Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

ForbesForward |
|

Alexandru Anitei, CTO Cybertech: “Daca statul si bancile nu se misca repede pentru a debloca lichiditatile necesare IMM-urilor in zilele ce urmeaza (zile nu saptamani sau luni) criza economica va fi mult mai dificila si de lunga durata”

„Forbes România” invită antreprenori, manageri și companii să vorbească cum își desfășoară activitatea în această perioada dificilă, cum gestionează situația foarte fluidă, cum își tratează personalul, ce speranțe au, ce temeri și multe alte aspecte vitale.
 aboneaza-te
IMG_20160128_172236

Ce decizii de business a luat compania dvs de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Am urmarit acest virus inca de cand a aparut in presa la inceputul lunii ianuarie. Pe 25 februarie era deja clar ca virusul va ajunge si in Romania si ca masuri de distantare sociala sunt inevitabile. Asa ca am instiintat toti angajatii, colaboratorii si clientii nostri sa se pregateasca pentru asa ceva.

In momentul in care s-au inchis scolile am trecut si noi imediat pe work-from-home. Din fericire in domeniul IT acest lucru e mult mai facil decat in alte domenii. De asemenea pentru ca ne-am pregatit din timp, am avut in vedere si un protocol care sa mentina coeziunea echipei cu conferinte video regulate. Acest lucru a dat roade si acum putem spune chiar ca productivitatea a crescut.

Care sunt măsurile pe care compania dvs le-a luat în sprijinul angajaților de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?

Datorita faptului ca am putut trece toata compania pe work-from-home nu a fost nevoie de astfel de masuri. Toti inca lucreaza, toti se pot ocupa de copiii lor acasa. Si ca pana acum, avem program flexibil astfel incat fiecare poate face cumparaturile cand e mai putina aglomeratie la magazine sau isi poate ajuta seniorii daca e cazul.

Care ar fi măsurile guvernamentale ce ar trebui luate în următoarea perioada de timp pentru atenua efectele negative ale coronavirusului asupra activității din sectorul în care activați?

Sectorul IT e afectat prin efectul de domino. Noi de exemplu avem 2 clienti din turism care au incetat complet activitatea si 2 start-up-uri din Statele Unite care au redus aproape complet bugetul de dezvoltare in vederea crizei financiare. Momentan am redirectionat angajatii pe alte proiecte dar estimam ca in cateva luni va trebui sa reducem din personal.

De aceea statul trebuie sa urgenteze acele masuri care vin IMEDIAT in ajutorul firmelor afectate. De ex. OUG 29/2020 privind creditarea garantata de stat pt. IMM-uri a fost data pe 21.02.2020. Dar nici acum la 10 zile distanta, niciuna din cele 3 banci cu care avem relatii nu au normele de aplicare si nu actioneaza in vederea acordarii de urgenta a acestor credite.

Ori fara aceste credite care sa suplimenteze veniturile reduse din urmatoarele luni somajul tehnic se va transforma in somaj permanent si acesta va amplifica criza economica si se va transforma in somaj cronic ce va afecta milioane de romani pe o perioada de peste un an.

Daca statul si bancile nu se misca repede pentru a debloca lichiditatile necesare IMM-urilor in zilele ce urmeaza (zile nu saptamani sau luni) criza economica va fi mult mai dificila si de lunga durata. Lucru care se va concretiza pentru banci in mai multe default-uri la creditele acum amanate prin  celalat OUG dat de guvern si care pare sa fie tratat cu prioritate.

Care sunt scenariile posibile pe care le vedeti pentru business-ul dvs daca epidemia continua si/sau ia amploare? Dar pentru intreaga economie romaneasca?

Problema majora nu e epidemia. Daca analizati cu atentie graficele veti vedea ca in mai toate tarile virusul pierde lupta dupa 2-3 saptamani de carantina combinate cu testare extinsa. Noi ne asteptam ca majoritatea EU sa reduca pericolul epidemiei la cote acceptabile (cateva zeci de cazuri pe zi) in decursul urmatoarelor 3-4 saptamani. Italia chiar mai devreme. Ca atare ne asteptam ca la inceputul lunii mai majoritatea business-urilor sa-si reia activitatea cu anumite restrictii de igiena si distantare sociala.

Problema majora e criza economica ce va continua. Cybertech are peste 20 de ani vechime. Ca atare a trecut deja prin doua crize majore. Cea de lichiditati din 2000 cand ne-am reprofilat pe clienti din afara tarii si criza mondiala din 2008-2009 cand am castigat cativa clienti mari din retail cu oferte avantajoase. Cheia a fost mereu adaptarea rapida la noua situatie economica.

Criza ce va urma poate sa fie de scurta durata, caz in care vom fi doar putin afectati si ne vom orienta spre achizitia de noi clienti. Daca se prelungeste si va dura 6-9 luni probabil vom reduce costurile si vom lansa oferte competitive pentru clientii existenti si noi iar daca criza se va prelungi pe un an sau mai mult vom identifica industriile cele mai putin afectate si fie ne vom orienta oferta spre acestea sau vom dezvolta solutii proprii care sa fie adaptate noii situatii economice.

Cum credeti ca ati putea ajuta comunitatea – sociala si/sau de business?

Aici lucram pe doua planuri:
Pe partea sociala incercam sa creem o alianta intre mai multe firme din domeniul IT care sa ofere in mod gratuit servicii ONG-urilor sau institutiilor care sunt angajate in lupta contra epidemiei. Cu cat scapam mai repede de acest virus cu atat se pot redeschide business-urile mai repede si cu cat avem mai multe solutii de prevenire si izolare a noilor cazuri cu atat mai aproape de normalitate ne vom putea desfasura activitatea cu totii.

Pe partea de business incercam sa anticipam nevoia clientilor nostri de a-si optimiza business-ul pentru a trece cu bine de criza economica. Aceasta perioada in care antreprenorii stau si ei in mare parte acasa este ideala pentru a incepe macar partea de consultanta si proiectare pentru astfel de proiecte.

Aceste proiecte care erau nice-to-have intr-un mediu economic in crestere devin need-to-have intr-un mediu economic ce se contracta. De exemplu in portofoliul Cybertech avem solutii IoT care sporesc productivitatea in productie, solutii ERP care reduc pierderile in procesele de business, RPA care reduce necesarul de personal, CRM-uri si solutii de ecommerce B2B care cresc volumul de vanzari. Toate adaptate pe specificul clientilor nostri.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii