Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România
Forbes: Trei lucruri bune care s-au întâmplat agenției dvs. în 2013.
Alexandra Olteanu: 2013 a fost anul în care am constatat cu bucurie un apetit mărit al clienților noștri către zonele de digital și mobile, iar mărturie stau proiectele de succes pe care le-am realizat împreună de-a lungul acestui an. Mă gândesc la Orchestra Orange, un proiect integrat care a transformat consumatorii în adevarați dirijori ai unui cvartet real, la Beck’s care a desenat o față nouă cladirilor simbol de la Universitate cu ajutorul realității augmentate sau la cel mai nou și mai de succes personaj intrat pe piață, Varu’ tocmai.ro, o voce puternic ancorată în mediul digital.
Ne bucurăm, de asemenea, de întărirea portofoliului nostru prin adăugarea unor clienți mari, precum Omega Pharma, Transavia sau Zelmer.
Și, cu siguranță, nu în ultimul rând, este foarte importantă pentru noi recunoașterea creativității Initiative România mai ales în zona comunicării în medii digitale, prin câștigarea unui premiu râvnit de toate țările din rețeaua Media Brands Worldwide: Excellence in Mobile Use & Brand Building.
Și poate cel mai bun lucru care ni s-a întâmplat anul acesta este că am sărbătorit, alături de întreg grupul Lowe, 20 de ani de când suntem OneBigBand.
Forbes: Trei momente dificile prin care a trecut agenția dvs. în 2013.
Alexandra Olteanu: Am să punctez aici unul singur, care nu este doar al agenției Initiative, ci al întregii piețe de publicitate: adoptarea OUG 25/2013, care a avut un impact negativ major asupra întregii piețe și a afectat echilibrul acestei industrii, cu consecințe importante asupra tuturor jucătorilor: agenții, clienți, furnizori.
Forbes: Trei lucruri bune care au avut loc pe piața de publicitate din România în acest an.
Alexandra Olteanu: Aș începe cu dezvoltarea accelerată a mediului digital, pornind de la orientarea din ce în ce mai clară, în spiritul trendurilor europene, către performance media, susținută de lansarea youtube.ro în luna aprilie și reflectată în creșterea ponderii cheltuielilor online în totalul investițiilor media.
Observ apoi o efervescență îmbucurătoare în zona de mobile, dovadă că investitorii în publicitate au înțeles că mobilul reprezintă un mediu extrem de eficient și grefat pe obiceiuri de consum puternic înrădăcinate în comportamentul fiecăruia dintre noi.
Apreciez orientarea către paradigme alternative de comunicare, ce părăsesc zona clasică de advertising tradițional și pun accent pe interacțiunea directă cu consumatorul.
Forbes: Trei lucruri care v-au enervat pe piața de publicitate din acest an.
Alexandra Olteanu: Nu pot să nu nominalizez, din nou, efectele ordonanței din primăvară, care a condus la mai multă birocrație, multiplicând enorm – printre altele – munca necesară procesului contractual, dar și efortul de a concepe noi procese și proceduri de lucru pentru a preveni o eventuala blocare a pieței.
Forbes: Ce i-ați recomanda unui client nou sî facă în 2014?
Alexandra Olteanu: Recomandările noastre nu țin de criteriul client nou/ client vechi, ci de nevoile pe care fiecare client în parte le are pentru brandurile sale și de oportunitățile pe care le identificăm pentru clienții noștri. În consecință, recomandările noastre nu se pot înscrie într-un registru de sfaturi generalizate, ci sunt gândite pentru fiecare client și pentru fiecare brand în parte, cu un focus puternic pe eficientizarea investițiilor, alegerea mixului de media și a canalelor individuale care vor fi folosite în comunicare.
Forbes: Ce i-ați recomanda unui client vechi care intenționeaza să-și taie bugetul de comunicare în 2014?
Alexandra Olteanu: Nu cred că 2014 va fi anul tăierilor de bugete, mai ales în condițiile unei competiții acerbe în marea majoritate a categoriilor active. Cred însă ca va fi anul investițiilor eficiente și al exploatării tuturor oportunităților care permit acest lucru, fie că vorbim despre sisteme inteligente de performance media sau despre folosirea creativității pentru a inventa platforme noi, capabile să trăiască prin propriile forțe și cu investiții de media optimizate. Misiunea brandurilor astăzi este să fie aproape de consumator, să penetreze comunitățile, să construiască experiențe de brand relevante, folosind inovația – iar noi suntem aici, pregătiți să le sprijinim!
Forbes: Ce v-ați dori să se întâmple pe piața de publicitate în 2014?
Alexandra Olteanu: Îmi doresc, în primul rând, o întoarcere la normalitate, la procesele de lucru de dinainte de aprobarea ordonanței, la deblocarea pieței și la un sistem bazat pe legile firești ale concurenței.