Cautare




, Contributor

Modă |
|

Din Ghana spre lumea întreagă

Şi-a dorit dintotdeauna să fie designer de modă şi a ştiut că trebuie să înveţe de la cei mai buni. Şi-a făcut studiile la Londra şi a lucrat cu nume precum Matthew Williamson și Peter Pilotto. S-a întors în ţara ei natală, Ghana, unde a pus bazele brandului AAKS, care a adus o nouă viziune asupra accesoriilor, accentuând moştenirea africană, redescoperind tehnici tradiţionale de producţie. Pentru Akosua Afriyie-Kumi, moda nu este doar business sau glamour, ci şi limbajul prin care vorbeşte despre ţara ei, etică şi implicarea socială.
AAKS_LOOKBOOK_31977V2

Când ai început să fii interesată de modă? Spune-mi, te rog, mai multe despre formarea ta. 

Am crescut în frumoasa și însorita Ghană. După orele de şcoală, obişnuiam să fac schiţe în carneţele – simţeam acea atracţie a artei, a culorilor şi a diverselor modele. Am cinci fraţi pasionaţi de ştiinţe şi de matematică. Mie însă mi-a plăcut arta, spre ea m-a îndemnat inima. Aproape în fiecare an am fost prima din clasa mea cu profil artistic.

A fost un semn, am ştiut că în direcţia asta trebuia să-mi continui studiile. Am plecat din Ghana la Londra ca să-mi dezvolt cunoştinţele în domeniul artei şi al designului şi pentru a fi lângă alţi oameni creativi de la care să învăţ, care să mă ajute să-mi dezvolt viziunea, lucru care s-a întâmplat prin mult studiu şi prin bogăţia de experienţe trăite în acel oraş.

Am fondat AAKS după ce am identificat o lipsă pe piaţă în domeniul genţilor lucrate manual. Ştiam că e un lucru pentru care merită să muncesc şi care avea să mă conducă spre explorarea unor arii artistice şi de design foarte diferite.

Care a fost factorul decisiv care te-a făcut să intri în business?

Îmi doream să nu mai aud clişeul privitor la capacitatea limitată de furnizare şi de realizare a produselor de lux în Ghana. Am vrut să am locul meu în dezvoltarea designului textil şi de modă în ţara mea.

Mi-am dorit mult să sprijin industria creativă prin fondarea unui brand african de lux. M-am gândit la materiale de proveninţă locală, precum rafia, şi la folosirea tehnicilor tradiţionale de împletire. Am ştiut că e o idee foarte bună şi mi-am urmat visul creând locuri de muncă sustenabile în Ghana.

Ce poţi să-mi spui despre moda din Ghana? Mărturisesc că prea multe nu ştiu.

Moda şi industria textilă sunt domenii cu o creştere uriaşă în Africa, în general, şi în Ghana, în special. De fapt, ele au fost întotdeauna o parte importantă a culturii noastre. Îţi dai seama de lucrul acesta de cum le vezi pe croitoresele care fac rochii de mireasă şi ţinute de duminică, pentru biserică.

Gustul pentru noi tipuri de produse creşte rapid, iar potenţialul industriei textile şi al modei ghaneze ne pune acum atât pe harta producătorilor, cât şi pe aceea a consumatorilor de bunuri de lux. Ţara mea are o mulţime de resurse, de la fabricile de textile la micile comunităţi care practică meşteşuguri precum împletitul.

Aşadar, eşti convinsă că ţara ta are multe de oferit scenei internaţionale a modei de-acum înainte.

Ghana este un centru creativ în plină dezvoltare. Sunt lucruri care aici nu au fost încă explorate pe deplin din punct de vedere artistic, între care metodele tradiționale de vopsire, împletitul, realizarea de eșarfe. Toate acestea renasc la nivel internațional și sunt lucruri foarte căutate de noile branduri africane tocmai pentru accentele specifice tradițiilor noastre.

Designerii africani trebuie să profite de aceste lucruri, fiind singura modalitate de a ne pune în valoare abilitățile prin intermediul produselor realizate în Ghana sau în restul Africii. Trebuie să facem un efort pentru sprijinirea industriei şi pentru crearea de locuri de muncă.

Ştiam că ești foarte preocupată de aspectele ce ţin de sustenabilitatea micilor afaceri și de crearea de locuri de muncă. Spune-mi mai multe despre modelul tău de business, despre felul în care s-a dezvoltat și despre valorile pe care vrei să le promovezi prin brandul tău.

AAKS este un brand de accesorii de lux care oferă genți realizate manual, produse de o foarte înaltă calitate, creații moderne care aduc ceva din spiritul african pentru că sunt făcute prin acele tehnici de împletire despre care ți-am spus și pentru că mizează pe culori exuberante. Filosofia din spatele acestui tip de design constă în atragerea atenției prin detalii, autenticitatea tehnicilor aplicate și valorile etice. Fiecare colecție spune o altă poveste prin culori și design. Am grijă să controlez  fiecărei etapă din procesul de manufacturare.

Citește și Sejur în Orașul Azaleelor

E Ghana un mediu bun pentru afaceri?

Da. Este un loc minunat în care să locuieşti şi să munceşti, în ciuda unor greutăţi precum reţeaua defectuoasă de telefonie şi altele asemenea. Noi ne ambiţionăm încercând să facem tot ce putem cu ceea ce avem şi să ne creăm acel avantaj competitiv necesar când cererea se iveşte.

Ce te consideri acum, mai degrabă antreprenoare sau designer?

Ambele, de vreme ce trebuie să fac de toate. Să zicem că la începutul afacerii eram mai degrabă designer de modă, acum – mai mult antreprenoare.

Chiar este tot procesul de producție realizat manual? De unde sunt femeile care se ocupă cu împletitul care lucrează pentru tine?

Lucrătoarele cu care colaborez realizează prin împletire corpul genților. Tehnicile folosite sunt moștenite din generație în generație în comunitatea lor, care se află în nordul ţării. Nu folosim mașini. Pentru că modelele sunt împletite manual, fiecare este unicat. Procesul de producţie începe cu prelucrarea manuală a fibrei brute de rafie, recoltată ecologic. După răsucirea a 10.000 de fâșii, adunăm toată rafia și pregătim o baie de colorare cu pigmenți naturali și câțiva pigmenţi industriali, amestecați în apa care fierbe.

Uneori, folosim coajă de copac pentru a obține o intensitate cromatică mai mare. Timpul de vopsire pentru fiecare fâșie de rafie este de aproximativ 10-30 de minute, în funcție de culoarea dorită. Uscarea se face la soare. Este creată apoi forma generică a genții prin împletirea manuală. Corpul genții ajunge la mine, la studio, în Kumasi, pentru finisare. Aici se coase căptușeala din bumbac sau in și baretele de piele. După un ultim control al calității, gențile sunt gata de expediere către magazine, precum Anthropologie, în Statele Unite, și direct spre cliente din lumea întreagă.

De ce ai ales rafia, și nu materiale prețioase precum pielea de crocodil sau textilele scumpe? Ce este atât de special la acest material?

Unul dintre principiile businessului meu este prezervarea tehnicilor tradiţionale prin folosirea lor în realizarea de piese moderne și funcționale. Mi-am dorit ca aceste genți împletite să fie foarte flexibile şi disponibile în combinații cromatice foarte șic, în conformitate cu tendinţele de azi și să fie finisate în acord cu cele mai înalte standarde de calitate. Rafia e singurul material care îmi permite toate aceste lucruri. Inițial, ea s-a dovedit a fi extrem de dificil de găsit în Ghana.

Printr-o întâmplare, după ce am tot străbătut țara în căutarea ei, am găsit-o în ferma din sud a familiei mele. Era cultivată în cantități mici și vândută celor care fac mărgele. Am știut imediat că acesta este materialul dorit. Flexibilitatea și rezistenţa sunt atuurile ei; când am început să-i cercetez avantajele, m-a câştigat cu totul. Fiind organică, naturală, biodegradabilă și provenind din resurse regenerabile, rafia are acea valoare etică esențială pentru brandul meu.

Gențile tale au atras atenția presei și a cunoscătorilor în materie de modă. Brandul tău e mai popular în Ghana sau în străinătate?

Aș spune că în străinătate, de vreme ce pe piețele internaționale este mult mai răspândit uzul platformelor media. On-line-ul este principalul nostru instrument de marketing. Dar Ghana recuperează şi ea teren.

Care este stilul tău, ce tip de vestimentaţie te caracterizează cel mai bine?

Port lucruri foarte lejere, multe nuanțe de albastru, încălțăminte fără toc. Ba îmi place să stau şi  desculță la studio.

Ești atentă la ce se întâmplă în moda vest-europeană și nord-americană? Care sunt designerii care îți plac?

Am locuit la Londra mulți ani. Mă inspiră designerii europeni și americani. Am lucrat cu Matthew Williamson și Peter Pilotto. Urmăresc show-urile internaționale de modă și trec ceea ce văd prin filtrul viziunii mele africane.

Citește și Pe insula ceaiului și a elefanților

Care sunt favoriții tăi dintre designerii africani? 

Maki Oh și Pichulik.

Călătorești mult?

Da, și îmi place asta. Sunt cu bagajele după mine cel puțin jumătate din an.

Care este cel mai important lucru pe care vrei să-l reținem despre țara ta?

Faptul că atmosfera este vibrantă și prietenoasă, Ghana fiind în continuă dezvoltare.

Cum vezi viitorul afacerii tale?

Încerc să explorez tot mai mult conceptul Made in Africa prin intermediul colecțiilor mele, prin diversificarea lor, prin deschiderea lor spre noi zone ale designului de modă. Acum lucrez la un proiect dezvoltat în parteneriat cu Înaltul Comisariat ONU pentru Refugiați din Burkina Faso: împletituri pentru interioare, realizate cu ajutorul refugiaților din Mali. Colecția se va lansa în 2018.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii