Unele tendințe nu și-au făcut încă simțită prezența, însă e bine ca cei din domeniul retail-ului să fie pregătiți. Spre exemplu, în S.U.A. există un adevărat fenomen al mall-urilor abandonate și al magazinelor fizice închise. Pe de altă parte, în România apetitul clienților pentru astfel de cumpărături rămâne ridicat și încă se deschid mall-uri noi. În condițiile în care și în țara noastră sectorul ecommerce este în creștere, astfel de tendințe internaționale nu sunt de ignorat.
În 2019, principalele aspecte spre care specialiștii din retail din întreaga lume își îndreaptă atenția sunt experiența clienților și potențialul noilor tehnologii. Iată câteva din cele mai importante tendințe care vor influența comerțul în anul 2019:
1. Progresul tehnologic
Constant apar noi soluții care au rolul de a eficientiza procesele din domeniul retail-ului. Fie că e vorba de programe sau de aparate specializate, pe măsură ce mai multe companii din domeniu le adoptă, acestea devin o necesitate pentru firmele care vor să țină pasul cu concurența. Astfel, în 2019 va continua tendința de tehnologizare a afacerilor din domeniul retail. Dacă unele tehnologii ne sunt deja familiare de câțiva ani și au devenit esențiale pentru succesul unui magazin – cum ar fi un soft de gestiune, există și excepții. Apar noi oportunități datorită dezvoltării Internet of Things, cum ar fi trimiterea de alerte pe smartphone cu reduceri și promoții atunci când clientul se află într-un anumit raion al magazinului.
2. Magazine care oferă experiențe, nu doar produse
Conveniența oferită de comerțul online și schimbarea atitudinii clienților față de produse conduc la această tendință din magazinele fizice. Managerii din retail încearcă să atragă mai mulți clienți punând accent nu pe produs sau preț, ci pe experiența acestora. Câteva companii cunoscute au deschis în SUA magazine care nu vând produse la locația respectivă. Spre exemplu, Nordstrom a deschis astfel de spații, numite Nordstrom Local, în care clienții pot proba o selecție atent aleasă de haine, iar produsele sunt achiziționate online sau comandate din alt magazin. Ca să contribuie la o experiență atât relaxantă, cât și utilă, în magazin există stiliști personali și un bar, potrivit Fast Company. Un alt exemplu de brand care deschide magazine fără inventar este Sephora, sub conceptul de Sephora Studio.
Bineînțeles, doar companiile mari din retail își pot permite înființarea unor magazine fără inventar. Orice magazin, fizic sau online, ar trebui să ofere mai multe experiențe pentru clienți în 2019.
3. Comerțul electronic își continuă ascensiunea
Comerțul online din România a fost în creștere în ultimii ani, însă există mult mai mult loc de dezvoltare atunci când îl comparăm cu cel din alte state europene. Numărul românilor care folosesc internetul pentru a comanda bunuri sau servicii a crescut constant din anul 2012, ajungând de la 5% la 20% în 2018, potrivit Eurostat. Acesta este însă un nivel foarte scăzut în comparație cu alte state din Uniunea Europeană. Media europeană este de 60%, iar în Danemarca și Regatul Unit se ajunge la un procent de peste 80%. Pe măsură ce numărul persoanelor care folosesc internetul pentru a comanda bunuri crește, avem de-a face totodată cu o dezvoltare a sectorului comerțului electronic.
4. Un mediu fiscal în schimbare
Nu toate tendințele din retail provin din mediul internațional. O parte sunt rezultatul politicilor interne. Mai exact, în 2019 una din direcțiile care va capta atenția managerilor și antreprenorilor din retail este adaptarea la prevederi fiscale noi. Această tendință a început în acest an, cu modificări fiscale cum ar fi split TVA, și dă semne că ar continua și în 2019.