o soluție și pentru persoanele care nu știu să scrie cod, dar vor să își facă o prezență online.

Automatizarea a cât mai multe operațiuni manuale interne pentru a dezvolta produse, a le lansa și a le promova prin marketing

Achiziții de business-uri mai mici sau proiecte ce au fost afectate de această criză și nu se mai pot susține, dar care ne pot oferi un avantaj competitiv.

Provocări în 2021

Inițial mă gândeam la pandemie, dar tocmai am citit un articol care spunea că vaccinul a fost deja autorizat în UK și că se vor începe vaccinările din 10 Decembrie. Cred că vom trece printr-o criză economică. Din pacate nu știu cum s-a simțit criza din perioada 2007-2009. Eram prea mic. Dar acum e posibil să fie mai ușor, pentru că actuala criză nu a fost cauzată de un “Bubble Economic” ci de o cauză naturală.

În plus, în majoritatea discuțiilor ținute de executivii băncilor, s-a precizat mereu că există bani, chiar foarte mulți bani în piață și că e o situație diferită față de criza anterioară.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii