FacebookTwitterLinkedIn

Evoluția companiei într-un cuvânt

Dacă ar fi să rezum într-un cuvânt activitatea Zitec în 2020, aceasta ar fi: Dezvoltare.

De la începutul pandemiei și pe parcursul ei nu am avut motive să credem că proiectele și obiectivele propuse pentru anul acesta introduc riscuri suplimentare, am crescut lună de lună toți indicatorii urmăriți, iar rezultatele pe final de an sunt foarte bune. În ceea ce îi privește pe clienților noștri, am discutat încă de la debutul crizei care este impactul pe care îl resimt asupra afacerilor lor, asupra planurilor de dezvoltare software, a bugetelor alocate activităților de marketing și cum pot trece mai ușor peste această perioadă fără să resimtă consecințele economice. Astfel, în primele șase luni ale anului am înregistrat creșteri ale veniturilor de peste 50%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, iar până la finalul lui 2020 estimăm o creștere a cifrei de afaceri de până la 10 milioane de euro, bazată pe maturitatea proceselor interne dar și datorită parteneriatelor cu Google Cloud, Microsoft și Magento Commerce (Adobe). De asemenea, am înregistrat creșteri mari în special pentru segmentele de soluții software personalizate și soluții cloud  prin proiectele dezvoltate cu clienți existenți sau cu clienți nou intrați în portofoliul nostru.

Mai mult decât atât, în Noiembrie 2020 am preluat echipa și portofoliul Under Development Office, agenție de dezvoltare software specializată în aplicații mobile și una dintre cele mai populare firme de blockchain development din Europa, care a înregistrat în ultimii trei ani vânzări de peste 1,5 milioane de euro.

Totodată, produsele dezvoltate de noi intern, Regista.ro și Mirro.io au avut o mare aplicabilitate în aceste condiții, ceea ce a prilejuit și expansiunea lor. Prin Regista, aplicația completă de registratură și management al documentelor, ne-am putut implica direct în procesul de digitalizare al instituțiilor publice, proces aproape vital în comunicarea dintre autorități și cetățeni, în contextul distanțării sociale. Astfel, am pornit campania națională Caravana Regista și am lansat Ghidul Esențial pentru Digitalizarea Primăriei, activități ce fac parte din demersul nostru de transformare digitală a administrației locale. În aceste zile derulăm un studiu la nivel național pentru a întelege mai bine situația digitalizării în zona administrației publice locale.

Folosind Mirro, soluția dezvoltată de noi pentru creșterea performanței resurselor umane, echipa Zitec a beneficiat de toate condițiile pentru a lucra în mod eficient acasă:  membrii echipei au putut rămâne conectați cu ușurință unii cu ceilalți, aliniați la obiectivele companiei, cu vizibilitate pe rezultatele colegilor, oferind și primind feedback în timp real. În luna octombrie, am lansat la nivel internațional Mirro prin listarea pe platforma Product Hunt, una dintre cele mai mari platforme internaționale de resurse pentru industria IT. De altfel, de la începutul anului, numărul de utilizatori Mirro din companii românești și străine a înregistrat o creștere de 300%. Mai mult, de-a lungul anului, aplicația a intrat pe noi piețe precum: Ecuador, Paraguay, Brazilia, Portugalia, Franța, Germania, Slovacia, Estonia, Israel sau Noua Zeelandă.

Prin mutarea cu ușurință a proceselor de recrutare și onboarding online, am reușit să atragem în echipă de la începutul pandemiei un număr de peste 30 de colegi pe poziții diverse.

Pandemia a reprezentat un catalizator de dezvoltare, accelerând procesul de transformare digitală din foarte multe domenii, fie că vorbim de activitatea instituțiilor publice, de telemunca pe care cele mai multe companii au fost nevoite să o implementeze sau de segmentul de ecommerce.

Vorbim totuși de o criză atipică pentru generația noastră, care a adus cu sine situații cu care nu ne-am mai confruntat până acum. Criza sanitară a sistat pe de-o parte activitatea din multe domenii, iar pe de altă parte a oferit nenumărate oportunități de dezvoltare și a accelerat digitalizarea. Cu siguranță, dacă evoluția pandemiei nu dă semne de încetinire, măsurile de distanțare socială vor continua. Astfel, obiceiurile noastre de zi cu zi legate de activitatea profesională sau cele legate de consum se schimbă, iar comunicațiile la distanță sau cumpărăturile online devin tot mai indispensabile. Toate acestea presupun investiții în zona de IT, prin urmare mă aștept ca întregul sector IT să fie și în perioada următoare pe un trend ascendent. Din păcate, firmele de IT cu expunere pe zonele afectate, precum HoReCa sau turism, vor înregistra în continuare un recul, atât timp cât restricțiile vor persista.

Cele mai importante lecții

Putem spune că însăși pandemia a fost o lecție pentru noi toți, o lecție pe care din păcate a trebuit să o învățăm din mers și să ne adaptăm conjuncturii, pentru a putea merge mai departe. Odată cu debutul pandemiei, am învățat să analizăm cât mai pragmatic fiecare situație în parte pentru a găsi acele oportunități care cu siguranță există, și să fim flexibili în fața situațiilor neprevăzute. Un alt aspect vital pentru evoluția firmei, și pe care sper că mulți antreprenori l-au înțeles, a fost comunicarea transparentă și permanentă cu echipa și partenerii, mai ales când posibilitatea de interacțiune 1:1 a fost mult diminuată. De asemenea, am învățat să ne concentrăm pe știrile pozitive care arată inițiative ce au puterea de a schimba ceva în bine și care pot fi un exemplu personal pentru noi.

Prestația autorităților

În ceea ce privește relația industriei din care fac parte și stat, lucrurile sunt de ceva vreme într-o zonă oscilantă, existând însă un dialog, interes și un schimb de opinii. Ca vice președinte ANIS pot spune că în momentul de față comunicăm foarte bine cu Autoritatea pentru Digitalizarea României, atât cât se poate. Există, de altfel, inițiative legislative ce au fost adoptate cu unanimitate în Senat, unde ANIS (Asociaţia Patronală a Industriei de Software și Servicii) a fost invitată să vină cu o opinie și unde am putut să îmbunătățim forma unui proiect legislativ, ceea ce până acum nu se întâmpla. Suntem pe un drum bun, dar mai este încă de lucru.

Revenind la contextul actual, România se situează și anul acesta pe ultimul loc în ceea ce privește gradul de digitalizare la nivelul serviciilor publice în rândul statelor din Uniunea Europeană, potrivit clasamentului realizat de DESI (Digital Economy and Society Index https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-public-services). Raportul analizează opt indici precum gradul de interacțiune online al utilizatorilor cu administrațiile publice, măsura în care diferite cereri pot fi soluționate online sau accesul rapid la informație.

Cred că acum, pe fondul pandemiei, se simte cel mai acut această lipsă de digitalizare în rândul autorităților și instituțiilor publice. Odată cu distanțarea socială și limitarea deplasărilor, toate interacțiunile dintre cetățeni și funcționarii publici trebuie să se desfășoare electronic, indiferent că vorbim de cereri pentru eliberarea unor documente sau de posibilitatea de a face sesizări online. Prin Regista și demersurile pe care le-am făcut anul acesta: Caravana Regista, o unitate mobilă care a pornit în călătorie prin România și care a străbătut 200 de localități din 10 județe și a prezentat beneficiile aplicației direct la sediile primăriilor, dar și prin lansarea Ghidului Esențial pentru Digitalizarea Primăriei, ce cuprinde un set extins de recomandări pentru reducerea birocrației, eliminarea cozilor și eficientizarea activității pe care o întreprind, am încercat să acoperim această nevoie și să accelerăm procesul de digitalizare. O bună parte dintre instituțiile publice au înțeles cât este de importantă transformarea digitală pentru activitatea lor și astfel am putut găsi parteneri în administrațiile locale cu care am putut purta un dialog coerent cu rezultate foarte bune, digitalizând peste 100 de primării în acest an. Din păcate există numeroase primării unde nu se dorește o transparență mai mare, unde digitalizarea este văzută ca un dușman, și numeroase primării unde legile privind transparența și digitalizarea nu sunt respectate.

Chiar și acum, în al doisprezecelea ceas, este un moment bun ca autoritățile să introducă o serie de politici de sprijinire și de accelerare a digitalizării.  Un prim pas a fost decizia statului de a solicita instituțiilor publice o rezolvare electronică a solicitărilor din partea cetățenilor. Conform articolului 6 din OUG 38/2020, intrată în vigoare începând cu data de 7 aprilie 2020, autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să pună la dispoziția cetățenilor portaluri online pentru primirea documentelor electronice. Acest lucru simplifică extraordinar de mult relația funcționar-cetățean, cât și activitatea funcționarilor publici, prin reducerea birocrației, dar și limitarea totală a deplasărilor prin comunicarea la distanță.

Strategia de business pentru 2021

În primul rând, pentru anul următor mizăm pe dezvoltarea segmentului de mobile și blockchain. Un prim pas l-am făcut în luna noiembrie, prin preluarea echipei și a portofoliului Under Development Office, agenție de dezvoltare software specializată în aplicații mobile și una dintre cele mai populare firme de blockchain development din Europa. Pentru noi, preluarea agenției a vizat atât extinderea portofoliului de clienți, cât și creșterea echipei, întrucât membrii fondatori ai companiei și echipa de specialiști în dezvoltare de aplicații mobile, design și blockchain s-au alăturat integral echipei Zitec în noua divizie de Mobile, Blockchain and Advanced Technologies.

Un alt punct principal în strategia pentru 2021, va fi în continuare dezvoltarea produselor proprii, Mirro și Regista, prin integrarea de noi funcționalități și soluții pe care le identificăm  pe parcurs, astfel încât să putem acoperi cât mai multe dintre nevoile clienților noștri.

De asemenea, vom continua procesul de transformare digitală, indiferent că vorbim de companii private sau de instituții publice. Cu siguranță, anul 2021 va aduce noi provocări în contextul crizei pe care o traversăm, însă digitalizarea va permite funcționarea unei activități normale.

Provocări în 2021

Așa cum am spus, cred că provocările vor fi strâns legate de evoluția pandemiei. Cu cât criza sanitară se va întinde pe o perioadă mai mare de timp, cu atât mai mare va fi impactul în activitatea economică, socială și medicală. Asta înseamnă că restricțiile privind distanțarea socială se vor menține, fapt pentru care telemunca va avea o pondere mai mare comparativ cu perioada de dinainte de pandemie. Astfel, managerilor care priveau circumspect acest mod de lucru le va fi mult mai greu să refuze această posibilitate angajaților, în contextul în care business-ul a putut funcționa atâtea luni de zile cu tot personalul la distanță, fără să fie afectată activitatea. Prin urmare, cred că de acum înainte putem folosi mai mult această flexibilitate în relațiile de muncă.

Totodată, vor crește investițiile în procesul de digitalizare, iar antreprenorii vor înțelege că mediul online și posibilitatea de a continua activitatea la distanță sunt esențiale și deloc de ignorat, mai ales în vremurile în care trăim.