Cautare




, Contributor

ForbesLife |
|

Virtuțile eclectismului

I-am văzut creaţiile în filme precum „Casino Royale“ şi „Diavolul se îmbracă de la Prada“. Între clienţii săi se numără hoteluri renumite precum Dorchester (Londra), Bellagio (Las Vegas) şi Atlantis (Dubai) şi cele mai importante magazine de lux – Saks Fifth Avenue şi Harrods. Christopher Guy, prin brandul care îi poartă numele, propune una dintre cele mai convingătoare perspective asupra luxului în designul de mobilier, un amestec eclectic, dar coerent de modernitate, clasicism şi opulenţă barocă.
07_Shot-0011

Eşti de origine britanică, dar ai trăit în străinătate. Cât de importantă a fost această experienţă pentru formarea şi cariera ta?

M-am născut în Marea Britanie şi am crescut în Spania şi Franţa, iar acum locuiesc la Londra, în Singapore şi în Statele Unite. Mare parte din inspiraţia mea se datorează călătoriilor şi culturilor pe care le-am cunoscut. De asemenea, mă inspiră eleganţa, graţia şi feminitatea.

Ai menţionat oraşul-stat Singapore. Ştiu că manufactura ta se află tot într-o ţară asiatică, în Indonezia. Găseşti în Asia de Sud-Est mai multă inspiraţie decât în alte părţi?

În Asia am venit pentru că aveam nevoie de acele capacităţi de lucru pe care le căutam în urmă cu 25 de ani. Îmi trebuiau oameni pricepuţi la sculptură şi, totodată, materii prime de o foarte bună calitate. Acestea sunt motivele pentru care am ajuns în Java, în Indonezia. Într-adevăr, Indonezia este un loc ce mă inspiră foarte mult. Oamenii de aici sunt uimitori. Chiar dacă are un personal de peste două mii de oameni, compania mea tot ca o familie este dacă mă gândesc la cultura ei organizaţională. Cum eu locuiesc şi în Singapore, şi în Beverly Hills, pot spune că ambele oraşe mă inspiră, dar în chip diferit.

Care a fost momentul în care ai simţit că ai devenit un designer şi un antreprenor de succes? Şi care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai avut de înfruntat?

Până la urmă, ce este succesul şi cum îl măsurăm? Eu fac asta raportându-mă la colecţiile mele. Cred că ele au succes. Ele propun un concept complet de lifestyle. Au elementele necesare pentru a fi percepute astfel. Aşa că, din punctul meu de vedere, colecţiile mele şi-au atins scopul. Dar azi, designul trebuie să însemne mai mult. Peste designeri dai la fiecare pas, însă adevărata provocare este marketizarea muncii, cum distribui, cum răspândeşti ceea ce faci în lumea întreagă. Mai demult, industria avea un specific local, acum, ea se expandează.

Dacă mai ieri vindeai doar la nivel naţional, acum, brandurile vând în toate colţurile lumii. Dar această vânzare la nivel global vine cu noi probleme, iar ele constituie marea mea provocare. Aşa că dezvolt soluţii software pentru a rezolva aceste probleme. Îţi dai seama că nu te poţi aventura în această zonă de unul singur, că pe o piaţă trebuie să vii cu un întreg grup de companii asemănătoare pentru a-ţi putea atinge scopul. Aşa că, în ultimii cinci ani, am lucrat la un software care să fie capabil să rezolve tot felul de probleme şi care va ajuta mult brandul Christopher Guy. Odată ce software-ul este funcţional şi eu realizez ce mi-am propus, atunci pot vorbi despre succes.

Care sunt materialele tale preferate?

Folosesc cu precădere lemnul, pentru că este relativ uşor să lucrez cu el. Noi ne bazăm pe tehnici tradiţionale de prelucrare a lui, aşa că nu folosim utilaje pentru a crea produsele noastre. Dar azi îmi doresc să obţinem un look care să denote un concept de lifestyle generos, aşa că trebuie să combin lemnul cu alte elemente, cum ar fi alama, oţelul, marmura, calcarul şi chiar mozaicul. Cred că amestecul acesta aduce o viziune plenară asupra stilului.

Ce înseamnă pentru tine cool în materie de mobilier şi de design de interior?

Cool e ceea ce se află la un moment dat în tendinţe. Azi e cool modernismul specific mijlocului de secol XX. Motivul? E foarte uşor de aplicat. A apărut ca minimalism în momentul în care Europa era în criză de materiale, după cel de-al Doilea Război Mondial. Eu cred că mâine va fi cool un look mai eclectic. Şi, din fericire, noi, aici, sub brandul Christopher Guy, avem capacitatea de a crea acest amestec de trăsături – modernitate, contemporaneitate şi perenitate.

Citește și Corina Mihăilă Larpin – Designul ca punct forte

Eşti specialistul în materie de oglinzi ornamentale. Cum trebuie să fie un astfel de obiect în viziunea ta?

Eu nu fac design de oglinzi funcţionale, mă refer la acelea în care oamenii se uită ca să se bărbierească sau să-şi aranjeze părul. Fac oglinzi care se transformă în declaraţii de statut în ambientul unei încăperi. Când concep designul lor, mă gândesc la ele ca la nişte bijuterii: trebuie să fie în centrul atenţiei.

Am văzut creaţiile tale în atâtea filme de succes. Dacă ar fi să faci scenografia unei astfel de producţii de cinema, ce titlu ai alege?

Am realizat un film – se află, de altfel, pe site-ul nostru (christopherguy.com) – care se numeşte „Mic dejun în Beverly Hills“. Am ales tema asta pentru că reaminteşte de glamourul din „Mic dejun la Tiffany“. Cred că a amenaja un platou de filmare într-una dintre frumoasele proprietăţi din Beverly Hills ar fi un lucru realmente special.

Creaţiile tale se adresează unui public care nu doar că îşi permite luxul de a le achiziţiona, dar are şi o bună cultură estetică. Spune-mi, te rog, ce artişti sau curente te inspiră?

Din lumea decorării interioarelor, l-aş alege pe Émile-Jacques Ruhlmann. El a fost designer de mobilier şi manufacturier în anii ’20. Toată creaţia lui se bazează pe formă, pe linii frumos trasate. Curbele sunt perfect gândite. Este cel mai impresionant manufacturier francez din acea perioadă. A izbutit să aducă un look cosmopolit, fără a imita ce s-a mai făcut. Designul lui era cu totul original pentru acea vreme şi a dus la crearea unui nou stil francez.

Mass-media te adoră, la fel VIP-urile. Ceilalţi designeri te privesc cu respect. Cum e să fii atât de celebru? E greu uneori să te descurci cu tot ce aduce faima?

Nu, e foarte uşor. Întâi de toate, trebuie să fii faimos ca să-ţi pui problema cum te descurci cu celebritatea. Iar eu nu m-am gândit niciodată să devin faimos. Mereu zic că sunt un om obişnuit care trăieşte o viaţă extraordinară. Tot ce am reuşit să fac, fie că este vorba despre rezultatul muncii în atelierele mele din Java sau despre evenimentele organizate cine ştie unde în lume, este, într-adevăr, nemaipomenit. Dar chiar dacă viaţa mea este extraordinară, la sfârşitul zilei sunt un om ca toţi ceilalţi.

Citește și VACANȚĂ de cinci stele la Atlantic

Ai cam văzut tot în materie de lux. Ce semnificaţie mai are pentru tine acest cuvânt azi?

Luxul nu-şi pierde semnificaţia. Sunt mai multe feluri de a-l defini. Când nu ai de niciunele, chestiunile elementare sunt un lux. Dar când posezi toate lucrurile de care ai nevoie, luxul este reprezentat de acele obiecte care nu îţi sunt necesare, dar pe care le vrei. Evident, oamenii care cumpără un scaun purtând brandul meu nu o fac pentru că au nevoie de un obiect pe care să şadă, ci pentru că vor să-şi definească propriul stil.

Care crezi că sunt cele mai importante lucruri pe care ar trebui să le ştie un designer la începutul carierei?

Faptul că aceasta este una dintre cele mai dificile cariere pe care le poţi alege. Şi chiar dacă nu este neapărat cea mai profitabilă, îţi oferă acel gen de muncă ce te face să te trezeşti nerăbdător în fiecare dimineaţă. Designul nu mai înseamnă doar să dai formă unui obiect. Dacă eşti în industria mobilierului decorativ, trebuie să înţelegi cum funcţionează marketingul, vânzările, partea ce ţine de prezenţa on-line sau de vitrine. Sunt multe elemente implicate în această muncă înainte de te putea bucura de succes. Şi mai cred că adevărata măsură a succesului este dată doar de următorul tău proiect.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii