FacebookTwitterLinkedIn

Alexandru Bogdan, CEO ROCA X

Evoluția companiei într-un cuvânt

2020 a fost anul maturizării pentru ROCA X. Atât compania noastră cât și majoritatea startupurilor pe care le-am susținut au avut creșteri accelerate, ceea ce ne-a confirmat că am făcut tranzacțiile potrivite. Multe dintre companiile pe care le-am susținutau beneficiat de trendul de digitalizare și de deschiderea unor noi arii care până de curand erau reticiente la inovația venită din zona de business, cum ar fi medicalul sau educația.

Evoluția acestui an nu a influențat consolidarea poziției noastre în piață, asta și pentru că am continuat să susținem startupuri. Chiar dacă începuturile pandemiei au adus incertitudine multor companii din piață, faptul că am putut contribui la punerea lor pe făgașul corect și că am trecut împreună prin aceste momente ne-a adus maturitate. Acesta este și rezultatul încrederii în misiunea noastră de a susține Dreams too big to be built alone, chiar împotriva curentului.

Această încredere și rezultatele încurajatoare la nivelul ecosistemului de startupuri susțin dezvoltarea lui accelerată și interesul din ce în ce mai crescut al multiplilor jucători pentru tehnologie, inovație și digitalizare.

Cele mai importante lecții

Una dintre lecțiile importante de anul acesta, atât din punct de vedere personal cât și profesional este că niciodată în criză nu e momentul să paralizăm, ci să acționam, și că atâta timp cât ai o misiune în care crezi cu adevarat te poti poziționa împotriva curentului și vei câștiga.

Prestația autorităților

Având în vedere complexitatea și lipsa unui precedent în gestionarea unei crize similare, apreciez răspunsul autorităților în ceea ce privește mediul de afaceri ca fiind unul adecvat, în trend cu măsurile adoptate de celelalte state europene. Punctual, pentru sectorul în care ne desfășurăm activitatea, consider oportună adoptarea unor măsuri dedicate care să susțină dezvoltarea continuă a inovației și a tehnologiei, care crea valoarea adăugată businessului și economiei românești.

Strategia de business pentru 2021

Un aspect major spre care ne concentrăm atenția este acela de scalare internațională a companiilor partenere. Este un obiectiv comun, pe care ni-l asumăm împreună cu companiile de tehnologie pe care le susținem. O a doua direcție strategică care ne ghidează este să sprijinim aceste companii atât în mod direct, cât și în procesul de financing și sourcing adecvat pentru aceste noi piețe pe care le abordează. Iar cel mai important, și cu efecte pe termen lung de care beneficiază întreaga comunitate de startupuri, este efortul pe care îl depunem pentru creșterea ecosistemului de startupuri și a usage-ului de startupuri, care crește competitivitatea în sector și, mai ales, consolidează companiile la început de drum, cu beneficii importante pentru economie.

Provocări în 2021

Cea mai mare provocare pe care am resimțit-o anul acesta a fost acutizarea fenomenului de bulă informațională și efortul de a ieși din mindsetul propriu și a pătrunde în bulele celorlalți, pentru a înțelege mai bine, în comunitatea de business, efectele și dinamica acestei crize. Ne-am trezit cu toții într-un influx informațional și în același timp închiși într-un vid în care circulă aceleași categorii de informații. De aici plecând apoi tot felul de mișcări sociale extremiste, radicale sau conspiraționiste.

Ceea ce ne-am propus și am reușit prin proiectul nostru Confidex – despre încrederea în economie în vremuri de criză, dezvoltat la nivelul grupului Impetum, a fost tocmai să spargem această bulă, să radiografiem percepțiile managerilor asupra crizei și să oferim publicului și decidenților din companii o imagine reală a pieței și a mediului economic.