, Contributor

Managing Partner al Lowe Medic One - prima agenție full service specializată în marketing și comunicare medicală din România

Sănătate |
|

Dilemele publicității la medicamente

Tot mai des, prietenii mă invidiază când vorbim despre domeniul în care activez – „Nu mai pot da drumul la televizor fără să fiu bombardat de sute de reclame la medicamente, înseamnă că vă merge extraordinar de bine în publicitatea asta specializată!” – asta aud constant în ultimul timp, iar în momentul în care mă uit la valorile bugetelor cheltuite pe publicitatea la medicamente, suplimente și farmacii din 2011 încoace, realizez că, aparent, lucrez în raiul publicității din România.
Oana Cociasu, Managing Partner Medic One

Dacă e să schimb însă perspectiva si sa mut lentila de la telescop la microscop, văd că de fapt mi-am ales cel mai restrictiv și îngust domeniu din industria comunicării, cea specializată și dedicată sănătății. Și nu întâmplător spun asta și nu medicală, pentru că în acest domeniu, efectul reclamei trebuie să conducă la menținerea sau recăpătarea stării de sănătate și nu să creeze un consum exagerat de medicamente.

Din primele fraze am ajuns la una din cele mai mari și grele dileme ale comunicării pentru sănătate: facem educație – astfel încât consumatorul să aleagă în cunoștință de cauză, promovam medicamente – conform cu interesul comercial al producătorului sau ținem la aspectul etic al acestui tip de comunicare, având grijă să nu stimulăm un consum inutil și periculos de medicamente? Răspunsul nu poate fi decât menținerea unui echilibru cât mai bun între cele trei componente, iar în acest sens, legile și regulile care guvernează publicitatea la medicamente sunt nemiloase, lucru deloc pe placul creativilor din publicitate.

Și dacă tot am atins o altă dilemă din acest domeniu, și anume creativitatea într-un domeniu atât de restrictiv, intrarea în Europa a adus și o pleiadă de noi reguli, legi și coduri de bună purtare la care am fost obligați să aderăm, punându-ne mintea și inspirația la încercare.

Faptul că sunt medic de profesie m-a ajutat în a desena un parcurs lin și plin de satisfacții în teritoriul atât de sensibil și de fragil al comunicării pentru sănătate, preferatele mele fiind în continuare campaniile educaționale – locul în care nu numai că aducem la suprafață problema și informăm publicul despre anumite patologii, semne și simptome care ar trebui să-l scoată din casă și să-l trimită la medic, dar oferim și o posibilă soluție și speranță de însănătoșire.

Revenind la aspectul comercial al promovării medicamentelor, sunt întrebată de ce „ne-ați invadat ecranele TV cu reclamele la medicamente?” Se îmbolnăvesc românii mai mult acum? Iată o dilemă aparent inexplicabilă, dar odată puse cap la cap piesele puzzle-ului, răspunsul apare aproape…fiziologic.

Piața medicamentelor a fost printre singurele care a crescut constant, chiar și în anii de criză, cu investiții puternice în anumite categorii, precum produsele cardio, lanțurile de farmacii, produsele osteo-articulare sau imunologice. Acest lucru ne spune că viața modernă își pune amprenta și pe felul în care consumăm medicamentele necesare tratării bolilor secolului XXI (i.e. bolile cardio-vasculare sau osteo-articulare), dar și că avem o clasă mijlocie în formare, interesată din ce în ce mai mult de un stil de viață sănătos și prevenție, lucru care a crescut considerabil sumele investite în promovarea suplimentelor alimentare.


EXITCARD

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.
*

Comentarii

Nu există comentarii