Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Proiecte speciale |
|

Adrian Drăghici: „Siguranța financiară m-a motivat să muncesc mai mult”

draghici.jpg
Pentru Adrian Drăghici, președintele grupului imobiliar Amerinvest, afacerile au însemnat încă din anii ’90efortul de a le crește sănătos, apoi priceperea de a le vinde la un preț corect. Este sfatul său către un tânăr antreprenor de azi.

Forbes: Cum ați făcut primul milion?

Adrian Drăghici: Ar trebui mai întâi definit ce înseamnă „a face primul milion”. Când am început afacerile ca antreprenor terenul era „virgin”. Ideile se puteau transforma rapid în afaceri. Dacă mă gandesc la firmele înființate sau la afacerile începute, cred că valoarea acestora a atins un milion de dolari (moneda la care ne raportam atunci) cam prin 1993. Dar asta nu însemna nimic. Erau încă multe lucruri de perfecționat, era mult spațiu de creștere, creștere necesară pentru a atinge punctul în care firma/afacerea să devină atractivă spre vânzare și să aibă un preț corect. Până la a vedea cum arată un milion de dolari în cont era drum lung.

Înființasem multe afaceri, mai mari și mai mici. Cele mici au atins mai repede punctul de atractivitate, cum ar fi societatea de cercetare de piață GFK România sau cea de editare a revistelor de tehnică de calcul IDG Romania, pe care le-am vândut primele către GFK și IDG. Evident că, în acel moment, am simțit o oarecare siguranță financiară, care m-a motivat să muncesc mai mult pentru rezultate mai bune.

Aflați mai multe povești despre succese și eșecuri ale antreprenorilor români la evenimentul "Dincolo de primul milion", care are loc marți, 18 iunie.

Dar până la milionul de dolari mai era ceva. Acest milion s-a atins și depășit în 1996, când am vândut compania Romanian Publishing Group, care edita cu mare succes revistele de femei „Avantaje” și „Elle”. Din acel moment lucrurile au mers în linie dreaptă. Au urmat alte și alte afaceri ce creșteau sănătos și le pregăteam de vânzare.

Forbes: Care au fost cele mai mari trei dificultăți pe care le-ați întâmpinat, ca antreprenor și ca investitor român?

Adrian Drăghici: Dificultățile acelor ani erau multiple. Cea mai grea de escaladat era instabilitatea politică și fiscală din România care scădea mult din atractivitatea României pentru investiții și, implicit, a afacerilor noastre. Existența unor monopoluri, cum a fost Romtelecom pe telecomunicații terestre, a fost și aceasta o dificultate imposibil de escaladat în cazul încercării vânzării firmei de televiziune prin cablu „Cable Vision of Romania”, cea mai modernă și performantă rețea de cablu din Romania, către compania americană Comcast. Lipsa de reglementări a fost, uneori, altă dificultate, dar în alte cazuri a fost încă o oportunitate de moment.

Forbes: Dacă ar fi să oferiți trei recomandări unui tânăr antreprenor, care ar fi acestea?

Adrian Drăghici: E greu să dai sfaturi unui tânăr antreprenor de azi, întrucât legislația e alta și exista multe reglementări pe majoritatea domeniilor. Totuși, din experiențele mele l-aș putea sfătui să fie prudent la început, mai ales la capitolul costuri necesare afacerii, iar mai târziu, dacă afacerea prinde avânt, să controleze atent creșterea, să crească încet și sănătos.

Este necesar ca dincolo de „fler” sau „inspirație” în afacere să studieze multă economie și finanțe pentru a înțelege bine planul său de afaceri și toate riscurile mediului economic înconjurător.

Forbes: Ce ați face acum dacă ați câștiga un milion? Ce destinație ar avea?

Adrian Drăghici: Investițiile făcute în trecut produc acum sigur și stabil, fără surprize sau câștiguri neașteptate. În situația și la vârsta mea, dacă totuși aș câștiga brusc un milion de euro, aș face ce fac cu majoritatea profiturilor actuale: l-aș investi în mod egal în produse de investiții diferite pe lei, euro, dolari și imobiliare.

Aflați mai multe povești despre succese și eșecuri ale antreprenorilor români la evenimentul "Dincolo de primul milion", care are loc marți, 18 iunie.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii