Cautare




, Editor Coordonator

ForbesCars |
|

A Thing of Beauty

Cel mai vechi carosier al Italiei, Ghia, se face vinovat de câteva dintre automobilele care și-au câștigat faima nu prin putere sau viteză, ci prin frumusețe: între ele, Karmann Ghia, De Tomaso Pantera sau, chiar aici pe pagină, Chrysler D’Elegance.
1952-Chrysler-D-Elegance-by-Ghia_0

Acum mai bine de 100 de ani, Giacinto Ghia intuia că vehiculele cu motor aveau să domine mobilitatea mondială în anii următori. Omul lucrase pentru câțiva producători de trăsuri din împrejurimile orașului Torino și apoi s-a angajat ca ucenic la un atelier auto, avansând repede ca mecanic și apoi ca pilot de teste. În 1915, un accident pe care îl suferă la volanul unui Diatto îl scoate din cursă la propriu și la figurat: Ghia se dedică din acel moment afacerilor. Înființează Carozzeria Ghia și produce, pentru început, cadrul de lemn al caroseriei mașinilor Diatto, iar câțiva ani mai târziu demarează producția de caroserii din aluminiu pentru automobilele de curse.

În 1929, Alfa Romeo câștigă cursa Mille Miglia cu un model 6C 1500 carosat de Ghia, iar carosierul torinez își începe ascensiunea meritată spre faima mondială. În anii dintre războaie, vin comenzi dinspre Isotta, Fiat și Lancia, dar și de peste Ocean, de la Chrysler.

În timpul unui raid aerian în 1943, fabrica Ghia din Torino este făcută una cu pământul, iar Giacinto este profund afectat văzându-și munca de-o viață distrusă. Se stinge în februarie 1944, la puțin timp după ce începuseră lucrările de reconstrucție a fabricii. Văduva sa, Santina Ghia, vinde afacerea către foștii parteneri ai soțului, Giorgio Alberti și Mario Boano.

D’Elegance este modelul cu care Ghia le-a suflat afacerea Chrysler celor de la Pinin Farina. Designul este semnat de Virgil Exner și Mario Boano.

 

Mario Boano

În perioada cât a fost la conducerea Ghia, Boano și-a pus semnătura pe câteva automobile importante: Alfa Romeo 1900 SS și 2500 CC, Lancia Aurelia, Chrysler K200, pe care le-a desenat împreună cu Luigi Segre, directorul său comercial. Segre a pus afacerea pe roate în Italia și a stabilit un cap de pod solid peste Atlantic, unde a perfectat colaborarea cu producătorul american Chrysler. America avea să fie de altfel mărul discordiei în relația dintre Segre și Boano, acesta din urmă vrând ca Ghia să acorde prioritate contractelor locale. Deosebirea de viziune avea să se dovedească ireconciliabilă, astfel că, în 1954, Boano și-a vândut partea din companie și a fondat Carrozzeria Boano, împreună cu fiul său. A lucrat apoi la Fiat, unde a desenat celebrul Fiat 600 și Simca 1000. S-a stins la Torino, în 1989.

Luigi Segre

În cei zece ani cât s-a aflat sub conducerea lui Segre, Ghia a cunoscut apogeul, devenind unul dintre cele mai importante studiouri de design auto din lume, având în lucru proiecte pentru Ford, Volkswagen, Volvo, dar și pentru Ferrari, Maserati sau De Tomaso. Timp de 15 ani, Ghia a avut o colaborare fructuoasă cu Chrysler, datorită amiciției dintre Segre și Virgil Exner, designerul-șef al companiei americane, materializată în modelele Chrysler Special și a spectaculosului D’Elegance.

