Cautare




, Contributor

Sfatul specialistului |
|

Adriana Popa, psiholog clinician, Yourway Counseling: “Mediul școlar, între teamă și echilibru”

Când trăiești într-o lume în care instabilitatea este și va rămâne ceva firesc, nu ai altceva de făcut decât să înveți să fii flexibil. Ca adult (profesor, părinte sau bunic) este important ce îi transmiți copilului, cum îl faci să se simtă în siguranță, dar în același timp să îi atragi atenția, fără panică, asupra celor ce se întâmplă în jurul nostru.  
Popa Adriana Yourway Counseling 2

Reîntoarcerea la școală poate veni cu multe provocări pentru orice familie, în special în această perioadă. Pentru părinți și copii, școala era un spațiu care le oferea o structură, echilibru, însă acum ne aflăm într-un contex nou în care trebuie să depunem un efort suplimentar pentru a ne modela după un tipar necunoscut. Atitudinea și modul nostru de a reacționa la toate mesajele care vin spre noi, la cerințele actuale sunt extrem de importante și, negestionate corect, pot îngreuna întregul proces de adaptare la realitate.

Există posibilitatea ca unii copii să treacă prin momente mai dificile, iar rolul unui specialist va fi indispensabil în următoarea perioadă. Dacă există simptome care persistă mai mult timp, ar fi benefic să se apeleze la un psiholog. Cei cu vârste școlare se pot plânge de lipsa de concentrare, probleme de somn sau alimentație, agitație, lipsa de energie generalizată, iar preșcolarii pot regresa comportamental.

Pe de o parte, rolul părintelui este de a-i oferi copilului un mediu în care el să se simtă în siguranță, atât din punct de vedere fizic, cât și emoțional. Anul acesta am trecut cu toții printr-o multitudine de stări neobișnuite pentru noi și, cel mai probabil, vor mai urma și alte perioade de acest fel, dar preocupările părintelui față de copil vor fi mereu aceleași, de a-l proteja și de a-l îndruma pentru ca el să se poată dezvolta armonios. Părintele nu poate fi profesor pentru copilul lui, indiferent de vârsta acestuia. Cu siguranță se poate oferi sprijin când are nevoie, să îl îndrume în procesul învățării, să fie la curent cu achizițiile pe care le face, cu dificultățile întâmpinate, însă aceste aptitudini trebuie exersate și de către copil, de unul singur, pentru a dobândi independența.

De cealaltă parte, la școală, copilul trebuie să găsească un mediu care să îi ofere sentimentul de siguranță, că este susținut, înțeles, organizat în așa fel încât să fie inspirat să învețe. Profesorii au rolul de a pregăti lecțiile, de a prezenta informațiile într-o manieră potrivită, astfel încât toți să participe la ore. Ei sunt acolo pentru a susține copiii să facă achizițiile importante pentru viitorul lor, iar cei mai buni profesori sunt cei care îi și înțeleg pe copii, le creează un spațiu în care ei să se poată exprima, iar apoi îi susțin chiar și emoțional când au nevoie.

Așadar, îndeosebi în această perioadă, adulții din viața unui copil/tânăr trebuie să fie cât mai echilibrați pentru a le transmite și celor pe care îi formează același lucru. Oamenii au nevoie de stabilitate pentru a funcționa în parametri optimi, pentru a se descoperi, a-și urma interese și a investi energia necesară pentru îndeplinirea scopurilor. Cel mai mare dar pe care un părinte îl poate oferi copilului său, și lui însuși, este liniștea sufletească și echilibrul emoțional.

Iată câteva sugestii de care adulții (părinții și profesorii) pot ține cont în încercarea de a ușura revenirea copiilor la școală (clasele mici) sau grădiniță în această perioadă, fără să le insufle teamă:

  • Explică-le că a fi sănătos la școală presupune respectarea mai riguroasă a unor reguli simple de igienă (spălatul pe mâini sau să nu ducă mâna la ochi și gură).
  • Copilul trebuie să vadă că și părintele/adultul urmează aceleași reguli de igienă care îi sunt cerute lui.
  • Trebuie să știe cu exactitate care sunt regulile, iar cu cei mai mici se pot face chiar jocuri de rol în care normele să fie exemplificate.
  • Vorbește deschis și calm despre Covid-19. Chiar și copiilor mici le putem spune adevărul, pe înțelesul lor.
  • Nu te aștepta să știe ce înseamnă distanțarea socială sau să o respecte.
  • Fii indulgent cu ei! Copiii au nevoie de timp să se acomodeze cu noile reguli. Și lor le este greu!
  • Emoțiile nu trebuie ignorate, iar acum, mai mult ca oricând, copiii au nevoie de spațiu și de deschiderea adulților, să le fie ascultate nevoile și stările prin care trec. Fii un bun ascultător și dă dovadă de empatie!
  • Copiii funcționează mai bine când știu ce activități urmează să facă. Rutina zilnică te ajută să te simți în control, calm, să ai sentimentul de predictibilitate, iar acestea trebuie să fie prezente atât în mediul școlar, cât și familial.
  • Întreabă-i de ce ar avea ei nevoie ca să le fie mai ușor, căci este posibil să te surprindă.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii