, Editorialist

Opinii |
|

Televiziunile private nu strălucesc la capitolul libertatea presei

ActiveWatch zugrăvește un peisaj sumbru al televiziunilor private în raportul anual pe 2013 privind libertatea presei în România, denumit și Raportul FreeEx, publicat pe 5 mai, un raport în care aproape toate televiziunile românești importante sunt menționate negativ în diverse contexte legate de încălcarea libertății de exprimare, a dreptului la imagine sau în încercarea de a manipula mediul politic și economic.
televiziune_4.jpg

Antena 1 este menționată în Raport, printre altele, pentru scandalul din octombrie 2013 cu actorul Mihai Bendeac, realizatorul unei emisiuni de satiră, ca urmare a faptului că ar fi încercat să-i impună o listă cu subiecte tabu.

DigiSport este menționat în Raport pentru concedierea realizatorului Horia Ivanovici în septembrie 2013, prilej cu care a fost relevat faptul că între FRF și televiziune și DigiSport și realizatorul său există clauze care restrâng dreptul la liberă exprimare. CNA a refuzat să se pronunțe la sesizarea acestui caz de încălcare a legii audiovizualului.

Realitatea TV este menționată în raport, de exemplu, în contextul negativ în care a primit-o în calitate de moderator pe Lavinia Șandru, un politician cu 12 ani de carieră în Parlamentul României. Lavinia Șandru a început în februarie 2013 colaborarea cu Realitatea TV la emisiunea de divertisment „Deschide Lumea”.

Televiziunile de știri România TV și Antena 3 sunt menționate într-un subcapitol separat cu titlul „Folosirea instituțiilor media ca instrumente de presiune politică”, ambele fiind controlate de politicieni care fac parte din coaliția de guvernare: Antena 3 este „controlată” de Dan Voiculescu (membru în fosta alianță PNL-PC) și România TV este deținută printr-un interpus de Sebastian Ghiță (PSD).

B1 TV este menționată în Raport, printre altele, în contextul difuzării la emisiunea „Sub semnul întrebării”, realizată de Robert Turcescu, a unei dezbateri referitoare la achiziția de către familia președintelui Băsescu a unui teren agricol. Toți cei din platou l-au apărat pe Băsescu, cu excepția jurnalistului Ion Cristoiu. Acesta a spus că el nu dorește să mai vină „La Biserica Adorarea lui Traian Băsescu” (B1 TV, n.red.) și „M-am săturat până-n gât de Antena 3 pe dos”.

Digi 24 este amintit în raport cu prilejul concedierii șefei departamentului politic Valeria Dorneanu, editor care a acuzat existența unei epurări politice și schimbarea orientării editoriale a postului, în contextul anului electoral 2014. Acuzațiile au fost respinse de redactorul șef al televiziunii, Cosmin Prelipceanu, care a spus că Digi24 nu a avut niciodată o orientare politică și că publicul va putea constata dacă acuzațiile sunt adevărate sau nu.

Un context negativ major în care sunt menționate televiziunile private din România dar și TVR se referă la difuzarea de publicitate pentru compania minieră Roșia Montană Gold Corporation. În lista „neagră” menționată în Raport se regăsesc: televiziunea de știri România TV (care a încasat de la RMGC 1.542.721 de lei), deținută printr-un interpus de deputatul PSD Sebastian Ghiță; televiziunile Antena 3 (495.936 de lei) și Antena 1 (580.872 de lei), din Grupul Intact (din care face parte și Jurnalul Național); Pro TV (959.414 lei), B1 TV 614.996 de lei), Kanal D (217.978 lei), Prima Tv (175.076 lei), Realitatea TV (75.116 lei), TVR (102.040 lei), Etno TV (12.710 lei) și Alba TV (22.780 lei).

Raportul FreeEx mai notează că în 2013, România s-a situat pe locul 45 în clasamentul anual al libertății presei, realizat de Reporteri fără Frontiere, înaintea SUA (locul 46), Ungariei (locul 64), Greciei (locul 99) sau Bulgariei (locul 100), dar în urma Cehiei (locul 13), Poloniei (locul 19) sau Franței (locul 39).

Indicele Sustenabilității Mass-Media, realizat de IREX, constată că „Instituțiile mass-media din țară continuă să fie politizate și afectate de puternice interese de afaceri, care slăbesc echidistanța și libertatea presei”.

Raportul FreeEx este o publicație anuală care a început să apară din 2000, scopul său fiind de a oferi o imagine asupra principalelor evenimente și tendințe în ceea ce privește libertatea de exprimare și, în special, în ceea ce privește libertatea presei. Autorii raportului publicat de ActiveWatch cu sprijinul Centrului Român pentru Jurnalism de Investigație, Asociația Română pentru Tehnologie și Internet și APADOR-CH sunt: Liana Ganea, Răzvan Martin, Maria Popa, Adrian Mogoș și Laura Ștefănuț.


Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

Comentarii

Nu există comentarii