Cautare




, Contributor

Industrie |
|

15 despre 2015: 15 evenimente desfășurate în domeniul transporturilor în 2015

S-a încheiat un an plin de provocări pentru domeniul transporturilor, presărat, pe alocuri, cu nemulțumiri, schimbări la nivel politic, dar și parteneriate profitabile sau cifre mari pentru companiile private. 

Protest al transportatorilor

Pe 17 decembrie, mii de transportatori au protestat în Capitală față de scumpirea polițelor RCA. În apropierea sediului Guvernului din Piața Victoriei s-au aflat în jur de 4.000 de mașini, autobuze și camioane, iar traficul în zonă a fost restricționat. Principala nemulțumire a transportatorilor este creșterea de 200-300% a polițelor RCA, mulți dintre ei avertizând că ar putea da faliment în aceste condiții. O delegație a manifestanților a fost invitată la Palatul Victoria, pentru a purta o discuție cu vicepremierul Vasile Dâncu, dar și cu vicepreședintele ASF, Cornel Coca Constantin. La ieșirea de la negocieri, un reprezentant al transportatorilor a precizat că nu s-a semnat niciun acord, însă autoritățile au înțeles cât de mari sunt problemele cu care se confruntă, așa că vor căuta soluții în următoarea perioadă.

VEZI CE EVENIMENTE S-AU DESFĂȘURAT ȘI ÎN ALTE DOMENII, ÎN 2015

Trei miniștri ai Transporturilor

De-a lungul anului 2015, trei persoane au deținut conducerea Ministerului Transporturilor. Prima schimbare l-a vizat pe Ioan Rus, care ocupa această poziție din 25 iunie 2014, care a fost înlocuit cu Iulian-Ghiocel Matache, secretar de stat în Ministerul Transporturilor până la acel moment. Ioan Rus a demisionat pe 11 iunie din funcţie, în urma unor declaraţii făcute la o emisiune televizată, în legătură cu românii care lucrează în străinătate.

Iulian Matache a depus pe jurământul de învestitură în funcţia de ministru al Transporturilor în luna iulie și a deţinut portofoliul timp de aproape patru luni, până la demisia premierului Victor Ponta. Începând cu 17 noiembrie, noul ministru al Transporturilor este Dan Costescu, cel care a deţinut funcţia de director general al companiei CFR SA.

45,5 kilometri de autostradă în 2015

În anul 2015, au fost deschiși circulației 45,5 kilometri de autostradă. În decembrie s-a deschis traficul rutier pe tronsonul de Autostradă Timișoara-Lugoj, Lot II, km 54+000 — km 79+625, cu șapte luni mai devreme decât era programat. Odată cu acești 25 de kilometri ai tronsonului Timișoara — Lugoj Lot II, au putut fi dați în folosință alți 10,5 kilometri din Centura Lugoj-Deva Lot 1, pe care nu se putea circula întrucât se terminau în câmp. La aceștia se adaugă și Nădlac-Arad Lot II, încă 10 kilometri. Așadar, șoferii pot folosi încă 45,5 kilometri de autostradă dați în folosință în 2015.

CNADNR revine în subordinea Ministerului Transporturilor

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a revenit în subordinea Ministerului Transporturilor, unde a funcţionat până în ianuarie 2013. Activitatea CNADNR era controlată, anterior, de Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS), condus la acea vreme de Dan Şova.

Al optulea an de pierderi pentru TAROM

TAROM a încheiat anul pe pierderi, așa cum se întâmplă de ani buni, 2015 aducând companiei aeriene o gaură de 49 de milioane de lei în buget. După părerea conducerii, o mare parte din vină ar aparține politicului, arătând cu degetul schimbările dese ale ministrului de Transporturi, de șapte ori în ultimii trei ani. O parte din sindicatele TAROM spun că problemele sunt mult mai grave: reformarea companiei se lasă aşteptată, sunt în continuare prea mulţi şefi, salarizarea se face neunitar, iar compania nu este ferită de nepotisme. Sindicatele acuză şi lipsa unui plan de administrare din partea actualului Consiliu de Administraţie, la șapte luni de la numire. Conducerea se justifică prin faptul că vrea să apeleze la o firmă de consultanţă, care să facă un plan de afaceri pentru perioada 2016-2020.

Wizz Air a lansat zborul pe ruta București –Glasgow

Compania low-cost Wizz Air a lansat primul său zbor pe ruta Bucureşti-Glasgow, cu bilete ce pleacă de la 99 de lei.  Ruta este operată de două ori pe săptămână, în timpul sezonului de iarnă lunea și vinerea iar în sezonul estival în zilele de marți și duminică. Wizz Air este cea mai mare companie low-cost din Europa Centrală şi de Est, care operează o flotă de 64 de aeronave Airbus A320 şi A321 şi oferă mai mult de 400 de rute de la 23 de baze, asigurând conexiunea între 116 destinaţii din 39 de ţări.

Blue Air, primul parteneriat pe distribuție

Blue Air a încheiat un parteneriat cu compania spaniolă Amadeus privind distribuţia ofertelor operatorului aerian, la nivel global, prin sistemul de rezervări Amadeus către agenţiile de turism. Acordul, parte a strategiei Blue Air de a crește numărul de pasageri până în 2017, integrează o gamă largă de zboruri pe rutele europene pentru utilizatorii Amadeus online și offline. Conform parteneriatului, toţi partenerii Amadeus au acces complet la conţinutul ofertelor Blue Air, Amadeus devenind, astfel,  primul partener global de distribuţie pentru Blue Air.

CAF a livrat primul tren de metrou către Metrorex

La jumătatea lunii noiembrie, spaniolii de la CAF au livrat Metrorex primul tren din cele opt suplimentare comandate la finele anului precedent. Noile trenuri au fost achiziţionate în baza unui contract în valoare de 47 milioane euro semnat cu Metrorex în noiembrie 2014, cu finanţare de la Banca Europeană de Investiţii.

Cargus a fuzionat cu Urgent Curier

Companiile Cargus International şi Urgent Curier, deţinute de fondul de investiţii Abris Capital Partners, fuzionează şi formează, astfel, al doilea jucător pe piaţa serviciilor de curierat, după FAN Courier. Procesul de fuziune prin preluarea prin absorbţie a Urgent Curier de către Cargus a fost aprobat de acţionarii Cargus International la începutul lunii octombrie, după ce, în luna iunie, fondul de investiţii Abris Capital Partners a cumpărat integral Urgent Curier. Anterior tranzacţiei, compania Urgent Curier era controlată de soţii Corina şi Sebastian Bălăşescu.

Fan Courier estima o cifră de afaceri 400 de milioane de lei  

La finele anului trecut, FAN Courier, business antreprenorial fondat în urmă cu peste 17 ani de Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai, estima un exercițiu financiar al anului în curs (2015) cu afaceri de aproape 400 de milioane de lei, în creștere cu 20% față de 2014. 2015 a fost un an profitabil pentru mai mare jucător din industria locală de curierat, care a bugetat investiții de peste 8 milioane de euro și a demarat un program de dezvoltare pe orizontală. Compania a dublat numărul centrelor de predare-primire colete și plicuri din București, serviciu destinat clienților care nu dispun de timpul necesar pentru a aștepta un curier la livrare/trimitere și a ajuns astfel la 108 puncte de lucru cu clienții la nivel național.

Poșta Română a lansat două licitații pentru dezvoltarea rețelei electronice

În decembrie, Poșta Română a anunțat lansarea a două licitații, în valoare de 17 milioane de euro, privind achiziția de echipamente IT care permite implementarea unui sistem informatic performant în Poșta Română și a unei soluții virtuale de cloud privat. Valoarea acestui contract se ridică la 13 milioane de euro, iar cea de-a doua deschidere de oferte, care  va avea loc în 9 februarie 2016, pentru achiziția unor servicii de telecomunicații, însumează 3,8 milioane de euro. Odată cu implementarea acestor programe, compania precizează că timpul de așteptare la ghișeu va scădea considerabil. Poșta Română este deținută de statul român (75%) și de Fondul Proprietatea (25%). Compania deține cea mai mare rețea de distribuție la nivel național, însemnând peste 80% din totalul subunităților poștale care operează, în prezent, în România.

Taxa de trecere pe podul de la Cernavodă

Începând din aprilie 2015, plata tarifului de trecere pentru podurile peste Dunăre între Fetești și Cernavodă se realizează prin intermediul SIEGMCR (sistemul informatic de emitere gestiune și monitorizare a rovinietei), conform Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR). Introducerea sistemului „inteligent” era necesară pentru fluidizarea traficului pe pod, respectiv a eliminării cozilor care se formau la barieră an de an.

Concurență pentru lotul Rășnov-Cristian

Pentru construcția primului lot din autostrada Comarnic-Brașov – Rășnov-Cristian- un număr zece firme au depus oferte oferte în cadrul licitației organizate de Compania de Autostrăzi. Cel mai mic preţ pentru construcţia celor şase kilometri de autostradă a venit de la firma spaniolă Copisa, care cere aproape 93 de milioane de lei, adică în jur de 3,5 milioane de euro pe kilometru, potrivit unor surse guvernamentale. Printre firmele care au mai depus oferte se află nume mari precum Strabag sau Max Boegl, dar și unii constructori români, ca UMB sau Euroconstruct.

Lucrări oprite pe autostrada Lugoj-Deva

O porțiune din A1, construită la baza unei cariere de piatră situată pe un deal, a luat-o la vale în urma unor lucrări realizate de constructor, la indicatiile Companiei de Drumuri. Sute de coloane uriaşe, forate la adâncimi de 20-30 de metri, fiecare având un  diametru de un metru, au fost puse la pământ de alunecări de teren pe traseul lotului 4 din autostrada Lugoj-Deva, pagubele ajungând la aproximativ 8 milioane de euro. Alunecările au apărut la baza carierei de piatră de la Brănişca, judeţul Hunedoara, tocmai în zona în care se găsea culoarul expropriat de CNADNR pentru realizarea autostrăzii şi care, potrivit studiului de fezabilitate plătit de CNADNR firmei DIWI International, era ideal pentru construirea autostrăzii. DIWI International a dat între timp faliment şi nu mai poate fi trasă la răspundere pentru studiul de fezabilitate făcut în pripă.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii