Cautare




, Contributor

Parfumuri |
|

Dincolo de mode

Sunt doar câţiva ani de când Ludmila şi Antoine Bitar au lansat brandul Ideo Parfumeurs la Beirut. Au creat o colecţie restrânsă de fragranţe dedicate celor care apreciază acel şic ce nu se demodează niciodată. Refuză ideea de „cocktailuri“ cu zeci de ingrediente extravagante, îmbuteliate în flacoane flamboaiante pentru că, spun ei, frumuseţea înseamnă simplitate.
Antoine & Ludmila 2

În chimia dintre voi, parfumurile au jucat rolul hotărâtor din prima zi. Aş vrea să le spuneţi cititorilor cum v-aţi întâlnit. 

Antoine: Ne-am întâlnit întâmplător, în Paris. Am văzut-o, arăta minunat şi răspândea un parfum uimitor. Am abordat-o complimentând-o cu privire la fragranţă. Şi s-a dovedit că ea o crease. Aşa a început dialogul dintre noi, care continuă şi acum, după 15 ani.

Ludmila: A fost fermecător! Tot ce pot spune e că formula parfumului meu a fost bună. Mi-am găsit bărbatul! (râde)

Ludmila, ai avut o carieră la l’Oréal. Ţi-a plăcut să lucrezi pentru acest gigant? Cum ţi s-au părut acei ani?

L: Au fost uimitori, foarte educativi. Munceam foarte mult, dar mi-au plăcut echipa şi faptul că aveam mijloacele necesare pentru a construi mari branduri. Bun, munca în cadrul unei afaceri gigantice are şi inconveniente, de exemplu faptul că nu poţi face mereu ce vrei sau ce simţi că este mai bine. Din acest motiv, am devenit antreprenoare, creându-mi propriul brand. El îmi permite să exprim ceea ce simt şi să realizez propriile fragranţe.

Aţi bus bazele afacerii în 2012. Brandul vostru este încă foarte tânăr. Cum au fost aceşti cinci ani? 

L: La început eram creatori de fragranţe personalizate şi de parfumuri pentru casă. Am lansat lumânările parfumate în 2013. Parfumurile ready-to-wear au apărut de-abia în 2016. Aşa că, da, chiar suntem un brand foarte tânăr.

A: Au existat multe provocări, a fost destul de dificil. Dar celor mai mulţi le-au plăcut parfumurile noastre. Noi chiar credem în ceea ce facem, în demersul nostru creativ şi artistic.

L: Cea mai mare provocare este să ne finanţăm operaţiunile. Nu e uşor. Dar o să ne descurcăm.

Pentru că aţi menţionat parfumurile personalizate, cât de greu este să găseşti fragranţa definitorie a cuiva? Cum procedaţi?

L: Parfumurile sunt intim legate de personalitate. Trebuie să existe o conexiune directă între felul tău de a fi şi fragranţa pe care o porţi. Aşadar, am o dublă provocare: în primul rând, trebuie să înţeleg personalitatea clientului, apoi cum să transform aceste date într-o fragranţă. Înainte de a mă specializa în parfumerie, am studiat psihologia consumatorului, aşa că am ceva experienţă în a repera ce-şi doreşte el cu adevărat, care este lucrul de care are nevoie. Secretul e să ştii ce să-l întrebi şi să-l asculţi. Ca să combini în funcţie de aceste lucruri ingredientele potrivite, îţi trebuie experienţă, experienţă şi experienţă. Ah, să nu uit: şi multă experienţă.

Antoine, tu ai avut o companie cu operaţiuni în zona de marketing. Cât de important este acest background al tău în businessul de acum?

A: Marile branduri cheltuie o grămadă de bani pe marketing, pentru că trebuie să se individualizeze cumva în raport cu celelalte. Este un aspect critic în orice business, iar în materie de lux şi parfumuri, încă şi mai important. Cu toate acestea, noi nu am cheltuit foarte mult pe partea de marketing. Vrem să ştim cât succes are brandul nostru fără promovare. Preferăm să ne cheltuim resursele limitate pe crearea de produse minunate. Întâi de toate, vrem să clădim o bază de clienţi foarte loiali, care să ne iubească pentru ceea ce suntem, nu pentru imaginea creată. Imaginea poate veni şi mai târziu.

Colecţia voastră constă în şase parfumuri şi a fost lansată anul trecut. Ce spun cunoscătorii despre ele?

L: Reacţia e uimitoare. Serios, chiar nu am anticipat-o. Toate marile publicaţii au vorbit despre noi, lăudându-ne creaţiile. Clienţii ne-au trimis e-mailuri spunându-ne ce mult le place brandul nostru. Una dintre marile reviste ne-a numit chiar „noua marcă de referinţă“.

Parfumurile acestea lăudate sunt acum disponibile şi în România, aşa că pasionaţii de fragranţe îşi pot face o idee despre ce vorbim. Care credeţi că va fi reacţia clienţilor de aici?

A: Românii sunt consumatori selectivi. Le place şicul. Iar noi sperăm că le vor plăcea creaţiile noastre. Avem un parteneriat cu parfumeria Elysée, aducând la îndemâna connoisseur-ilor parfumurile noastre. Sperăm că ei vor aprecia demersul artistic reprezentat de aceste fragranţe.

Unde aveţi cel mai mare succes?

L: Cred că în Marea Britanie, poate şi pentru că acolo am făcut prima lansare. Este dificil de tras o concluzie, suntem, cum ziceai, un brand tânăr.

Care e viziunea voastră asupra parfumeriei?

L: Fiecare dintre parfumurile noastre are mai puţin de 15  ingrediente. Vrem ca clientul să ştie ce poartă. Parfumurile cu 50 sau 80 de ingrediente sunt o aberaţie. E ca şi cum te-aş întreba cu ce eşti îmbrăcat şi mi-ai răspunde că nu ştii. Am gândit fragranţe elegante, cu o notă de îndrăzneală. Sunt creaţii care să reziste testului timpului. Nu ai cum să faci o greşeală stilistică purtându-le. Se poate întâmpla ca unul dintre ele să nu-ţi placă, dar vei fi de acord că este un parfum bun.

Şi care sunt ingredientele voastre preferate?

L: Eu ador flori precum tuberozele şi iasomia, cu accente lemnoase şi pudrate.

A: Cedrul şi patchouli, cu inflexiuni verzi, proaspete.

Cum alegeţi ingredientele? Unde îi găsiţi pe acei furnizori de încredere?

L: Folosim ingrediente naturale de fiecare dată când e posibil, lucru care nu se întâmplă mereu, din pricina problemelor de furnizare şi a celor generate de alergii. Lucrăm cu cei mai buni furnizori de pe piaţă, acesta fiind un imperativ ce ţine de partea artistică. E ca atunci când vrei să găteşti o masă nemaipomenită. Poţi fi cel mai bun chef din lume, dacă ingredientele sunt rele, masa va fi asemenea lor.

A: Noi producem parfumurile în Franţa, la Grasse. Acolo sunt cei mai buni furnizori.

Călătoriţi mult pentru a lua pulsul industriei, al pieţelor?

A: O, da. Suntem mereu în deplasare pentru a susţine creşterea afacerii. Continua expansiune e o necesitate. Aeroporturile mi-au devenit a doua casă. Iar Skype – aplicaţia cea mai accesată.

L: Luăm pulsul industriei, dar nu suntem foarte concentraţi pe ce fac ceilalţi. Preferăm să ne concentrăm pe ce facem noi.

Citește și Din Ghana spre lumea întreagă

Ideo Parfumeurs e o marcă de nişă. Sunt importante tendinţele din marea industrie pentru ceea ce faceţi voi? 

L: Noi vrem să venim cu creaţii perene. Parfumurile noastre sunt ca Audrey Hepburn. A fost şic în anii ’50 şi în anii ’70; e considerată şic şi azi şi va fi şi peste o sută de ani. Tendinţele sunt importante pentru că gusturile oamenilor se schimbă, dar notele esenţiale ale ideii de şic rămân aceleaşi. E dificil să le descrii – înţelegi şicul sau nu. Eu cred că-l înţeleg.

A: Obişnuia să spună că eu nu-l înţeleg, dar se pare că am învăţat de la ea. (râde)

Bun, de ce aţi ales Beirutul drept centru al afacerii?

L: Este oraşul în care locuim. Este un loc uimitor, care stârneşte scânteia creaţiei. Este treaz zi şi noapte. Este plin de contradicţii, iar ele mă inspiră. Este un oraş arab, dar foarte european, modern, dar foarte vechi, un centru al şicului, însă un loc extrem de dezorganizat. Creativitatea îţi este stimulată zilnic aici. Nici nu-i de mirare că Elie Saab şi alţi mari designeri de modă şi de bijuterii au ales Beirutul.

Designul flacoanelor voastre este simplu, fără nimic extravagant. De ce?

L: Pentru că nu flaconul ar trebui să atragă la un parfum, ci ceea ce se află în el. Din nefericire, uneori, un flacon superb este realizat pentru a ascunde o fragranţă mediocră. Designul nostru este elegant şi şic, fără a fi extravagant. E peren. Multe dintre flacoanele extravagante vor părea ridicole peste câţiva ani.

Care sunt acele repere pe care un maestru parfumier nu trebuie să le uite niciodată?

L: Trei sunt valorile la care un parfumier ar trebui să ţină mereu: Respectul, Dragostea şi Riscul. Respectul pentru consumatori: să nu-i înşeli. Dragostea pentru creaţie: ea trebuie să vină din inimă, altfel nu va avea acea scânteie de geniu. Apoi trebuie să-ţi asumi riscuri. Dacă nu îndrăzneşti să încerci, nu vei găsi niciodată acea fragranţă minunată pe care o cauţi. Cei mai mulţi dintre marii artişti şi-au asumat riscuri – mă gândesc la Picasso şi Dalí, de pildă.

Ce înseamnă frumuseţea pentru parfumier?

L: Frumuseţea se manifestă când deschizi flaconul, îţi răspândeşti parfum pe încheietura mâinii şi spui: „Da, îmi place. Mi se potriveşte“. Simplu, pentru că frumuseţea asta e: simplitate.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii