Cautare




, Fashion Editor

"Fashion is like eating. You shoudn't stick with the same menu." Kenzo Takada www.codenoir-style.com

Modă |
|

Poveste din CULISE – Opera din Paris

Într-o zi de februarie cu un soare cald de primăvară, aveam întâlnire cu dansul și multă dantelă la Opera din Paris. Cine n-a visat să se piardă în coridoarele operei sau să urce pe spectaculoasa scară centrală, precum Audrey Hepburn în Funny Face?
Atelier-opera-0547

O școală de dans renumită, spectacole unde biletele în jur de 200 euro se epuizează imediat – Opera Garnier rămâne o instituție care inspiră și duce peste ani respectul unui savoir-faire francez.

M-am simțit ca într-o producție modernă cu Fantoma Operei când am trecut prin intrarea artiștilor, cu dansatorii veniți la repetiții. În hall-ul fastuos se afla Maud Lescroart, directoarea marketing de la Sophie Hallette, cunoscutul creator de dantelă și tul de lux. Șeful serviciului Couture al operei, Xavier Ronze, ne aștepta, pentru o vizită exclusivă în atelierele de creație.

La câteva săptămâni de la premieră, „Visul unei nopți de vară“ de William Shakespeare este un eveniment. Unul dintre rarele balete narative ale lui George Balanchine, spectacolul a fost creat în 1962 pentru New York City Ballet pe muzica lui Mendelssohn-Bartholdy, iar scenografia și costumele semnate de Christian Lacroix m-au făcut foarte curioasă.

Opera Garnier este o adevărată casă de Haute Couture, cu ateliere specializate în realizarea costumelor: atelierul Tailleur, cel Flou (prelucrarea pieselor din materiale fluide), de pălării sau propria vopsitorie, unde țesăturile sunt tratate manual. Exercițiu și tradiție sunt cuvintele care mi-au venit în minte când am cunoscut mica armată de profesioniști. Moda, baletul și opera sunt mai apropiate decât s-ar crede, iar legătura cu dantela e naturală, sunt meserii ce apără un meșteșug rar. Pentru mult așteptata producție, Sophie Hallette este, ca Swarowski, partener al Operei Garnier.

„Cunoaștem bine echipa creativă a Operei, vin des la noi, iar colaborarea cu Christian Lacroix a necesitat multă dantelă. Ne-au adus crochiurile designerului și au ales dantele pentru selecția finală făcută de el. Rolul nostru este să-i acompaniem, mai ales când avem peste 2.000 referințe în showroom-ul nostru parisian. Decizia le aparține. Au căutat dantelă bronz și aurie, ecru pentru ambianțe pastel și modele florale subliniate de un bourdon, o întăritură mică aplicată la noi cu o tehnică semi-manuală specială. Pentru fiecare costum am căutat dantelele care corespundeau stilului personajelor dat de Lacroix.

Citește și Lana Dumitru: „Româncele ar trebui să poarte mai des fericirea“

Împreună cu Opera suntem două case ce datează de la sfârșitul secolului XIX, colaborarea între noi este o evidență dintotdeauna, Opera alege materiale de excepție și nu face economie de savoir-faire original, ceea ce este o șansă pentru noi. Costumele sunt piese remarcabile, este Haute Couture creată în ateliere Operei. Pentru soliștii principali, pentru danseur étoile, costumul este personal, făcut doar pentru ei. În balet, dantela nu trebuie să fie prea fină, pentru a putea fi vizibilă de aproape ca de departe, nu trebuie să fie prea fragilă sau prea groasă. Moda se schimbă după sezon, dar aici suntem în inima unei creații cu piese unice, iar «Visul unei nopți de vară» este un proiect rar, excepțional.

La Sophie Hallette creativitate înseamnă să ne servim de tradiție ca de o pânză albă pe care desenăm o poveste nouă. Ne proiectăm în viitor creând dantele din materii moderne și gândind out of the box. Așa cum Opera prezintă balete clasice și povești cunoscute, dar invită publicul să descopere puneri în scenă, costume și interpretări diferite, așa și noi creăm din dantelă propuneri inedite cu motive ce pot părea clasice.

În iunie avem concursul «Sophie Hallette pentru studenți», un proiect care îmi este foarte drag. Să poți participa la viitorul modei prin intermediul tinerilor creatori este esențial pentru noi. Mai ales într-o o meserie de artă ca a noastră, pe care dacă nu o arătăm tinerilor în școală, rămâne rezervată colaborărilor noastre cu casele de lux. Și ar fi păcat.

Nu urmărim doar ca dantela să fie un material accesibil, ci dorim să le stimuleze creativitatea, să-și dorească să o lucreze, să vadă diferențele cu alte calități existente. Este minunat să vezi cum le strălucesc ochii când se uită la materialele noastre, când primesc cartoanele cu dantela din care vor putea să-și realizeze colecțiile. Sunt atât de respectuoși încât abia îndrăznesc să taie și să atingă țesătura, este emoționant!“, ne-a spus în exclusivitate Maud Lescroart.

„Ideea spectacolului a fost a lui Benjamin Millepied (soțul actriței Natalie Portman, n.red.), care a dorit să includă spectacolul coregrafiat de Balanchine în repertoriul Operei. Noua versiune, încredințată lui Christian Lacroix pentru decoruri și costume, este a șasea colaborare cu el după spectacolele Joyeux, Le Palais de Cristal de Balanchine, La Source de Jean-Guillaume Bart și Scheherazade în viziunea lui Blanca Li. Ne cunoaștem bine, ne apreciază și îl iubim mult, este unul dintre colaboratorii noștri preferați“, ne spune Xavier Ronze.

„Avem două colaborări foarte importante și prețioase pentru noi: parteneriatul cu Swarowski și cu Sophie Hallette, care ne-a permis să avem dantele extraordinare. Christian știe unde vrea dantela, modelul sau culoarea, iar atelierele noastre îi dau viață. Dânsul este o artă vie care se reînnoiește constant. Cu un repertoriu clasic, dar și contemporan, forța pe care o avem la Operă este să trezim entuziasmul cu o companie care le îmbină.

Citește și Prințul de Wales

Christian a făcut și decorurile, inspirându-se din producția existentă la New York, pentru a nu trăda spiritul Balanchine. Dacă pentru Joyaux crease deja un decor minunat cu detalii suspendate ca niște bijuterii enorme, aici a făcut un adevărat decor construit, de care cred că este foarte mulțumit.

Este o serie mică pentru noi, adică vreo zece spectacole, dar o producție importantă cu peste 200 de costume la care s-a lucrat mult și migălos. Seriile mari sunt spectacolele de sfârșit de an cu 25 de reprezentații, ca Lacul Lebedelor.

Avem un univers cu o magie reală, care cere multă muncă. Timpul de pregătire a fost scurt: am primit în decembrie desenele designerului aprobate de Operă și de Trustul Balanchine (care deține toate drepturile producțiilor Balanchine). Christian a făcut câte 2-3 propuneri de machetă pe care le-a refăcut de cel puțin trei ori. Când desenezi un costum, întotdeauna ai mai multe idei în minte, este confortabil când alege altcineva varianta finală, nu? Christian este direct implicat în procesul de realizare, vine săptămânal la atelierele Operei. Nu toate probele se fac în prezența sa, pentru fiecare serie se probează doar un model, iar atelierul reproporționează restul seriei. Încrederea este importantă, fără ea n-am putea lucra.“

De 25 ani la Operă, Xavier Ronze a învățat ce este un costum de scenă dincolo de o piesă frumoasă. „Sensul costumului este să identifici mesajele pe care vrei să le transmiți, ca să știi cum să le comunici. La un costum de dans este vorba de mișcarea pe care trebuie să o însoțim și cele două aspecte esențiale, cel de intenție și cel tehnic, vor defini direcția stilistică. Nu este ușor să găsim oameni cu savoir-faire-ul pe care îl căutăm. De anul acesta și grație Fundației Bettencourt (alt parteneriat esențial pentru noi), vom forma tineri pentru meserii tehnice de artă precum peruchieri, costumieri sau machieuri, cântăreți, coregrafi și realizatori. Se vorbește mult despre meseriile patrimoniului francez, este important ca ele să fie vii, să continue să existe.“

Viitoarele proiecte ale stagiunii cuprind La Silfide, care revine la Paris după un turneu în Japonia, dar și producții contemporane precum seara Merce Cunningham/William Forsythe sau Drumming de Anne Teresa de Keersmaeker.

Anne-Marie Legrand, responsabila atelierului de costume feminine, este o brunetă frumoasă și deschisă. „Cele 20 de costume de zâne au fost o provocare pentru noi, Christian Lacroix dorea ca fiecare să aibă un drapaj diferit, care cere mult lucru. Primești un univers întreg când vezi machetele lui Christian, iar colaborarea cu el este liberă. Pentru fiecare croi, noi îi aducem propuneri. Stă cu noi săptămânal, discutăm împreună formele, diversele decorațiuni. Comunicăm mult împreună, este un om deosebit de agreabil.

Cea mai mare constrângere este timpul, am primit machetele la sfârșit de decembrie și suntem în scenă pe 1 martie, ceea ce este foarte scurt. De obicei le avem cu 6 luni înainte de spectacol, ca să putem face prototipurile înainte de realizarea costumelor.

Acum avem vreo 60 de costume feminine, din care 35 de tutu-uri, plus 15 costume pentru soliști dintre care șase pentru danseurs étoiles și vreo 45 costume pentru corpul de balet, totul făcut pe măsură. De regulă am nouă croitorese și două seconde d’atelier (singurele care au voie să croiască), dar acum suntem 27! Doar așa reușim să terminăm totul în două luni și jumătate. În costumele solistelor au intrat cca 45 metri de dantelă, la care se adaugă metrajul folosit pentru rolurile secundare și cele masculine. Pentru zâne și costumele cu drapaje, sunt necesare în medie 50 ore de lucru per costum.

Tutu-urile sunt cele mai complexe cu 75 ore de lucru pentru fiecare. Un tutu are 11 metri de tul și cere mult lucru din cauza decorării costumelor, făcută tot de noi. Acum am cusut galoanele și dantelele, mai rămân de lipit toate cristalele Swarowski. Când timpul e prea scurt, la primele repetiții în costume nu avem totul gata. Important e să fie în scenă și le completăm până la premieră.“

Între tradiție și inovație, culisele creației de costume la celebra Opéra de Paris sunt o competiție între conservarea unor meșteșuguri de artă și utilizarea lor în contextul unor spectacole actuale. O poveste ca un vis… într-o zi de iarnă.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii