FacebookTwitterLinkedIn

Puşa Hack pleacă în fiecare an câte două-trei săptămâni în „turneu”, un turneu din care nu câştigă, precum artiştii, ci cheltuieşte până la 200.000 de dolari, aşa cum s-a întâmplat anul acesta în India. Exotique este un retailer de mobilă originală care a început acum zece ani, cu un mic magazin, şi a ajuns să aibă, de-a lungul timpului, şapte spaţii de vânzare. Odată cu criza, Puşa Hack a renunţat la spaţiile din mall-uri, pentru că o costau foarte mult. „În Băneasa Shopping City aveam cea mai ieftină chirie pe metrul pătrat, dar, fiindcă aveam 350 de mp, ajungeam să dau 19.000 euro, plus utilităţi”. În acest moment Exotique are doar 3 spaţii de vânzare, dintre care cel mai recent este Outlet Exotique de 500 mp, şi un stoc în valoare de 1 milion de dolari (ca valoare de achiziţie). Ieşirea din mall-uri (cu excepţia Plaza România) i-a permis să scadă şi preţurile. Varietatea produselor (de la accesorii, la mobilier mare) îi permite să aibă 70 % clienţi individuali, dar a observat o creştere a ponderii celor comerciali –restaurante, pub-uri spa-uri, hoteluri, magazine, către care se va orienta mai mult anul acesta.

Dincolo de mobilierul mai „cuminte”, sunt piese pe care „trebuie să ai o anume nebunie să le aduci”, recunoaşte Puşa Hack. De pildă, unicate realizate din porţi din lemn vechi sculptat , care provin de la clădiri sau palate şi au fost integrate în piese noi. Una dintre cele mai scumpe piese este o masă din lemn reciclat adusă din Danemarca şi vândută cu 10.500 de lei.

Însă Puşa Hack a învăţat să ocolească intermediarii occidentali care vând cu mai mult decât dublul costului de achiziţie. Majoritatea pieselor Exotique provin direct de la furnizori din India, Maroc, Vietnam, Tailanda şi China. „Important e să te urci în avion şi să ajungi acolo. Apoi, sunt creativă şi norocoasă. Timp de câteva săptămâni sunt pe drumuri, cotrobăiesc încontinuu, opresc în mijlocul drumului, îi rog pe cei care lucrează ceramica să îmi recomande pe cineva care face obiecte din bronz şi aşa mai departe. Mănânc şi mă îmbrac ca ei, în şalvari sau sari, nu sunt o business woman în costum, stau în pensiuni, merg cu tuk tuk-ul.  Cumpăr de oriunde orice dacă îmi convine preţul, dacă nu, negociez”, povesteşte antreprenoarea.

Nu e cel mai ieftin mod de a cumpăra, deoarece la preţul de achiziţie se adaugă ambalarea şi transportul până în port (peste 2.000 de euro), plus alţi 2.000 de euro transportul din port până la Constanţa, iar la livrare trebuie plătit TVA-ul de 24%. Concluzia sa este : „dacă nu ai bani, nu poţi face businessul acesta”.

Totuşi diferenţa de preţ faţă de Vest, la aceleaşi produse, rămâne mare. Un fotoliu care se vinde şi la Harrods, după spusele Puşei Hack, costă aici de 3,7 ori mai puţin, aşa încât Exotique şi-a atras şi clienţi din Malta, Israel, Germania, cărora le livrează mobilă.

În ţară, Puşa Hack a lucrat cu boutique hoteluri, magazine, dar şi teatre şi a furnizat mobilier inclusiv Casei Regale, pentru Săvârşin şi Palatul Elisabeta.  Cifra de afaceri a Kroma Trading, care deţine Exotique, a fost în 2012 în jur de aproximativ 500.000 de euro, dar anul acesta se va depăşi cu mult această sumă, conform estimărilor antreprenoarei, deoarece, în toamnă, colecţiile noi au crescut considerabil vânzările.