FacebookTwitterLinkedIn

 Volkswagen – scandalul anului

Reprezentanții VW au recunoscut, în septembrie, că au falsificat datele testelor din SUA privind emisiile vehiculelor și au anunțat că 11 milioane de vehicule diesel cu motoare de patru cilindri vândute în întreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare. Pe 23 septembrie, directorul general al Volkswagen, Martin Winterkorn, și-a prezentat demisia, după o reuniune de urgență a conducerii și principalilor acționari, pe fondul scandalului emisiilor. Pe 25 septembrie, Board-ul de supervizare al companiei germane a anunțat că noul director general al grupului este Matthias Mueller, șeful diviziei Porsche.

În primele zile de la izbucnirea scandalului, VW a pierdut peste 20 de miliarde de euro din capitalizarea bursieră, însă, la scurt timp, acțiunile companiei au urcat cu 37% la Bursa de la Frankfurt. Una dintre explicațiile pentru redresarea titlurilor VW ar fi atitudinea noului director general, Matthias Mueller. El a declarat că va fi suficientă o reparare ieftină (un nou soft și instalarea unui dispozitiv) pentru a elimina problema oxidului de azot în Europa. Soluția a fost deja acceptată de Autoritatea Federală din domeniul Transporturilor din Germania (KBA). Totodată, Volkswagen a anunțat că mai puține mașini noi decât s-a estimat inițial au un nivel subestimat al consumului de combustibil și al emisiilor de dioxid de carbon.

PE ACEEAȘI TEMĂ:  Blestemul primului loc

Vânzări auto în creștere

În primele 11 luni ale lui 2015, livrările totale de autovehicule (autoturisme și vehicule comerciale) au înregistrat o creștere de 18,6% față de aceeași perioadă a anului precedent.

VEZI CE EVENIMENTE S-AU DESFĂȘURAT ȘI ÎN ALTE DOMENII, ÎN 2015

Din totalul acestui procent, 16,9% reprezintă creșterea vânzărilor pe segmentul autoturismelor. Topul pe mărci este condus de către Dacia, cu 30.842 de unități (34,5% din total piață), urmată de Volkswagen cu 9.077 unități (10,1%); Skoda 8.146 unităţi (9,1%); Ford 5.550 unităţi (6,2%); Renault 5.512 unități (6,2%); și Opel, 3.282 unităţi (3,7%).

În ceea ce privește modelele de autoturisme, topul vânzărilor începe cu Dacia Logan, cu 14.558 unități livrate, urmat de Dacia Duster, cu 5.965 unități, Dacia Sandero, cu 5.230 unități, Skoda Octavia, 3.602 unitați și Dacia Logan MCV, cu 2.928 unități.

România a pierdut al treilea mare producător auto

În acest an, grupul britanic Jaguar Land Rover, deţinut de indienii de la Tata, a testat piața românească în vederea construirii unei fabrici la Brașov. Reprezentanții producătorului auto au avut discuţii în acest sens şi cu reprezentanţi ai mediului de afaceri din local, mai ales că indienii sunt prezenţi la Braşov prin preluarea în urmă cu ceva timp a americanilor de la Cambric. Investiţia Jaguar, cifrată la sute de milioane de euro şi care urma să creeze peste 8.000 de locuri de muncă a fost reorientată către Slovacia, țară unde industria auto reprezintă motorul economiei.

VEZI ȘI: Noul Jaguar 

Programul „Prima mașină”

Programul „Prima mașină”,  care ar fi trebuit să fie demarat de  la 1 noiembrie 2014, a început, practic, în primăvara lui 2015. În vara lui 2014, autoritățile au dat primele informații despre programul gândit să ajute tinerii între 18 și 35 de ani să-și cumpere o mașină în condiții de creditare favorabile, statul garantând și jumătate din valoarea creditului. În timp, criteriile s-au mai schimbat. În primul rând, creditul poate fi luat pe maximum cinci ani, deși, inițial, era propusă o perioadă de șapte ani. De asemenea, în program pot intra și cei peste 35 de ani, care nu au deținut niciodată un automobil nou.

Deși programul a început cu șase luni mai târziu, cu norme schimbate, a primit și un feedback reticent, atât din partea băncilor, dintre care doar o treime s-au înscris, dar și din partea tinerilor, pentru care unele prevederi fac programul puțin atractiv. Deși avansul mic, de 5% din valoarea mașinii este un punct forte, un mare dezavantaj este necesitatea plății CASCO în toți cei cinci ani, în contextul în care RCA-ul s-a scumpit mult.

Faurecia a deschis o nouă fabrică, în urma unei investiții de 12 milioane de euro

Producătorul francez de echipamente auto Faurecia a anunțat la sfârșitul anului trecut deschiderea unei noi fabrici de tapițerie pentru industria auto, la Râmnicu Vâlcea, în urma unei investiții totale de 12 milioane de euro. Forța de muncă angajată a companiei, care s-a dublat din ianuarie 2015, va continua să crească odată cu crearea a 600 de noi locuri de muncă până în martie 2016. În noua unitate de producție,compania urmează să producă tapițerii textile și din piele pentru scaune auto. Faurecia produce componente auto pentru Ford, Renault-Nissan, Peugeot, BMW, Daimler, General motors, Toyota şi Hyundai.

Ajutor de la stat pentru Automobile Dacia

13 milioane de euro a primit Automobile Dacia de la Ministerul Finanțelor, ca ajutor de stat pentru investiții în liniile de producție, în contextul în care cel mai mare exportator român a cerut nu mai puțin de 30 de milioane de euro. Conform unui comunicat al Automobile Dacia, banii sunt destinaţi proiectului de modernizare a proceselor tehnologice. Fabrica de la Mioveni are în jur de 14.000 de angajaţi şi este cea mai mare companie din România, cu o cifra de afaceri de 2,8% din PIB.

Dacia, modernizarea fabricii de la Mioveni

Din 2015, Uzinele Vehicule şi Mecanica şi Şasiuri Dacia folosesc Alliance Production Way (APW), noul sistem de producţie al Alianţei Renault-Nissan. În prezent, nivelul de automatizare a proceselor de fabricaţie vehicule şi mecanică este de 5%, iar în următorii ani acesta va ajunge la 20%. Obiectivul APW este acela de a ameliora profitabilitatea şi competitivitatea companiei într-o manieră durabilă.

Continental, investiție de 10,5 milioane de euro

Continental a încheiat 2015 cu o investiție de 10, 5 milioane de euro la o fabrică din Timișoara, pentru a reduce mirosurile neplăcute produse în timpul procesului de producție. Conform reprezentanților companiei, rezultatele preliminare arată o reducere de până la 80% a percepției mirosului specific producției de anvelope. Din punct de vedere tehnic, procesul numit „Oxidare Termică Regenerativă” distruge compușii organici volatili apăruți în procesul de producție prin oxidarea lor la temperatură înaltă.

Cea mai mare investiție a Grupului Continental în România- Continental Anvelope Timișoara- a fost înființată ca proiect în 1998, iar în 2000 a început producția de serie. Germanii au investit peste 370 de milioane de euro la Timișoara, unde a livrat până în prezent peste 165 de milioane de anvelope.

Auto Cobălcescu își începe activitatea ca reprezentant al mărcii BMW

În urma unei investiții de 2 milioane de euro, Auto Cobălcescu și-a început, din decembrie 2015,  activitatea ca reprezentant al mărcii BMW. Noul dealer este amenajat în București, în complexul Auto Cobălcescu din Splaiul Unirii 311. Centrul deține al doilea showroom ca suprafaţă din România și un spaţiu dedicat pentru service BMW. În prezent, Auto Cobălcescu reprezintă ca dealer integrat mărcile Dacia, Renault, Nissan şi SaangYong şi este reparator autorizat Saab, alaturându-se marca BMW ca dealer integrat și BMW Premium Selection. La sfârşit de 2015, Auto Cobălcescu a ajuns la 32.000 de automobile livrate, 30% reprezentând livrări către clienţi corporate.

ALD Automotive și BMW livrează oficial primul BMW i8 în România

ALD Automotive alături de BMW au făcut prima livrare din România a celui mai nou hibrid din gama BMW, modelul i8. Odată cu 16 noiembrie, România a devenit a 50-a piaţă oficială pentru BMW i, gama de modele revoluţionare ale mărcii BMW. Aceasta propune două modele, modelul electric dedicat aglomeraţiilor urbane BMW i3 şi sportiva revoluţionară plug-in hybrid BMW i8. Noile modele, dezvoltate de la zero, vin cu o platformă absolut nouă, care îmbină un şasiu din aluminiu şi o structură a caroseriei integral din fibră de carbon, şi deschid astfel calea unei noi generaţii de automobile.

BMW i8 oferă performanţe dinamice remarcabile, cu o acceleraţie 0-100 km/h în numai 4,4 secunde, alături de un consum comparabil cu cel al unei compacte de oraş. În plus, modelul dispune de resurse pentru a rula în mod electric pe distanţe de peste 30 km cu o viteză maximă de 120 km/h, dar şi de posiblitatea de a reîncărca bateria din mers pentru a asigura o deplasare preponderent electrică în mediul urban.

Renault România, un nou director de achiziții

Începând cu luna octombrie 2015, Flavio de Almeida Junior (48 de ani), de naţionalitate braziliană,  îl înlocuieşte pe Antoine Aoun în funcţia de director de Achiziţii al Grupului Renault România. Noul director, Almeida Junior, are o experiență de peste de 25 de ani în domeniul ingineriei şi achiziţiilor de servicii şi componente în industria auto, cu precădere pe piaţa braziliană şi franceză. El coordonează, începând cu luna septembrie 2015, activităţile celor aproximativ 130 de angajaţi ai Direcţiei Achiziţii Grup Renault România, iar Aoun preia noi responsabilităţi  în cadrul Alianţei Renault-Nissan, în calitate de vice-preşedinte Proiecte Internaţionale.

Direcția Achiziții este responsabilă de achizițiile de materii prime, piese, utilaje echipamente și servicii pentru toate entitățile Grupului Renault România. Cei 130 de angajați ai acestui segment sunt responsabili de relația cu peste 1.000 de furnizori din România și regiune și gestionează un volum de achiziții de aproximativ 2 miliarde de euro/an.

Porsche România,  un nou director general

Porsche România, importatorul mărcilor Volkswagen, Audi, Seat și Skoda, are, din septembrie, un nou director general – Kurt Leitner, care l-a înlocuit pe Rainer Trischak și va conduce compania alături de Brent Valmar. Leitner,care are o experienţă de peste 20 ani în management strategic şi dezvoltarea afacerii în cadrul grupului Porsche, a ocupat poziţia de director financiar al Porsche Chile.

VEZI ȘI: Porsche vs Tesla în cursa pentru mașina care se încarcă cel mai rapid

Amenzile pentru contravenții rutiere au crescut de două ori

Creşterea valorii unui punct-amendă este strâns legată de creşterea salariului minim brut pe economie, conform Codului rutier. Aşadar, din moment ce 2015 a adus două creşteri ale salariului minim, la 1 ianuarie şi la 1 iulie, amenzile pentru contravenţii rutiere au fost majorate de două ori.

În momentul de faţă, un punct-amendă este egal cu 105 lei, mai mult cu 15 lei faţă de valoarea ce s-a aplicat până la finele anului 2014. Asta înseamnă că, pentru persoanele fizice, amenzile rutiere sunt cuprinse între 210 şi 2.100 de lei, în timp ce pentru persoanele juridice ajung până la 10.500 de lei.

Schimbări ale examenului auto

Începând din data de 5 octombrie, persoanele admise la proba teoretică a examinării pentru obţinerea permisului auto pot să susţină proba practică de mai multe ori, în cazul în care o pică. Asta înseamnă că cei admişi la proba teoretică au la dispoziţie un an de la data absolvirii cursului de pregătire teoretică şi practică pentru a trece de proba practică, chiar şi din mai multe încercări. Înainte de această schimbare, la picarea probei practice, candidaţii trebuiau să dea din nou ambele probe ale examenului, chiar dacă trecuseră de proba teoretică.

Transportul de persoane contra-cost, neautorizat, se amendează

În vara lui 2015, transportul de persoane contra cost, neautorizat, a fost interzis prin lege. La fel, același  lucru se aplică și în cazul transportului contra-cost de mărfuri sau bunuri. Așadar, în prezent, transportul în regim de taxi poate fi efectuat numai de către transportatorii autorizați. În cazul în care legea este încălcată în mod repetat, transportul public contra-cost de persoane sau mărfuri poate fi sancționat cu amenzi cuprinse între 1.000 și 5.000 de lei.