Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Toată lumea se pricepe la presă

În ultimii ani, de când presa noastră s-a adâncit într-o cruntă criză financiară (dar și morală), am constatat că tot mai mulți indivizi, din afara domeniului, se pricep la meseria de ziarist.
Petre_Barbu.jpg

Potrivit acestei atitudini atotştiutoare, care se traduce în fapt în prostie agresivă și aroganță, acești indivizi arată presei, fără niciun un pic de rușine, cum trebuie să se facă presă. În interesul lor personal, firește!

Singurul lucru care îi face să se comporte astfel cu presa, de parcă ar fi o slugă!, este bugetul, adică banii. Pentru că banii sunt la ei. Și cum neamul prost, îmbuibat, știe doar să poruncească și să cumpere, așa face și cu presa, crezând că dacă are bani se pricepe la presă. Din păcate, și presa noastră mult prea obedientă și săracă a „pus botul” la astfel „comanditari”, compromițându-se și degradându-se.

Numărul celor care știu cum se face presă este din ce în ce mai mare: manageri ratați și avizi de imagine, patroni care, la fel, au probeleme de imagine, dar acum sunt crispați de ofensiva DNA, oamenii de PR care n-au scris la viața lor un text coerent, tot felul de asistenți și băgători de seamă care cred că, dacă postează de două ori pe Facebook și au primit 10 like-uri, chiar au devenit lideri de opinie, au talent de scriitor și sunt îndreptățiți să dea lecții de cum se scrie. Tupeul acestor mediocrități este singura lor „calitate”. Dar cine să-i spună prostului să stea în banca lui? Criteriile de selecție în funcție de profesionalism și competență s-au pulverizat în societatea românească. Iar rețelele de socializare încurajează prostia și agrevitatea mediocrităților.

Am constat pe „pielea” mea astfel de „lecții” din partea unor „spălați pe creiere”. La începutul acestei veri, am realizat pe forbes.ro un top al firmelor de sondare a opiniei publice și de cercetare de piață în anul 2014, întocmit pe baza bilanțurilor financiare preluate de la Ministerul Finanțelor Publice. Am încercat cu bună credință să cuprind toată piața. N-am reușit. Mi-au scăpat câteva firme. Nicio problemă, am completat topul la solicitarea celor „scăpați”! Dar n-a fost de-ajuns.

La un moment dat, m-am trezit cu un telefon al unei asistente de manager care mi-a cerut pe un ton imperios să adun cifrele de afaceri la trei firme care erau controlate de același patron. „Pentru că așa este corect!” – mi-a punctat amploaiata care fusese instruită să-mi comande. I-am explicat că nu pot să fac așa ceva, pentru că topul se referă la entitățile separate și nu a fost realizat pe grupuri. I-am subliniat că în text pot face această precizare referitoare la firmele care fac parte din respectivul grup. (Nu era singurul grup de pe piață și așa făcusem și cu altele.) Dar amploaiata, biata de ea!, își spunea „poezia”: să fac suma, să fac suma și s-o bag în top! Firește, intenția era de a crește în ierarhia topului, ca să dea bine la imagine, ca să dea bine la clienți! Interes mărunt, interes de precupeață!

Pentru că nu m-am conformat comenzii venită de la asistentă, m-a sunat managerul așa-zisului grup, o cuconiță înțepată, tipul de tupeistă care crede că lumea se învârte la comanda ei (buricul pământului!), care mi-a cerut să fac suma celor trei firme pentru „a respecta realitatea!” Sintagma „a respecta realitatea” m-a înfuriat. Am refuzat-o. Ea m-a amenințat că îmi înregistrează convorbirea telefonică și îmi va face o campaniei negativă de PR pe rețelele de socializare. Poftim!, acum ziariștii nu mai sunt amenințați cu avocați și cu datul în judecată, ci cu PR-ul negativ! PR-ul este mai puternic decât avocatul!

Deznodământul acestui „accident” nu contează. Contează atitudinea unor indivizi frustrați și aroganți față de presă. Pentru că presa a ajuns în genunchi și datorită unor astfel de personaje care se cred Dumnezeu, dar sunt atât de muritoare în nimicnicia lor.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii