Cautare




, Contributor

Tech |
|

Vasile Vita, Vitacom Electronics: „Mi-ar fi plăcut să am un partener care să poată privi lucrurile din postura mea și cu care să mă pot sfătui”

Vitacom Electronics este o afacere 100% românească, ce a rezistat mai bine de 25 de ani. Ce urmează pentru compania fondată de antreprenorul Vasile Andrei Vita?
Vasile Vita_fondator Vitacom Electronics

Fondată în 1991, compania din Cluj importă şi distribuie o gamă largă de produse electronice, de la cabluri şi conectori, baterii, acumulatori, încărcătoare GP, componente şi piese de schimb electronice, la electrice şi IT, accesorii pentru electrocasnice, sisteme de securitate, sisteme şi accesorii audio-video, telecomenzi şi sisteme de navigaţie GPS.

Afacerea, pornită într-un apartament, cu un buget de 100.000 de lei, s-a apropiat anul trecut de o cifră de afaceri de 10 milioane de euro. „Totul a început de la faptul că îmi doream o viață mai bună. Pentru asta a trebuit să găsesc o soluție care să mă ajute să-mi cresc veniturile, pentru că, lucrând în domeniu subvenționat, acestea erau limitate. La vremea respectivă era o dinamică foarte mare, datorată începutului transformării economiei și, concomitent, a piețelor. Apăreau multe oportunități. Am început cu piese electronice, mai precis cu piese de schimb, unde vânzările au fost către unitățile mai mult sau mai puțin specializate în domeniu, dar și către persoanele care se ocupau de service. Mai vindeam și către liber profesioniști”, își aduce aminte Vasile Andrei Vita, fondatorul Vitacom Electronics.

Citește și: Francize în serie

În 2004, era înființat primul magazin efectiv (en-detail) la Cluj. Investiția într-un magazin diferă de la spațiu la spațiu, toate fiind închiriate: „De exemplu, la Constanța, deschiderea unui nou magazin a necesitat o investiție de circa 5.000 de euro, valoarea stocului din magazin fiind direct corelat cu suprafața de care dispunem în fiecare centru. În același timp, trebuie luate în calcul și rotația de stoc, diferitele costuri publicitare sau cheltuielile aferente acțiunilor de marketing pentru fiecare unitate în parte”. Compania este prezentă pe toate canalele de vânzări alături de magazinele proprii și online: piața tradițională, piața modernă (KA si IKA) și export. Datorită diversității extinse a portofoliului, produsele Vitacom  se vând în general în magazinele de specialitate, însă sunt prezente și în alte tipuri de magazine, care activează în următoarele domenii: IT, DYI, birotică, papetărie și librării, foto, telefonie mobilă și accesorii, jucării, sport, hobby, pescuit, vânătoare.

Afacerea din Cluj se luptă cu firmele străine

Când vine vorba despre cele mai mari provocări întâmpinate în cei 26 de ani de existență ai afacerii, acționarul Vitacom spune că acestea nu pot fi puse în categorii de tipul „provocări mari” sau „provocări mici”. Vasile Vita detaliază: „Am învățat de-a lungul timpului că fiecare obstacol pe care îl întâmpinăm trebuie privit ca atare, gândit în contextul în care apare și corelat cu momentul respectiv. Până la urmă, cel mai important este să le facem față. Fiecare provocare peste care am trecut cu succes m-a motivat și mi-a crescut moralul”.

Pentru Vitacom, concurența vine, în primul rând, de la companiile străine din țările dezvoltate sau cu o economie mai puternică decât a noastră. „De obicei, sunt mult mai puternice sub aspectul capitalizării”, punctează șeful afacerii. Compania activează cu două branduri proprii, „Well” și „Chrome” care, „din păcate, nu se produc în țara noastră, din multiple motive”, pe care Vita le explică: „Chiar dacă la începutul anilor ‘90 activitățile de producție aveau avantaje fiscale, au fost multe situații când acele firme au fost clasate altfel decât de producție de organele de control, la momentul respectiv. În consecință, am decis să nu risc. Un alt aspect important ar fi că, pe parcursul acestor ani, mare parte din producția din domeniul nostru de activitate a ajuns în Asia, și mai mare parte în China. Tocmai de aceea, produsele sub brandurile noastre sunt realizate în Asia, pe baza specificațiilor noastre”.

Citește și: eMAG deschide la Sibiu un showroom drive

În anul 2016, vânzările online, cumulate atât pe B2B, cât și pe B2C, au reprezentat un procent de 17,3% din totalul cifrei de afaceri Vitacom. Ponderea lor a crescut semnificativ, de la 9,7%, cât erau în 2015. Pe piața din România, vânzările Vitacom sunt influențate de sezonalitate. Cererea pentru produsele din portofoliul Vitacom înregistrează nivelul cel mai ridicat în luna cctombrie, însă sezonul începe din septembrie și se încheie în noiembrie, cu influențe până la jumătatea lui decembrie. Este momentul când se vând produsele cu cea mai mare valoare unitară, respectiv în cantitățile cele mai mari. De asemenea, în top 3 orașe cu cele mai bune vânzări se situează București, Cluj-Napoca și Timișoara.

Pentru acest an, strategia afacerii se orientează spre trei direcții: menținerea trendului ascendent din ultimul an al cifrei de afaceri Vitacom Electronics, prin creșterea cotei de piață; încurajarea în permanență, la nivelul întregii companii, a inițiativei pozitive și constructive, bazată pe o gândire cost – beneficiu și planificarea, prin intermediul căreia se dorește urmărirea și analizarea periodică a rezultatelor. Totodată, Vasile Vita își dorește și creșterea comenzilor venite din mediul online, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice. Nu în ultimul rând, „Dorim să continuăm expansiunea pe piața externă. Suntem la început, însă creștem stabil. Nu ne dorim să fim prezenți în alte țări cu entități înregistrate, ci prin intermediul distribuitorilor”, completează Vita.

Citește și: Tehnologie în meniu

Șeful Vitacom spune că a avut, de-a lungul timpului, și oferte pentru vânzarea afacerii, atât pentru întreg  business-ul, cât și pentru o parte. „Ofertele însă nu au fost oportune în momentele în care au venit. Vânzările și preluările de business sunt parte din activitățile piețelor și important este să fie benefic pentru toate părțile implicate”. În cei 26 de ani, s-a gândit și la asocierea cu un posibil partener, dar este în continuarea singurul asociat în Vitacom Electronics. „La început m-am bucurat de avantajul de a lua și de a-mi asuma singur deciziile și consecințele acestora. Cu toții luăm și decizii greșite, pe care trebuie să ni le asumăm, tocmai de aceea, eventualele pagube sau nereușite au fost contabilizate tot de mine. În timp, am crescut și, gradul de complexitate al deciziilor pe care eram nevoit să le iau, a crescut și el. Mi-ar fi plăcut, totuși, să am un partener care să poată privi lucrurile din postura în care eram și eu și cu care să mă pot sfătui. Cât a trăit tatăl meu, m-am sfătuit cu el”, conchide Vasile Andrei Vita.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii