FacebookTwitterLinkedIn

Deși recunoscută pentru creațiile elegante, îmbrăcate în diverse pietre prețioase sau diamante, a căror frumusețe i-a crescut popularitatea în cei șapte de ani de prezență în domeniul bijuteriilor, Alexandra Mor simțea în continuare o deconectare între ea și muncă. Astfel că în august 2016, împreună cu soțul și cei trei copii ai săi, a decis să plece din New York pentru a se muta în Bali, unde a început să studieze cultura și meșteșugurile locale.

„Am dedicat mult timp și am muncit din greu pentru a obține toate acele lucruri minunate, dar, din punct de vedere creativ, nu simțeam că rezultatele muncii mele mă satisfac și nici că aveam un echilibru între business și munca propriu-zisă. La un moment dat, cineva mi-a spus că trebuie să aleg între a rămâne designer de bijuterii sau a fi femeie de afaceri. Nu eram dispusă să renunț la artistul din mine fiindcă el transforma piesele mele în rezultate speciale” mărturisește designerul.

Pe durata șederii în Bali, Alexandra s-a împrietenit cu Nadya Yuti Hutagalung, o vedetă de televiziune și cofondatoarea organizației „Let Elephants Be Elephants”, care a lucrat la documentarul cu același nume, a cărui scop era creșterea nivelului de conștientizare a braconajului din Africa, dar și a consumului de fildeș din Asia.

Filmul a fost scânteia de care avea nevoie designerul, aprinzând astfel muza creativității și înțelegând, în același timp, că braconajul se referea la o problemă serioasă cauzată de multitudinea de bijuterii și obiecte de artă confecționate din fildeș.

„La fiecare 15 minute un elefant sau un alt animal este omorât pentru colți, coarne sau blană. Am fost surprinsă să descopăr cât de mult din aceste părți sunt încă folosite în domeniul bijuteriilor” declară femeia.

În acest context, Alexandra Mor a început să cerceteze piața și să descopere fildeșul vegetal, cunoscut și sub denumirile de „nuca de tagua”, „sămânța de tagua” sau „planta elefant”, un palmier a cărui sămânță uscată seamănă atât la culoare cât și la textură cu fildeșul. Folosit în mod normal în prelucrarea nasturilor, această alternativă a fost îmbrățișată de Alexandra, având efecte minime asupra mediului.

Nucă de tagua

„Am început să mă gândesc cum aș putea eu, ca designer, să ajut la rezolvarea acestei probleme. Întotdeauna mi-am găsit confortul în design și în artă. De aceea, am decis să ies din zona de confort și să evoluez, implicându-mă într-un proiect care să aibă impact, să inspire și să influențeze, chiar dacă vorbim despre o picătură în ocean sau mai mult decât atât.”

Astfel a decis ca bijuteriile la care lucrează să includă sămânța de tagua, un material care a mai fost folosit în prelucrarea bijuteriilor, însă designerul din New York l-a combinat cu arta locală, materialele organice și pietrele prețioase, oferindu-i un finish elegant.

În acest mod, împreună cu o echipă din Bali, însumând un meșter cioplitor în lemn, unul în oase, un bijutier și o mică fermă de perle din Indonezia, Alexandra a creat colecția „Tagua Seed”, formată din 12 piese unicate. Bijuteriile conțin bucăți prelucrate de tagua, lemn roșu și negru din Bali, perle din Sumatra, aur de 22 k, pietre și diamante. Piesele sunt încrustrate cu motive tradiționale ale zonei, unele dintre ele având influențe din zona Nepalului, iar lansarea lor va avea loc în septembrie, în New York, în cadrul evenimentului Vogue „U.S. Protagonists”.

„Cred că această nucă de targua are mai multe semnificații. Este sămânța unui palmier, dar la fel de bine este și sămânța unei idei, a potențialului și puterii noastre creative” adaugă Alexandra Mor.

Copyright: Anthony DeMarco, contributor Forbes