Tot de Chrysler și Exner se leagă și probabil cel mai izbutit și popular model Ghia, Karmann Ghia, dezvoltat pe șasiul la fel de faimosului VW Beetle. Segre s-a aflat la coordonarea proiectului, care a fost demarat încă din anii când Ghia era deținută de Boano. La proiect au lucrat Boano și Segre, dar și alți designeri ai studioului, printre care Sergio Coggiola și Giovanni Savonuzzi, și a intrat în producție în 1955. La acea vreme, Chrysler colabora îndeaproape cu Ghia, Exner încredințându-le italienilor carosarea modelului D’Elegance. Cum Karmann Ghia seamănă cu Chryslerul D’Elegance, unii au spus, de-a lungul timpului, că ar fi fost copiat de italieni după schițele lui Exner. Fiul designerului american spunea chiar că Savonuzzi a fost însărcinat în mod explicit să facă din Karmann Ghia o copie a Chrysler-ului la scara 5/8. Pe de altă parte, Exner nu și-a asumat niciodată meritele pentru Karmann Ghia, ba chiar s-a arătat în repetate rânduri încântat de succesul proiectului. În biografia sa, Virgil Exner se arată măgulit că una dintre creațiile sale a devenit un produs de masă – Karmann Ghia s-a vândut în 450.000 de exemplare.

Giorgetto Giugiaro

Giugiaro a lucrat doi ani la Ghia, între 1966 și 1968, perioadă în care a creat modelele Maserati Ghibli și De Tomaso Mangusta. Există puține mașini pe șoselele lumii care să nu fi fost desenate de Giugiaro. Aproape că nu există marcă pentru care celebrul designer să nu fi lucrat. Să încercăm o trecere în revistă, deloc exhaustivă, a creațiilor lui Giugiaro. Cele mai populare, mai întâi: Volkswagen Golf, Passat, Scirocco, Audi 80 și DeLorean-ul pe care îl știe toată lumea din seria Back To The Future. Modele de masă desenate de Giugiaro: Alfa Romeo, Hyundai, Mazda, Fiat, Seat, Suzuki, Saab 600 și 9000, Renault, Ssangyong, Toyota și toată gama Daewoo.

Din gama premium și de lux: Maserati (Ghibli, Coupe, Bora, Spyder, Quattroporte), BMW 3200 CS și M1, Lotus Esprit, Bugatti EB 112, 118 și 218, Aston Martin DB4 GT Bertone, Ferrari 250 GT SWB Bertone și Ferrari GG50.

Maserati Ggibli SS 4.9 Coupe by Ghia, model 1972

 

Giovanni Savonuzzi și Supersonicele

Savonuzzi a fost director tehnic la Carozzeria Ghia din 1953 până în 1957. De numele său este legat proiectul Supersonic, adică montarea pe motor a unei tubine cu gaz. Ghia a preparat versiunea Supersonic pentru modele Fiat, Alfa Romeo, Jaguar, DeSotto și Aston Martin. Până astăzi, cele mai scumpe automobile carosate de Ghia sunt cele din seria Supersonic.

Renault 4CV Jolly, model 1960

 

Tom Tjaarda și De Tomaso Pantera

Tom Tjaarda este probabil cel mai important designer Ghia, după inepuizabilul Giorgetto Giugiaro. Absolvent de Arhitectură la Universitatea din Michigan, Tjaarda a obținut un internship la Ghia pentru că lucrarea sa de diplomă a fost un automobil, un station wagon, nu proiectul unei clădiri. În 1961, a plecat la Pininfarina, unde s-a ocupat de proiecte precum Corvette Rondine, Ferrari 365 California și excepționalul Fiat 124 Spider. A revenit apoi la Ghia pentru o perioadă scurtă, în care a proiectat spectaculosul De Tomaso Pantera. În 1981, Tom Tjaarda a fost numit la conducerea Advanced Studios de la Fiat, iar trei ani mai târziu și-a înființat propria companie de design, Dimensione Design.

Una dintre cele mai spectaculoase caroserii desenate de Ghia: De Tomaso Pantera, model 1973

 

Începutul sfârșitului

După moartea lui Luigi Segre în 1963, Carozzeria Ghia a schimbat câțiva proprietari înainte să ajungă în portofoliul Ford în 1970. Din 1973, denumirea Ghia s-a referit la echiparea de top pentru automobilele Ford vândute în Europa și America de Nord. Numele Ghia nu a mai fost folosit din 2010, când Ford și-a botezat echiparea de vârf Titanium. Astăzi, Ghia a cam fost trasă pe linie moartă, realizând diverse concepte și proiecte speciale pentru Ford. Un final un pic nedrept pentru un carosier cu un trecut creativ atât de glorios.

 

Dual Ghia Convertible, 1957, model propriu al carosierului italian

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii